La reducció d'emissions causada per la Covid no és suficient per assolir els objectius climàtics

23/02/2021 - 12:59
Un cartell avisa als conductors que entren a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona a la sortida 5 de la Ronda de Dalt | ACN

Un cartell avisa als conductors que entren a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona a la sortida 5 de la Ronda de Dalt | ACN

La disminució sense precedents de la contaminació atmosfèrica provocada per la pandèmia no compleix els objectius de l'Acord de París

L'estudi anual Global Energy and Climate Outlook publicat pel Centre Comú d'Investigació (CCI), el servei científic de la Comissió Europea, mostra com ni amb les restriccions de mobilitat imposades per pal·liar la Covid-19 s'han assolit els compromisos climàtics recollits a l'Acord de París.

La reducció més gran d'emissions del 2020 s'han concentrat en el sector de la mobilitat, ja que ens hem trobat davant de la major caiguda de la demanda de mobilitat de la història recent, segons apunta la investigació del CCI. Un descens que ha obert la porta a noves formes de consum, inversió i canvis de comportament que, segons l'entitat, mostraven un possible canvi en el sistema energètic global. El que els investigadors anomenaven una "nova normalitat", amb la qual estimaven que mai més es tornaria a superar el màxim històric mundial d'emissions de gasos d'efecte hivernacle (GEH) registrades el 2019. No obstant això, un retorn total a les tendències habituals tornaria a augmentar les emissions.

L'informe subratlla que els canvis nascuts de la pandèmia podrien ser prou per trencar la tendència creixent d'emissions mundials de GEH, però no són suficients per assolir els objectius de l'Acord de París. Les projeccions mostren que s'ha alterat significativament les tendències d'emissions anteriors, però les reduccions només ens han aproximat a limitar un 35% l'augment de 2 °C de temperatura.

Fum provinent d'indústries | Pxhere

Convertir els reptes en oportunitats

Pels investigadors això demostra que són necessàries accions més ambicioses per mantenir el canvi de temperatura global a molt per sota dels 2 ° C el 2100, tal com s'esperava a l'Acord de París.

L'anàlisi revela els importants reptes als quals s'enfronten els països a l'hora d'obtenir grans reduccions d'emissions sense causar danys a les activitats econòmiques. Però els autors de l'informe continuen esperançats. Veuen la pandèmia i els canvis resultants com una oportunitat per als governs per reforçar una recuperació verda i accelerar les inversions en energia neta i eficiència energètica.


 

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia
L'estació de Bellpuig, una de les localitats que pateixen un dèficit històric de connexió amb Lleida (Wikimedia Chixoy Share Alike 3.0)

L'estació de Bellpuig, una de les localitats que pateixen un dèficit històric de connexió amb Lleida (Wikimedia Chixoy Share Alike 3.0)

Renfe deixarà de ser l’operador, Ferrocarrils n’assumirà la gestió i ha anunciat que millorarà la freqüència, puntualitat i comoditat. Aquest traspàs ha de ser l’avantsala del traspàs total i efectiu del servei de Rodalies a Catalunya.

Entrevista

Cristina Ribas és professora de periodisme i una de les veus de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire. Nascuda al 2014, aquesta entitat coordina accions i propostes per a aconseguir els canvis socials i polítics necessaris per a fer efectiu el Dret a respirar un aire net. Ribas ha estat l’encarregada de clausurar el segon Congres de Qualitat de l’Aire, celebrat a Sabadell aquest 14 i 15 d’octubre. Amb ella fem un recorregut per l’activisme per un aire net i els canvis aconseguits en aquests anys.

Article
El documental "Something in the air" examina l’element més essencial per a la nostra supervivència, mostrant què hi ha a l’aire que respirem, els efectes que té sobre el nostre cos i com les noves tecnologies i un públic motivat canvien l’equació per millorar.

Butlletí