La Unió Europea vol ciutats sense cotxes al 2050

Font: Europapress

27/03/2011
La Comissió Europea s'ha marcat com a objectiu que no circulin cotxes de gasolina o dièsel dins de les ciutats europees en 2050. Aquests hauran de ser substituïts progressivament, segons Brussel·les, per vehicles elèctrics, vehicles amb motor d'hidrogen, vehicles híbrids, així com pel transport públic i el transport amb bicicleta i a peu.
Per accelerar aquesta transició, l'Executiu comunitari proposarà en els propers mesos un sistema comú per a les ciutats que vulguin introduir peatges urbans, com el que ja existeix per exemple a Londres per tal de reduir la congestió. A més, Brussel·les primarà amb més fons comunitaris a les ciutats que elaborin plans de transport sostenible.

La desaparició dels cotxes de combustible convencional de les ciutats és una de les prioritats de l'estratègia per al transport d'aquí al 2050 presentada aquesta setmana per la Comissió. El seu objectiu és augmentar la mobilitat i reduir les emissions de CO2 en el transport en un 60%, disminuint alhora la dependència d'Europa del petroli importat

"L'opinió generalitzada que cal reduir la mobilitat per combatre el canvi climàtic és senzillament falsa", ha dit el vicepresident de la Comissió i responsable de transport, Siim Kallas. "Podem trencar la dependència dels sistemes de transport respecte del petroli sense sacrificar la seva eficiència ni comprometre la mobilitat. Podem guanyar en els dos aspectes", ha assegurat.

En aquest sector, l'Executiu comunitari calcula que les infraestructures de la UE necessiten una inversió de 1,5 bilions d'euros entre 2010 i 2030 només per poder fer front a la demanda. Davant l'escassetat de fons públics, Brussel·les aposta per la col·laboració entre el sector públic i privat i proposa destinar part dels ingressos generats per l'ús de carreteres al sector de transport.

En aquest sentit, la Comissió té previst presentar una norma sobre peatges per a turismes, que se sumaria a la que ja existeix per a camions. Es tracta de generalitzar els principis de "qui contamina paga" i "l'usuari paga". Els Estats membres seran lliures d'aplicar aquestes tarifes, però els que decideixin seguir endavant ho hauran de fer amb un marc comú de la UE.

Per al 2050, Brussel·les vol que la major part del transport de passatgers de mitjana distància, a partir de 300 km, es realitzi per ferrocarril. I aposta per, d'aquí a 2030, transferir a altres modes, com el ferrocarril o el transport fluvial, el 30% del transport per carretera en distàncies superiors als 300 km. Aquest percentatge ha d'ascendir a més del 50% per a 2050.
Un altre dels objectius de la nova estratègia de la UE és aconseguir el 2050 connectar tots els aeroports principals a la xarxa ferroviària, preferiblement d'alta velocitat, garantir que tots els ports de mar principals estiguin prou connectats amb el sistema ferroviari de transport de mercaderies i , quan sigui possible, amb el sistema de navegació interior.

Pel que fa al transport de llarga distància, Brussel·les vol arribar a una quota del 40% de combustibles amb poques emissions de carboni en el sector aeri, i reduir en un 40% les emissions de CO2 de la UE procedents del fuel per a calderes del sector marítim.

Relacionats

Article

La quinzena Civicus ART SOCIAL I RESPONSABLE va estar organitzada per VicJove, Medi Ambient, Participació, Cooperació de l’Ajuntament de Vic, ACVIC Centre d’Arts Contemporànies i la Creu Roja.​

Acte
29/02/2020 - 12:00
Parc de Can Buixeres
Entrevista

 

Yunus Arikan és cap de polítiques globals d’ICLEI-local governments for sustainability. Aquesta entitat, amb més de 1.500 membres ha estat veu dels governs locals i regionals a la COP25. Arikan, ens recorda a l'entrevista que vivim a un món urbà i que no s'aconseguirà res sense adonar-se'n de la potència dels actors urbans, i destaca que per fi estem entenent que el finançament per l'acció climàtica ha d'arribar a les ciutats.  Ha volgut també enviar un missatge clar des del món local, l'esperança que els nous plans nacionals de mitigació siguin més ambiciosos i tinguin en compte als governs locals.

Butlletí