La Comissió Europea proposa reforçar les mesures contra els accidents marítims amb impacte ecològic

25/11/2005 - 00:00
Per a evitar accidents marítims amb conseqüències ecològiques, com el del Prestige enfront de les costes gallegues en 2002, la Comissió Europea ha proposat aquesta setmana un reforçament de les mesures actualment en vigor. Concretament s'exigirà un major control dels vaixells que per la seva càrrega resulten 'perillosos' per al medi ambient.
Sota la denominació de 'Erika III', una derivació del nom del petrolier que es va enfonsar al nord-oest de França en 1999 donant lloc a un desastre ecològic, aquest nou paquet de seguretat marítima pretén, segons la Comissió Europea, 'completar i reforçar l'eficàcia' de la normativa vigent.
Després de l'ampliació de la UE a 10 nous països en 2004, la flota europea representa el 25% de la flota mundial, segons xifres de la Comissió Europea. El 90% del tràfic extern del bloc s'efectua per via marítima i 1.000 milions de tones de petroli són transportades anualment per aigües comunitàries. Tanmateix els països de la UE només tenen obligació d'inspeccionar una quarta part dels vaixells que entren en les seves instal·lacions portuàries.
Controlar el 100% dels bucs La nova proposta pretén arribar al control de la totalitat d'aquests bucs, encara que centrant-se en aquells considerats 'de risc', com els que transporten mercaderies perilloses. Actualment, va explicar la Comissió, 'un cert nombre de navilis per sota de les normes escapen al control'. La qualitat del transport marítim 'passa per exigències més fortes per als jugadors que trampegen el joc de la lliure competència', va assenyalar el comissari europeu de Transports, Jacques Barrot.
El paquet de mesures anunciat exigeix, de cara a prendre decisions més eficaces i ràpides en cas d'accidents marítims, el nomenament d'una autoritat independent i la identificació prèvia de tots els llocs potencials de refugi'. També s'enduriran les 'condicions d'atorgament de pavellons europeus', diu un altra de les mesures proposades.
Les normes de l'Organització Marítima Internacional, segons aquesta proposta, tindran un caràcter obligatori i s'integraran al dret europeu, de manera que tots els Estats membres les apliquin amb la mateixa serietat. A més, es pretén la generalització de l'equipament dels pesquers amb sistemes de navegació per a 'reduir els riscos de abordatge i col·lisió' i s'impulsa una millora del 'marc global de responsabilitat i reparació de danys en cas d'accidents', amb l'obligació de subscriure segurs o tenir una garantia financera per danys a tercers.

Relacionats

Butlletí