La COVID canvia com moure's a la ciutat: més cotxes i bicis i menys transport públic

Font: CCMA

24/09/2020 - 11:20

La pandèmia i la por al contagi del coronavirus han fet canviar els hàbits de mobilitat a les grans ciutats. Així ho constata un estudi de la Plataforma Veïnal Nextdoor, fet a Barcelona.

 

Segons aquest estudi, més de la meitat dels enquestats es mouen per les ciutats i municipis de manera diferent des del confinament i han deixat d'agafar el transport públic per fer els desplaçaments habituals.

Un 8% dels enquestats utilitza ara més el cotxe que abans de la pandèmia. En contrapartida, el 60% dels enquestats assegura que ara camina més i el 19% ha començat a utilitzar la bicicleta i el patinet quan abans no ho feia, o bé ara l'agafa molt més.

 

Puja la contaminació a Barcelona

Aquesta setmana, coincidint amb l'inici del curs escolar després del confinament i l'estiu, els nivells de contaminació a Barcelona s'han disparat. Si l'OMS marca com a límit de diòxid de nitrògen 40 micrograms per metre cúbic, dilluns una estació de mesurament de Barcelona va registrar una mitjana de 67 micrograms. Dijous la xifra va pujar fins a 69.

De fet, els nivells de trànsit a Barcelona han estat aquesta setmana pràcticament ja iguals als de fa un any, malgrat que la crisi per la pandèmia va fer disminuir la circulació durant alguns mesos. Tampoc s'ha notat cap disminució en el trànsit rodat per l'inici de les sancions als vehicles que no respectin la limitació de la zona de baixes emissions.

 

Més bicicletes i menys transport públic

Transports Metropolitans de Barcelona xifra en un 60% el percentatge d'ús del transport públic en comparació amb el mateix mes de l'any passat. Atribueixen aquest descens a la por dels usuaris als contagis de la Covid. En canvi, l'ocupació dels carrils bici s'ha incrementat en un 15,5%. I molts són usuaris que no havien fet servir mai la bicicleta per moure's per la ciutat.

Algunes persones, previsores, han decidit fer un curs de preparació per moure's correctament en bici. La majoria de participants són dones i aprenen en grups de menys de 10 persones. Hi ha tres nivells de dificultat.

Els professors els plantegen situacions quotidianes amb què es poden trobar en la circulació per vies urbanes i els ensenyen quina és la millor opció per evitar accidents i circular amb seguretat.

Maria Sílvia Gómez ha superat, gràcies a aquests cursos, la por que tenia a anar sobre dues rodes:"Li tenia terror a la bici. De petita mai vaig aconseguir pujar-hi. I ara, a la segona classe ja pedalejava. Ara estic fent el segon curs, que és el de perfeccionament perquè la meva idea és fer servir la bicicleta per moure'm per la ciutat."

Una altra usuària, Núria López, vol dominar la bici per anar a treballar: "Ho faig amb l'objectiu d'arribar a la feina, jo treballo en un centre de salut, i després també la meva parella li agrada molt la bici, doncs així podrem sortirt junts, anar a la platja, a fer un vermut."

Els usuaris habituals de la bicicleta reclamen que Barcelona estigui més pensada per a ells ara que s'ha demostrat com un mitjà de transport idoni en moments de pandèmia com aquests. Aplaudeixen que cada cop hi ha més quilòmetres de carril, encara que no sempre està ocupat per bicicletes: "Tenim unes ciutats, Barcelona és el gran exemple, que encara són ciutats per al cotxe i la moto, i sobretot tenim la visió que és un element que molesta, com un element que no el tenim integrat com un vehicle quotidià. Sí que se'n fa un ús esportiu, ha anat creixent l'ús esportiu, l'ús de la bici a nivell urbà també, però encara es veu com una cosa que no te l'acabes de creure", explica Adrià Arenas, portaveu del BACC (Bicicleta Club de Catalunya).


 

Relacionats

Entrevista

Manel Ferri és expert en mobilitat i president en funcions de l'Associació per la Promoció del Transport Públic. És, sens dubte, una de les veus amb més criteri de l'Estat per analitzar els reptes i actuacions a favor de la transició cap a una mobilitat sostenible. Amb ell, analitzem avui quina aprenentatges ha portat la COVID-19 en referència a la mobilitat urbana, però també les mesures concretes que s'estan duent a terme al territori, i el full de ruta que s'hauria de posar en marxa per arribar a una mobilitat deslligada dels combustibles fòssils i enfocada a la salut i el benestar de les persones.

Entrevista

Pere Torras és Director General de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) a l'Àrea de Barcelona. Analitzem amb ell el recentment aprovat Pla Director de Mobilitat 2020-2025 del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona.

Notícia

Balanç positiu del primer dia de l’entrada en funcionament de Tarragona ciutat 30. Una iniciativa que modifica la part de l'actual ordenança de convivència que regula la circulació de tot tipus de vehicles per la ciutat amb l’objectiu de situar les persones en el centre de la planificació urbana i aconseguir una mobilitat urbana sostenible, més segura i saludable.

Butlletí