La contaminació atmosfèrica a les comarques gironines torna als nivells previs al confinament

Font: Diputació de Girona

28/05/2020 - 12:22

El desconfinament gradual de la població -i, per tant, l'augment de la mobilitat i la represa de l'activitat- està afectant negativament la qualitat de l'aire a les comarques gironines. I és que, des que el 4 de maig va començar la fase 0, contaminants atmosfèrics com els òxids de nitrogen i l'ozó troposfèric han recuperat els nivells habituals, previs a la situació excepcional d'aturada general a causa de la pandèmia de la COVID-19.

«L'aturada de les emissions de contaminants atmosfèrics ens ha permès imaginar durant un breu període de temps com podria ser l'aire que respirem en una situació de baixes emissions de combustibles fòssils, d'ús majoritari d'energies renovables i de mobilitat sostenible. Per tant, la direcció a prendre en aquest sentit, per fer que l'excepció esdevingui normalitat, és clara», afirma la diputada de Medi Ambient de la Diputació de Girona, Anna Barnadas.

Durant la fase 0, els òxids de nitrogen han assolit els valors mitjans següents: 344 micrograms/m² per al monòxid de nitrogen, 102 micrograms/m² per al diòxid de nitrogen i 370 micrograms/m² per als òxids de nitrogen. Aquests registres són molt superiors als valors que s'havien registrat durant el confinament. Sobretot és així en el cas del monòxid de nitrogen, que s'ha incrementat deu vegades, i en els òxids de nitrogen, que s'han duplicat.

Encara en ple confinament, la diputada de Medi Ambient va encoratjar els ajuntaments a «aprofitar aquests moments de poc trànsit rodat a les ciutats per impulsar carrils bici i fer canvis a la trama urbana a fi d'afavorir la mobilitat a peu o en bicicleta». I per quan acabi la situació excepcional generada per la COVID-19, va pronosticar: «Els transports públics reduiran l'aforament i, si no hi ha sistemes segurs de mobilitat sostenible, retornarem als cotxes privats i augmentarem ràpidament els nivells dels contaminants».


 

Relacionats

Notícia

El tribunal va anul·lar l'ordenança municipal que regula la ZBE per "falta d'informes determinants i per ser excessiu en l'àmbit geogràfic d'aplicació i en el tipus de vehicles exclosos".

Notícia

Salvador Rueda assegura que s'estalviarien 1.700 milions d'euros anuals en despesa sanitària i critica que el model municipal no són superilles, sinó eixos verds.

Notícia

L'Àrea Metropolitana de Barcelona inicia el tràmit per recórrer la sentència al Tribunal Suprem i protegir la creació, aplicació i vigència de la ZBE Rondes BCN

Butlletí