La Generalitat manté activat l'avís preventiu per contaminació atmosfèrica a tot Catalunya

Font: Territori i Sostenibilitat

27/06/2019 - 12:10
El Departament de Territori i Sostenibilitat manté activat l’avís preventiu per contaminació atmosfèrica que va declarar el dimarts, 25 de juny,  a tot Catalunya. L’avís preventiu és la fase prèvia a la possibilitat d’episodi ambiental, sense que s’hagi de produir necessàriament. L’objectiu d’aquesta actuació és reduir les emissions de contaminants per evitar un episodi ambiental.
L’avís preventiu comporta:
 
  • Indicar en els panels lluminosos dels principals eixos viaris que el nivell de contaminació és elevat;
  • Informar la ciutadania perquè prioritzi l’ús del transport públic envers el vehicle privat;
  • Notificar a les activitats industrials i obres públiques i de generació elèctrica que activin els protocols de treball previstos en aquests casos;
  • Recomanar als municipis que aturin o redueixin les activitats o obres amb materials pulverulents.
 
Superacions dels nivells de partícules
 
La mesura es pren per causa dels nivells força elevats de contaminació per partícules de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) mesurats, degut a una intrusió de pols africana que afecta el país des del dia de Sant Joan i de la poca dispersió atmosfèrica que es preveu per a avui.
 
En els darrers tres dies s’han produït set superacions del valor límit diari de PM10 a les estacions de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA) de tot Catalunya, dues de les quals ahir, a Manresa i a Sant Esteve de la Sarga (Observatori del Montsec).
 
La Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic farà un seguiment diari exhaustiu dels nivells i valorarà si cal activar un episodi de contaminació per partícules –que no comporta restriccions de vehicles–, o bé desactivar l’avís preventiu.
 
Recomanacions per reduir la contaminació
 
La Generalitat recomana als ciutadans dels municipis afectats:
 
  • Realitzar els trajectes a peu o amb bicicleta escollint carrers poc freqüentats pel trànsit.
  • Utilitzar el transport públic.
  • Reduir els desplaçaments amb vehicle privat (si és possible, treballar a distància, variar l’horari de feina a canvi de viatjar amb transport públic, treballar en un altre lloc de l'empresa, més a prop de casa…).
  • Utilitzar el cotxe compartit.
  • Realitzar una conducció eficient (arrencada suau, reduir la velocitat, utilitzar el fre motor, evitar accelerades i frenades brusques, etc.).
  • En el cas de disposar de diferents vehicles, utilitzar el que tingui les emissions més baixes.
  • Optimitzar la climatització de les llars.

 

Categories: 

Relacionats

Opinió

Si una cosa ens ha demostrat el confinament, des d’una perspectiva ambiental, és com serien els nostres barris i carrers sense la pressió del vehicle privat. I avui tenim l’oportunitat de fer d’aquesta realitat excepcional una realitat diària. Però això només serà possible si destronem l’hegemonia de la mobilitat privada a Barcelona i l’Àrea Metropolitana.

Notícia

Reclamen que els carrers siguin per a les persones i no per als cotxes i defensen que mesures com les que ha implantat Barcelona reservant carrils per als vianants, per exemple, es queden curtes i haurien de ser permanents.

Notícia

El desconfinament gradual de la població -i, per tant, l'augment de la mobilitat i la represa de l'activitat- està afectant negativament la qualitat de l'aire a les comarques gironines. I és que, des que el 4 de maig va començar la fase 0, contaminants atmosfèrics com els òxids de nitrogen i l'ozó troposfèric han recuperat els nivells habituals, previs a la situació excepcional d'aturada general a causa de la pandèmia de la COVID-19.

Butlletí