La pol·lució de BCN supera cada cop més el límit fixat per la UE

Font: El Periódico de Catalunya

09/04/2011 - 00:00
Segons informa el diari El Periódico de Catalunya, la qualitat de l'aire a l'àrea de Barcelona segueixi encara lluny de complir amb les exigències de la Unió Europea i l'Organització Mundial de la Salut (OMS).  Els responsables són les partícules en suspensió (PM10) i el diòxid de nitrogen (NO2). De fet, l'incompliment dels llindars fixats per les autoritats ambientals i sanitàries -que cada any són més exigents- podria ser l'origen de severes sancions. Unes, les PM10, van donar una treva l'any passat (gràcies a les pluges abundants i l'alentiment de l'activitat econòmica), però s'ha de mantenir alta la guàrdia, adverteixen els experts. L'altre, l' NO2, continua mantenint-se en nivells elevats i, lluny de millorar, segueix batent rècords.

De fet, aquest mateix 8 d'abril l'estació meteorològica que cobreix l'àrea de Gràcia i Sant Gervasi va marcar, a les nou del matí, un inusual registre de 262 micrograms per metre cúbic d'aire, molt superior als 200 micrograms que la UE i l'OMS accepten com a punta màxima diària durant una hora. En aquest mateix tram horari, a l'Eixample, la concentració de NO2 era de 216. També per sobre del que es recomana per a la salut.

Aquesta senyal d'alerta d'algunes  estacions de la ciutat, no va implicar una modificació dels panells de velocitat variable de les carreteres C-31 i C-32, d'accés a la capital catalana. "Es tracta d'una circumstància puntual, provocada per un anticicló que a primera hora del matí és intens, però que a mesura que avança el dia es va suavitzant amb la brisa", va argumentar la directora general de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Assumpta Farran.

Balanç del 2010
Cal subratllar que el  2010, gairebé una vintena (al voltant del 30%) de les estacions que controlen la contaminació atmosfèrica a Catalunya van superar el límit màxim recomanat de NO2, que la UE estableix en una mitjana anual de 40 micrograms per metre cúbic d'aire. Totes elles estan al Barcelonès, el Baix Llobregat i el Vallès Occidental.

La culpa, segons admet Farran, la tenen els vehicles de motor de gasoil, que, a la ciutat, resulten més contaminants que els de gasolina. No pot ser, va dir, que els 11.000 taxis autoritzats a l'àrea metropolitana "siguin gairebé tots dièsel, perquè no s'han potenciat altres carburants menys contaminants".

Podeu llegir la notícia complerta aquí

Relacionats

Butlletí