La ciutadania comença a definir la declaració d’emergència climàtica

Font: Ajuntament de Barcelona, Betevé

08/10/2019 - 09:45

Constituïda amb més de dues-centes entitats, experts i representants de totes les administracions, la Taula per l’Emergència Climàtica té com a objectiu elaborar els continguts de la Declaració d’emergència climàtica de Barcelona, que entrarà en vigor l’1 de gener de 2020 i coincidirà amb l’aplicació de la zona de baixes emissions permanent.

En la primera de les quatre sessions participatives s’han debatut quatre àmbits estratègics:

  • Cicle de l’aigua i litoral. S’hi han portat propostes per promoure els usos de les aigües pluvials i afavorir la infiltració d’aigua en el subsol.
  • Molt més verd. L’objectiu és incrementar les superfícies d’àrees verdes i preservar les espècies que puguin ser vulnerables davant el canvi climàtic.
  • Renovables: terrats i espai públic. Es vol impulsar les instal·lacions d’energies renovables, tant a l’espai públic com al privat.
  • Sobirania alimentària. El debat ha girat entorn de la prioritat dels productes ecològics i de proximitat.

 

Menys carn a les escoles

Algunes entitats han treballat els darrers dies per posar sobre la taula mesures per lluitar contra l’escalfament global del planeta, que té i tindrà incidències a Barcelona. Per exemple, Families for Future Barcelona proposa una reducció substancial del consum de carn a les escoles municipals i, així, reduir les emissions de partícules contaminants, tal com recomana l’ONU.

També hi ha moviments del clima i institucions que demanen que les propostes contra el canvi climàtic no es desenvolupin només a la ciutat. Tècnics del Pla estratègic metropolità de Barcelona han assistit a la trobada per recollir les idees compartides i estudiar si es poden aplicar al conjunt de l’àrea metropolitana. “El clima i la crisi que vivim no entenen de fronteres”, ha dit la tècnica Irene Navarro.

 

Avís de les entitats del clima

Entitats com Fridays for Future o ClimAcció han advertit que aquestes sessions puguin servir per “delegar” la responsabilitat d’impulsar mesures contra el canvi climàtic a les associacions, i no al govern municipal. “Busquem el consens de la societat”, ha explicat el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, qui no ha compartit aquestes afirmacions. “El consens no el podem imposar: l’hem de guanyar a còpia de convenciment. Si arribem amb un document que no és assumit per la societat, no prosperarà”, ha afegit.

Malgrat veure amb bons ulls les sessions participatives, aquestes entitats han demanat que hi hagi experts científics que formin part del seguiment, la implantació i l’avaluació de les mesures plantejades.


Categories: 

Relacionats

Reportatge

L’evidència disponible indica que la infraestructura verda urbana (els parcs urbans, els arbres dels carrers, les cobertes i els murs verds, etc.) pot contribuir de manera molt modesta a compensar les emissions de carboni, a reduir l’estrès per la calor i a disminuir la contaminació atmosfèrica de la ciutat. Si volem actuar sobre aquests problemes, hem de treballar sobre les fonts de pol·lució, perquè les mesures compensatòries basades en la natura no són, ni de lluny, suficients. Les estratègies d’infraestructura verda urbana tenen un paper complementari, i no alternatiu, a les polítiques de reducció de la contaminació.

Notícia

L’Ajuntament de Lleida modificarà el tràmit per a sol·licitar la targeta de vehicle elèctric que permet fer anar els punts gratuïts de recàrrega d’ús públic que hi ha a la ciutat, amb l’objectiu que els puguin fer anar tots els usuaris de vehicles elèctrics o híbrids endollables.

Notícia
ous vehicles elèctrics adquirits per l'Ajuntament de Cambrils | Cedida

ous vehicles elèctrics adquirits per l'Ajuntament de Cambrils | Cedida

L’Ajuntament també vol donar exemple per potenciar la mobilitat sostenible d’empreses i particulars. En aquest sentit, a Cambrils els vehicles elèctrics o amb tecnologia tipus híbrida gasolina/elèctric o diesel/elèctric gaudeixen d'una bonificació del 75 % de la quota de l'impost sobre vehicles de tracció mecànica.

Butlletí