La contaminació ha causat la mort prematura de 93.000 persones en 10 anys a Espanya

26/06/2018 - 16:46

Tres investigacions de la Escuela Nacional de Sanidad, a Madrid, han xifrat en 93.000 les morts prematures provocades per la contaminació atmosfèrica a Espanya al llarg d'una dècada. Es tracta dels primers estudis amb dades de totes les províncies espanyoles. Només el diòxid de nitrogen està darrere de 6.085 morts anuals evitables, segons un dels estudis, publicat a Environment International. Segons explica Cristina Linares, de l'ENS, "hi ha hagut una dieselització del parc espanyol de vehicles. I els dièsel són els que més diòxid de nitrogen emeten".

El diòxid de nitrogen, alliberat en la combustió de motors i calefaccions, suposa "greus riscos sanitaris" ja que empitjora l'asma i la insuficiència respiratòria, alerta l'Organització Mundial de la Salut. Brussel·les té obert un expedient contra Espanya per l'incompliment crònic dels nivells de diòxid de nitrogen, principalment a Madrid i Barcelona. Fa un mes, finalment, la Comissió Europea va decidir no demandar Espanya davant del Tribunal de Justícia de la UE. De moment ha donat per suficients els plans contra la contaminació presentats pels ajuntaments de Manuela Carmena i Ada Colau.

A les 6.085 morts anuals per diòxid de nitrogen se sumen altres 499 per ozó troposfèric, segons un segon estudi publicat a Atmospheric Environment. L'ozó a nivell de sòl -ingredient de les boires tòxiques característiques de les megalòpolis- es forma per una reacció amb la llum solar de les emissions de vehicles i indústries. L'excés d'ozó genera problemes respiratoris, com l'asma, i pot provocar malalties pulmonars.

Un tercer treball, publicat l'any passat a Environmental Pollution, ha xifrat en 2.683 les morts prematures anuals per la contaminació per partícules en l'aire, també procedents dels tubs d'escapament. Les tres investigacions analitzen dades del període 2000-2009 facilitades per l'Institut Nacional d'Estadística i el Ministeri de Medi Ambient. Són les últimes dades validades i comparables, segons recalquen els autors. "El 3% de la mortalitat anual a Espanya és atribuïble a aquesta contaminació atmosfèrica", subratlla Julio Díaz, cap del Departament d'Epidemiologia de l'Escola Nacional de Sanitat. Aquesta institució depèn del Instituto de Salud Carlos III, adscrit als ministeris d'Economia i Sanitat.


 

Relacionats

Article

Així ho recull el Baròmetre semestral corresponent al mes de juliol de 2020, que s’ha elaborat a partir de 805 entrevistes telefòniques fetes entre el 3 i el 13 de juliol. El 94,7% dels enquestats veu positiu fomentar el transport públic, el 77,9% -vuit de cada deu- està d’acord amb l’ampliació de l’espai per vianants, i un 57,9% es mostra també partidari de construir més carrils bici.

Notícia

Aquesta setmana s’han iniciat les proves de circulació d’un bus elèctric que fa l’itinerari de la línia Olesa – Esparreguera i que connecta amb FGC. Les proves s’estan fent amb el bus elèctric Solaris Urbino de 12 metres de longitud del Grup Direxis

Notícia

Durant els mesos de la crisi sanitària per la covid-19 es van impulsar diverses mesures municipals per fomentar la mobilitat sostenible i garantir la distància de seguretat. A partir del setembre es posaran en marxa més actuacions per seguir incrementant l’espai públic per als vianants i ampliar els carrils bus i els corredors bici. També es mantenen 34 dels 60 carrers delimitats com a itineraris segurs temporals que es van obrir durant el desconfinament i alguns, com la via Laietana, s’incorporaran al programa “Obrim carrers”, que es reactivarà a la tardor.

Butlletí