La regió metropolitana de Barcelona és on més s'utilitza el transport públic

07/10/2007 - 00:00
Els 6,8 milions de residents de Catalunya (el 2006) realitzen setmanalment 148 milions de desplaçaments, 21,6 desplaçaments per persona a la setmana (sense comptar els professionals de la mobilitat que tot i que representen només un 1,2% de la població els seus desplaçaments són un 4,3% del total). La mitjana de mobilitat per persona és molt similar per als diferents àmbits territorials. Dels 23,1 milions de desplaçaments realitzats en dia feiner a Catalunya, el mode transport més usat és el no motoritzat, 45,1%, seguit dels desplaçaments en vehicle privat, 40,6%, i el transport públic, 14,3%. A la regió metropolitana de Barcelona és l'àmbit on es fa un major ús del transport públic; contràriament, on menys ús es fa d'aquest mode és als àmbits de les Terres de l'Ebre i l'Alt Pirineu i Aran. A l'àmbit de les Comarques gironines és on es fa un major ús del vehicle privat. Si ens centrem a la regió metropolitana de Barcelona, s'observa que l'ús del transport públic és més gran en els àmbits territorials amb gran densitat de població i que disminueix conforme ens allunyem de la primera corona tarifària. Aquestes són algunes de les dades extretes de l'Enquesta de Mobilitat Quotidiana de Catalunya de l'any 2006, realitzada pel Govern de la Generalitat i l'Autoritat del Transport Metropolità i presentada aquesta setmana. Aquesta enquesta s'ha estès per primera vegada a totes les demarcacions i permet preveure les pautes de comportament i la demanda de mobilitat davant l'evolució socioeconòmica i demogràfica del nostre territori. És una eina bàsica per desenvolupar polítiques que millorin la mobilitat a tot el país. Destaquen els següents resultats:
> Els ciutadans de Catalunya realitzen uns 150 milions de desplaçaments a la setmana. Cada persona es desplaça una mitjana de 21,6 vegades la setmana > El transport més utilitzat en dia feiner és el no motoritzat (45,1%), seguit del vehicle privat (40,6%) i del transport públic (14,3%) > A la regió metropolitana de Barcelona és on major ús es fa del transport públic i on menys s'utilitza és a les Terres de l'Ebre i a l'Alt Pirineu i Aran > El mitjà de transport millor valorat és la moto i els modes de transport públic Tramvia i FGC assoleixen notes superiors al cotxe > Els desplaçaments es fan majoritàriament per motius personals, que superen els ocupacionals fins i tot en dia feiner > Les dones, els joves fins a 16 anys i la gent gran són la població que utilitza més el transport públic > Cada persona percep que té una despesa mensual mitjana d'uns 25 euros en transport públic i de més de 100 euros en transport privat > Els ciutadans es declaren més usuaris del transport públic, 4,1 milions de persones, que del transport privat, 3,5 milions de persones
La Generalitat de Catalunya i l'Autoritat del Transport Metropolità han realitzat l'Enquesta de Mobilitat Quotidiana de Catalunya de l'any 2006 (EMQ 2006) amb l'objectiu de conèixer els hàbits de mobilitat dels ciutadans de Catalunya. L'EMQ 2006 és així, un element bàsic per a l'elaboració dels Plans Directors de Mobilitat de totes les demarcacions del país i per a la revisió del Pla Director d'Infraestructures 2001-2010 de la regió metropolitana de Barcelona. Per elaborar-la s'ha entrevistat a més de 106.000 persones residents a Catalunya, 1,5 persones de cada 100 o el que és el mateix s'ha aconseguit informació de 4 llars de cada 100, i se'ls ha demanat informació relativa a tots els desplaçaments que van realitzar durant el dia anterior a l'enquesta així com l'opinió sobre aspectes relacionats amb la mobilitat. Els motius dels desplaçaments En relació al motiu dels desplaçaments, s'observen diferències significatives segons el dia analitzat. Mentre que en dissabte i festiu quasi el 50% dels desplaçaments són per motius personals i no arriba al 5% els ocupacionals; en dia feiner, un de cada quatre desplaçaments són per motiu treball o estudis. És també important destacar l'important pes dels motius personals (compres, acompanyar persones, oci ...) que supera, tant en feiner com en dissabte i festiu, la mobilitat ocupacional. La important proporció de desplaçaments per tornada a casa, superior al 45%, confirma la tendència pendular de la mobilitat; és a dir, els ciutadans no encadenen els seus desplaçaments sinó que per exemple surten de casa van a la feina i tornen a casa, o surten a comprar i tornen. Segons àmbits territorials de residència no hi ha diferències significatives i, en tots els casos, la mobilitat originada per motius de caràcter personal és superior a la originada per motiu de treball o estudis. Principals relacions territorials La mobilitat a Catalunya es caracteritza també per l'autocontenció o mobilitat dins del municipi. Així el principal moviment és l'intern al municipi. L'autocontenció municipal entesa com el percentatge de desplaçaments intramunicipals respecte al total de desplaçaments realitzats en cadascun dels àmbits territorials, és del 71,2% en dia feiner a tot Catalunya i decreix fins el 64,2% en dissabte i festiu. Cal destacar la interrelació entre la regió metropolitana de Barcelona i les Comarques gironines i les Comarques centrals en dissabte/festiu amb 250.000 desplaçaments cadascuna i amb el Camp de Tarragona amb 228.000 també en la mitjana de cap de setmana. El 70% del total de desplaçaments efectuats per la població resident a la RMB en dia feiner i el 65,3% en dissabte/festiu tenen l'origen i la destinació la mateixa comarca de residència. La comarca que presenta un major grau d'autocontenció és el Barcelonès i la de menor grau és el Vallès Oriental. Respecte els desplaçaments intercomarcals dins la RMB, el 83,2% en dia feiner tenen com origen o destinació el Barcelonès. La mobilitat com a número mitjà de desplaçaments que es realitzen a la setmana no té diferències significatives per gènere, però sí n'hi ha segons el motiu del desplaçament i el mode de transport utilitzat. En els quadres següents es pot veure com les dones són més usuàries del mode no motoritzat i del transport públic i els homes del transport privat; per motius la mobilitat ocupacional és la mobilitat principal en els homes mentre que en les dones és la mobilitat personal. Per grups d'edat, els joves fins a 16 anys i la gent gran el seu mode de transport principal és el no motoritzat, les persones de mitjana edat (30 a 64 anys) són usuaris del transport privat i els que utilitzen més el transport públic en els seus desplaçaments són els joves de 16 a 29 anys. El mitjà de transport millor valorat és la moto i els modes de transport públic Tramvia i FGC assoleixen notes superiors al cotxe. Despesa en mobilitat quotidiana mensual declarada Una de les qüestions preguntades als entrevistats era quina era la seva percepció de despesa directa en transport públic o privat durant un mes. La despesa mensual declarada pels usuaris dels diferents mitjans de transport a Catalunya és de 473,7 milions d'euros, distribuïda en 108,2 M' en transport públic i 365,5 M' en transport privat. Així, la despesa mensual mitjana declarada pels usuaris és d'uns 25 euros en transport públic i de més de 100 euros en transport privat. Cal indicar que la despesa mitjana total, tant del transport públic com del privat, és en funció de si el ciutadà s'ha declarat usuari d'aquell mitjà i per tant és una ràtio entre despesa total i població usuària i no una suma directa de les diferents partides. L'enquesta reflecteix que els ciutadans de Catalunya es manifesten, amb diferent grau d'intensitat d'ús (intensiu o esporàdic), més usuaris del transport públic col·lectiu, 4,1 milions de persones que usuaris del transport privat, 3,5 milions. Més informació, aquí.

Relacionats

Butlletí