La contaminació atmosfèrica a les comarques gironines torna als nivells previs al confinament

Font: Diputació de Girona

28/05/2020 - 12:22

El desconfinament gradual de la població -i, per tant, l'augment de la mobilitat i la represa de l'activitat- està afectant negativament la qualitat de l'aire a les comarques gironines. I és que, des que el 4 de maig va començar la fase 0, contaminants atmosfèrics com els òxids de nitrogen i l'ozó troposfèric han recuperat els nivells habituals, previs a la situació excepcional d'aturada general a causa de la pandèmia de la COVID-19.

«L'aturada de les emissions de contaminants atmosfèrics ens ha permès imaginar durant un breu període de temps com podria ser l'aire que respirem en una situació de baixes emissions de combustibles fòssils, d'ús majoritari d'energies renovables i de mobilitat sostenible. Per tant, la direcció a prendre en aquest sentit, per fer que l'excepció esdevingui normalitat, és clara», afirma la diputada de Medi Ambient de la Diputació de Girona, Anna Barnadas.

Durant la fase 0, els òxids de nitrogen han assolit els valors mitjans següents: 344 micrograms/m² per al monòxid de nitrogen, 102 micrograms/m² per al diòxid de nitrogen i 370 micrograms/m² per als òxids de nitrogen. Aquests registres són molt superiors als valors que s'havien registrat durant el confinament. Sobretot és així en el cas del monòxid de nitrogen, que s'ha incrementat deu vegades, i en els òxids de nitrogen, que s'han duplicat.

Encara en ple confinament, la diputada de Medi Ambient va encoratjar els ajuntaments a «aprofitar aquests moments de poc trànsit rodat a les ciutats per impulsar carrils bici i fer canvis a la trama urbana a fi d'afavorir la mobilitat a peu o en bicicleta». I per quan acabi la situació excepcional generada per la COVID-19, va pronosticar: «Els transports públics reduiran l'aforament i, si no hi ha sistemes segurs de mobilitat sostenible, retornarem als cotxes privats i augmentarem ràpidament els nivells dels contaminants».


 

Relacionats

Notícia
L'estació de Bellpuig, una de les localitats que pateixen un dèficit històric de connexió amb Lleida (Wikimedia Chixoy Share Alike 3.0)

L'estació de Bellpuig, una de les localitats que pateixen un dèficit històric de connexió amb Lleida (Wikimedia Chixoy Share Alike 3.0)

Renfe deixarà de ser l’operador, Ferrocarrils n’assumirà la gestió i ha anunciat que millorarà la freqüència, puntualitat i comoditat. Aquest traspàs ha de ser l’avantsala del traspàs total i efectiu del servei de Rodalies a Catalunya.

Entrevista

Cristina Ribas és professora de periodisme i una de les veus de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire. Nascuda al 2014, aquesta entitat coordina accions i propostes per a aconseguir els canvis socials i polítics necessaris per a fer efectiu el Dret a respirar un aire net. Ribas ha estat l’encarregada de clausurar el segon Congres de Qualitat de l’Aire, celebrat a Sabadell aquest 14 i 15 d’octubre. Amb ella fem un recorregut per l’activisme per un aire net i els canvis aconseguits en aquests anys.

Article
El documental "Something in the air" examina l’element més essencial per a la nostra supervivència, mostrant què hi ha a l’aire que respirem, els efectes que té sobre el nostre cos i com les noves tecnologies i un públic motivat canvien l’equació per millorar.

Butlletí