La contaminació acústica al litoral de Barcelona amenaça la supervivència de peixos i dofins

Font: Roger Torres i Liñán. Betevé

06/09/2019 - 08:18

La contaminació acústica s’afegeix al llistat d’amenaces que posen en perill la vida de peixos, dofins i balenes (com els plàstics o els residus provinents dels vaixells) al litoral català. La situació s’agreuja sobretot a la zona de Barcelona, on hi ha un trànsit molt intens d’embarcacions que van i venen del port.

A més, durant els mesos d’estiu s’intensifica l’ús del mar també per a fins recreatius (llanxes esportives, iots, motos d’aigua…), moment en què la fauna marina pateix més per l’increment del soroll. Els grans damnificats són els cetacis, que es comuniquen a través del so: malgrat que ja estan acostumats al soroll continu dins de l’aigua, durant l’estiu algunes espècies es veuen forçades a canviar els seus hàbits.

Els dofins fugen del soroll

Una de les entitats que han encès les alarmes per la contaminació acústica al litoral barceloní és Submon. El seu director, Manel Gazo, ha explicat els efectes dels sons forts que es mouen a través de l’aigua: “És com si nosaltres tinguéssim un enrenou continuat, aleshores ens costaria entendre’ns entre nosaltres i per tant hi hauria un emmascarament. Si això continués, potser canviaríem el nostre comportament. Els animals també canvien el comportament: el moment d’alimentar-se, fugen de la zona de més soroll, la reproducció…”

Gazo, que també és doctor en Biologia Animal, explica que els efectes del soroll són molt més perjudicials si tenen lloc de manera continuada (els vaixells, el drenatge de platges…), que si són cops de so forts però aïllats (com la detonació del projectil antic que es va trobar a 25 metres de la platja de Sant Sebastià). Des de Submon també clamen per la conscienciació com a eina per protegir la fauna marina.

“Tenim molt clar el tema dels plàstics i de la brossa, però és molt difícil esbrinar si la causa de mort d’un cetaci és la contaminació acústica. Per això és important que ho tinguem tots presents perquè, quan sortim a mar, tots afegim soroll a l’aigua.”


Relacionats

Notícia

La reforma de la via Laietana n’ampliarà les voreres, tindrà espai per a la bicicleta, dos carrils de baixada (un per a busos i taxis) i un altre en sentit pujada limitat a 30 km/h per a busos, taxis i vehicles d’accés local. Així, aquest carrer passarà a ser de circulació general en sentit mar, ja que redueix els carrils de pujada fins a un. Aquest és el resultat del procés participatiu engegat amb veïns, comerciants i entitats per fer una via més habitable.

Notícia

Si el projecte de les “superilles” s’apliqués íntegrament, la ciutat de Barcelona podria evitar cada any 667 morts prematures, la majoria a causa de la disminució dels nivells de contaminació atmosfèrica (NO2). Són algunes de les conclusions d'un estudi de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), el qual estima que la implementació de les 503 “superilles” previstes inicialment reduiria els nivells anuals de contaminació atmosfèrica un 24%.

Notícia
Una de les caixes de captura amb escombreries, obtingudes durant l’estudi. Imatge: Eve Galimany.

Una de les caixes de captura amb escombreries, obtingudes durant l’estudi. Imatge: Eve Galimany.

Un treball dirigit per l'Institut de Ciències del Mar del CSIC revela la densitat i tipus d'escombraries en aigües a poca profunditat de la mar Mediterrània, comparant dues zones, una urbana i una altra rural. En els resultats de l'estudi, que es publica a la revista Waste Management, des d'un 5% fins a gairebé un 40% de la captura total a la xarxa és escombraries.

Butlletí