'Jo, transport públic': torna la Setmana de la Mobilitat

20/09/2007 - 00:00
Soroll, contaminació, un descens de la qualitat de vida i un increment de la mortalitat per causa d'accidents a les carreteres són algunes de les conseqüències de l'ús massiu dels automòbils. El 22 de setembre comença l'edició d'enguany de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura a Catalunya, organitzada per la Comissió Institucional. Durant set dies 88 municipis catalans oferiran excursions, xerrades, activitats per a les escoles i diverses propostes de conscienciació per a la població. A Europa, més de 30 països també celebraran actes per sumar-se a aquesta iniciativa. Reduir les emissions de gasos tòxics L'ús diari i extès del cotxe comporta l'alliberament de gasos contaminants com són el monòxid de carboni (CO), els HC (hidrocarburs), NOx (òxids de nitrògen) o COV (hidrocarburs volàtils). El transport va ser el responsable entre els anys 90 i 98 d'elevar un 15% de les emissions d'aquests gasos. Encara avui, el 85% del monòxid de carboni del planeta prové dels transports. Les emissions globals de CO2 també es veuen fortament reforçades a causa dels vehicles diversos. De totes maneres, hi ha formes de desplaçar-se que resulten menys nocives que d'altres. Amb l'ús del transport públic s'emeten només un 2'1% de les emissions totals de C02, xifra que contrasta amb el 25% total que produeixen els cotxes i motos. Canvi climàtic i transport sostenible El C02, el principal gas amb efecte hivernacle, s'emet a Catalunya més per causa del transport de persones i mercaderies, que no pas a causa de l'activitat industrial. Especialment a les àrees urbanes els tubs d'escapament de cotxes i motos emeten quantitats elevades de C02, que malmeten no només el medi ambient sinó que enfebleixen, també, la salut de les persones amb malalties respiratòries, gent gran i nadons. El Protocol de Kyoto mana que els països industrialitzats redueixin un 5'2% de mitjana el nivell de les emissions de gasos tòxics, en relació amb el 1990. Aquest repte essencial per a la sostenibilitat de la salut humana i del planeta ha d'haver-se realitzat entre els anys 2008 i 2012. Actualment el Protocol l'han signat 112 països, entre ells Rússia (17'4% de les emissions mundials el 1990), però Estats Units (emissor del 36'1%) i Austràlia se n'han desentès. Europa ha de reduir un 8% les seves emissions abans de la data indicada. El fet, però, de canviar les tendències de mobilitat actuals per altres de més sostenibles requereix de polítiques eficaces i inversions econòmiques, que tot i que són difícils de calcular podrien equivaldre, a nivell europeu, al 0'06% del PIB entre els anys 2008 i 2012 (uns 3.700 milions d'euros). Amb tot, deixar que tot segueixi tal com ara, tindria un cost per a la salut humana i del planeta molt més elevat. No contribuir a l'exclusió social Un dels punts pels quals lluita any rere any, des del 1999, la Setmana de la Mobilitat Sostenible és l'ampliació de xarxes de transport públic arreu, per tal que el major nombre possible de persones puguin utilitzar-los en el dia a dia per desplaçar-se. Un motiu de desplaçament és el lloc de treball. El sindicat Comissions Obreres (CC.OO) entitat adherida al manifest de les jornades de mobilitat sostenible posa un èmfasi especial en la localització dels polígons industrials, zones que solen estar allunyades de la ciutat. Albert Vilallonga, tècnic de mobilitat de CC.OO a Catalunya explica que: 'Si es garanteixen uns drets bàsics com puguin ser la il·luminació o el clavegueram, cal garantir també la connectivitat entre l'àrea urbana i els polígons industrials en uns serveis de transport públic adequats als treballadors'. Vilallonga remarcava: 'No tothom pot tenir accés al cotxe i al carnet de conduir, i això és motiu d'exclusió social. A més a més, també hi ha municipis que es troben dins d'un pla de descontaminació, perquè el cotxe també mata, no només pels accidents de trànsit, sinó per la contaminació que provoca'. Per aquest motiu, des del departament de mobilitat de CC.OO s'ha publicat la 'Guia de l'accés sostenible a la feina al Vallès Occidental' que es presenta avui a Terrassa i a Sabadell. Activitats per a la sensibilització Amb el lema 'apropia't de la ciutat' i amb l'objectiu de reivindicar el carrer com a àrea de mobilitat per als ciutadans,s'organitzaran activitats esportives al carrer, excursions per la ciutat i jocs de carrer en diferents municipis paral·lelament (podeu consultar amb més detalls horaris i activitats aquí). En aquestes àrees tindran prioritat els vianants i els vehicles no podran superar els 20 km/hora. També en la línia de conscienciar els més petits, s'oferirà a pares, mares i fills uns itineraris per anar a peu a les escoles: els 'camins escolars'. Una manera de fer veure als més petits que el cotxe no és imprescindible i cal usar-lo el mínim possible. Un altre dels plats forts, que promet ser molt interessant i una via cap a la desconnexió de l'estrès quotidià, és la 'passejada a través de l'ecologia urbana': una altra manera de conèixer les nostres ciutats, a través de diferents itineraris on es contemplarà des de l'aspecte monumental de la ciutat, fins a l'aspecte més ecològic, passant per les àrees problemàtiques. Una caminada amb guia turístic i on s'hi val a fer fotos i a reflexionar de valent tot posant el cos en forma. També hi trobarem esmorzars populars amb xerrades, bicicletades i actes diversos emmarcats en un ambient festiu. Precisament una altra entitat adherida a la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura 2007 és l'Associació Bicicleta Club de Catalunya (BACC) organitzadora d'actes com el 'pedala contra el canvi climàtic', on primer es gaudirà de la natura i de la pedalada i després es farà un acte central on es calcularà l'estalvi de CO2 aconseguit. Altres entitats com el sindicat Unió General de Treballadors de Catalunya (UGT Catalunya) o la Confederació d'Associacions de Veïns de Catalunya (CONFAVC), juntament amb la Federació de Societats Laborals de Catalunya també estan adherits a la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura 2007 i especialment implicats en el projecte GESMOPOLI, que vol garantir una xarxa de transport públic entre els polígons industrials i els diversos municipis. En aquest projecte també hi participen la Xarxa de ciutats i pobles cap a la sostenibilitat (XCPS) i l'Associació per a la promoció del transport públic (PTP), que oferirà activitats infantils i premiarà amb piruletes els qui s'hagin desplaçat sense cotxe i que realitzarà una demostració estàtica del carril bus a la B23 (www.carrilbusara.org). Noves tendències de mobilitat Una manera de posar en pràctica els consells de la Setmana de la Mobilitat sostenible durant tot l'any és fent ús, a més a més del transport públic, del bicing i si no es té més remei que utilitzar el cotxe, fer-ho de manera moderada i compartint el trajecte. El carpooling i el carsharing són noves tendències de mobilitat que contaminen menys que la d'ús del cotxe particular i que ens dónen bons consells per estalviar combustible i contaminar menys. El carpooling es podria traduir com 'posar un cotxe en comú', i representa una de les maneres 'menys dolentes' de fer ús de l'automòbil: compartir-lo per minimitzar les emissions de gasos tòxics. I és que una manera d'estalviar és trobar persones que ocupin cadascuna de les places del vehicle, ja que d'aquesta manera es redueix la contaminació acústica i ambiental d'altres vehicles potencials, que no arriben a les carreteres. Els usuaris del servei comparteixen de manera aproximada 500 viatges diaris a tot l'Estat espanyol i això representa un estalvi global de més de 500.000 euros, i alhora l'impediment de l'emissió de 600 tones de CO2. El carsharing és una altra iniciativa d'ús més sostenible del cotxe semblant al carpooling, amb la diferència que el carsharing no és propietat d'un particular sinó d'un grup de ciutadans, que utilitzen aquest mitjà de transport de manera col'lectiva. D'aquesta manera l'usuari individual no s'ha de fer càrrec dels costos de l'assegurança i el manteniment del vehicle, i a més contribueix a l'estalvi de combustible i reducció d'emissions. Els cotxes els troba aparcats en diferents estacions de tren i autobusos i quan se n'ha fet la reserva, es pot accedir a ells introduint una targeta d'usuari, o bé a través de les claus, que queden emmagatzemades en algun lloc de l'aparcament. Aquesta iniciativa fomenta que l'usuari prengui consciència que els costos de funcionament reals de l'automòbil són superiors als que preveia al començament i d'aquí es deriva un consum més responsable, evitant trajectes curts que es podrien fer a peu i incrementant el consum del transport més sostenible. El carsharing redueix el consum de carburant per persona en més d'un 50%. D'altra banda, el bicing impulsat enguany a Barcelona, proposa l'ús de la bicicleta en trajectes curts, de manera col·lectiva i sense ser-ne propietari: a través del lloguer. Es tracta de garantir la cobertura de les zones on el metro, tren o autobús tenen un itinerari no suficientment extès i és un mètode més de transport públic.

Relacionats

Butlletí