La Comissió Europea vol que el sector de l'aviació entri en el comerç d'emissions

30/08/2005 - 00:00
La Comissió Europea està estudiant incloure al sector de l'aviació en el comerç d'emissions. Segons informa el diari la Vanguardia, segons Stavros Dimas, comissari europeu de Medi Ambient, aquesta seria la manera més viable que el 'transport aeri comenci a contribuir en la lluita contra el canvi climàtic, encara que dugui a una lleugera pujada de preus'. Segons els primers càlculs de la mesura, això podria encarir els bitllets d'avió un màxim de nou euros i podria implantar-se en el 2012.
Segons un estudi encarregat per la Comissió Europea a la consultora holandesa CE Delf, la idea és viable tècnicament i podria imposar-se no només a les companyies europees, sinó a totes aquelles que facin ús dels aeroports europeus. Per tant si finalment s'aprova aquesta mesura les companyies hauran de limitar les seves emissions contaminants a allò que els correspongui dintre el seu estat i si superen aquest límit comprar autoritzacions en el mercat d'emissions.
Respecte a l'impacte per al consumidor, segons l'informe fet públic per Brussel·les, serà petit, el suplement en els vols de distància curta i mitjana oscil·laria entre un 1,5 i 9 euros, si , com es preveu, la mesura s'aplica a totes les rutes que travessin l'espai europeu.
La indústria està dividida davant la proposta. Les companyies britàniques British Airways, Virgin Atlantic o Easyjet li donen suport, però l'Associació Europea d'Aerolínies de baix cost s'oposa. Argumenten que s'estan fent molts esforços i que en els últims anys s'han utilitzat ja molts avanços tecnològics per a reduir el consum de combustible dels avions. No obstant l'informe comunitari assegura que aquestes millores no són suficients per a neutralitzar l'efecte de l'augment del trànsit aeri, que ha provocat una pujada de les emissions entre 1990 i el 2003 del 73%. La proposta de la Comissió s'exposarà durant el mes de setembre.

Relacionats

Butlletí