La bicicleta salva vides

Font: CREAL
09/08/2011
Investigadors del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL) de Barcelona informen que els beneficis per a la salut de l'activitat física que es realitza en anar amb bicicleta dins de la ciutat són molt més grans que els riscos per la contaminació de l'aire i els accidents de trànsit. De fet, aquests beneficis s'han quantificat i confirmen que, gràcies a l'ús habitual del Bicing, el nombre de morts anuals disminueix en un 24% (en el cas de la ciutat de Barcelona, 12 morts) reduint a més les emissions de CO2 en més de 9.000 tones durant el mateix període de temps.

Els resultats, publicats a la British Medical Journal, es basen en un estudi d'impacte en la salut del Bicing, el sistema de bicicletes públiques de Barcelona, que avui compta amb unes 6.000 bicicletes, 420 estacions i uns 120.000 abonats. De fet, aquests serveis són cada vegada més populars a Espanya. Més de 70 ciutats ja compten amb aquest sistema (entre elles: Barcelona, Bilbao, Còrdova, Gijón, Sant Sebastià, Santander, Sevilla, València o Saragossa).

El Dr. David Rojas-Rueda, investigador del CREAL i principal autor d'aquest estudi (TAPAS-Transportation, Air Pollution and Physical Activities), declara: ''Estic convençut que les polítiques de transport, que promouen l'activitat física, són una bona mesura per a millorar la salut de la població i reduir les despeses en sanitat pública".

Es tracta del primer estudi que quantifica l'impacte en la salut de la implantació d'aquests serveis, "que han tingut un gran èxit i que s'han estès per tot el món", segons l'investigador Rojas-Rueda. En el cas de Bicing, l'any 2009 l'11% de la població de Barcelona s'havia abonat al servei. El 68% dels viatges es van realitzar per anar a la feina o a l'escola, i el 37% dels usuaris va combinar el Bicing amb un altre mitjà de transport. La distància mitjana per dia realitzada en Bicing va ser de 3,29 quilòmetres, amb una durada d'uns 14,1 minuts.

Tenint en compte aquestes dades, l'investigador del CREAL afegeix que "encara hi ha molt marge per millorar aquestes xifres i, per tant, augmentar els beneficis per la salut i el medi ambient". De fet, aquest estudi va ser motivat per la preocupació global d'institucions com l'Organització Mundial de la Salut, la Comissió Europea i el Centre d'EUA per al Control de Malalties pels alts índexs de sedentarisme, l'epidèmia d'obesitat i l'increment dels nivells de contaminació de l'aire a les ciutats.

El projecte TAPAS
Aquest estudi, coordinat des de Barcelona pel CREAL, compta amb la col·laboració d'altres centres de recerca de Basilea, Copenhaguen, París, Praga i Varsòvia que seguiran treballant fins al 2013. L'investigador Rojas-Rueda afegeix que "TAPAS continua treballant en escenaris d'altres ciutats d'Europa incloent estimacions sobre malalties com el càncer, la diabetis i sobre els efectes de la reducció dels nivells de contaminació de l'aire en la població".

 

*Article de referència:
The health risks and benefits of cycling in urban environments compari with car dirà: health impact assessment study. British Medical Journal. doi=10.1136/bmj.d4521. 

 

AdjuntMida
Image icon bicing_barcelona.jpg122.06 KB

Relacionats

Article

La lluita contra la contaminació de l'aire serà protagonista del 5 de juny, Dia Mundial del Medi Ambient 2019, i la Xina serà l'amfitrió global de la celebració. Aquesta acció s'emmarcarà dins la campanya global Breathe Life

Notícia
Foto: Ieva Bruneniece, My City /EEA

Foto: Ieva Bruneniece, My City /EEA

Tot i la lenta millora, la contaminació atmosfèrica segueix superant els límits i les directrius de la Unió Europea i de l'Organització Mundial de la Salut (OMS), d'acord amb les dades actualitzades i la informació que ha publicat l'Agència Europea de Medi Ambient. La contaminació atmosfèrica segueix representant un perill per a la salut humana i el medi ambient.

Butlletí