La plataforma Eixample Respira es manifesta per denunciar els efectes de la contaminació

Font: Betevé

28/06/2019 - 11:48

L'entitat recorda que l'Eixample és el districte més poblat de la ciutat i un dels que superen habitualment els nivells de contaminants recomanats per l'OMS

La plataforma veïnal contra la contaminació Eixample Respira s’ha concentrat aquest dimecres al vespre per denunciar els efectes de la contaminació en la salut pública i per demanar a les administracions que posin en marxa mesures efectives per reduir el trànsit de vehicles al centre de la ciutat.

La concentració ha reunit una cinquantena de veïns i ha començat a les set de la tarda a la cruïlla del carrer del Comte d’Urgell amb l’avinguda de Roma, davant d’una estació de mesurament de l’aire. Els concentrats hi han llegit un manifest amb els objectius de la plataforma. També han repartit domassos perquè els veïns els pengin als seus balcons i facin visible la protesta. Poc abans de dos quarts de vuit, han tallat el carrer del Comte d’Urgell durant aproximadament cinc minuts. La protesta s’ha acabat al voltant de tres quarts de vuit del vespre.

En el manifest, la plataforma Eixample Respira s’autodefineix com una entitat “veïnal, apartidista, del districte de l’Eixample, que compartim una gran preocupació per la qualitat de l’aire que respirem diàriament”. Lamenten que “des de l’any 2010” s’incompleixen “de forma sistemàtica” els nivells legals de diòxid de nitrogen, “molt per sobre” dels nivells màxims exigits per l’OMS.

“Veritables autopistes urbanes” a l’Eixample

Els veïns qualifiquen alguns carrers del districte d’autèntiques “autopistes urbanes”, i en posen com a exemples més clars el carrer d’Aragó (sis carrils, 85.635 vehicles/dia), la Gran Via (vuit carrils, 56.694 vehicles/dia), el carrer de la Marina (sis carrils, 42.252 vehicles/dia) i el carrer de València (quatre carrils, 29.817 vehicles/dia). Critiquen que, tot i que els cotxes i les motos representen “tan sols un 24 % dels desplaçaments a la ciutat”, són la “principal font de contaminació i soroll” i ocupen “la major part de l’espai públic”.

L’entitat també assenyala que al districte hi ha una densitat de població de les més altes d’Europa (amb 356,3 habitants/hectàrea) i un nombre elevat d’equipaments educatius: 53 escoles bressol, 47 escoles infantils i de primària, 32 centres d’educació secundària, batxillerat i FP i una escola d’educació especial. I recorda que, segons alguns experts, amb els nivells de contaminació recomanats per l’OMS, “deixarien de produir-se un de cada tres ictus, dos de cada 10 infarts de miocardi, i dos de cada 10 càncers de pulmó” a la ciutat.

Per tot això, conclouen, “exigim a l’Administració pública, l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el govern de l’Estat espanyol, una solució immediata a aquest greu problema de salut pública“.

Janet Sanz celebra “que els veïns es mobilitzin”

La tinenta d’alcalde d’Ecologia i Mobilitat de l’Ajuntament, Janet Sanz, ha recollit el guant de la plataforma i ha considerat una “bona notícia” que els veïns s’estiguin organitzant i portant les regnes. Accions com aquesta, diu, els estan “encoratjant i empenyent” a posar en marxa actuacions contra la contaminació, unes accions que, d’altra banda, ha advertit que “no són senzilles”, perquè necessiten “inversió i projectes” i perquè “generen pros i contres perquè afecten el dia a dia”.Sanz hi ha afegit que demanarà una reunió amb membres de la plataforma per “veure’ns i seure a treballar conjuntament”. En aquest sentit, ha demanat “coordinació interadministrativa” a la Generalitat i l’Estat per garantir la salut pública a la ciutadania.

 

Relacionats

Notícia

La mesura pretén minimitzar les emissions a l’atmosfera durant aquestes situacions en què s’incrementen les concentracions de contaminants en l’aire.

Article

Per salut, perquè el planeta ho necessita i perquè cal actuar davant l’emergència climàtica, l’1 de gener de 2020 entrarà en vigor la zona de baixes emissions (ZBE) permanent. Aquesta mesura limitarà la circulació dels vehicles més contaminants, reduirà un 15% les emissions de NO2 i millorarà la qualitat de l’aire. L’any 2018 la contaminació va provocar la mort de 351 persones a la ciutat.

Entrevista

Maj-Britt Larka Abellan és subdirectora general de Qualitat de l’Aire i Medi Ambient Industrial, al Ministeri per la Transició Ecològica (MITECO). Va ser una de les ponents al I Congrés de Qualitat de l’Aire celebrat a Sabadell el passat 24 i 25 d’octubre. En aquesta entrevista ens parla del I Programa Nacional de Control de la Contaminació Atmosfèrica, aprovat recentment pel govern espanyol per a complir amb la normativa europea de sostres d’emissions contaminants i l’estratègia de descarbonització de l’economia espanyola cap al 2050.

Butlletí