Europa vol que el 2035 els cotxes nous només siguin elèctrics o d'hidrogen

Font: CCMA

19/07/2021 - 13:16

La Comissió Europea presenta un paquet de mesures que apropi el continent a l'objectiu d'eliminar les emissions contaminants l'any 2050

En la cursa geopolítica per convertir-se en el primer continent neutre climàticament, Europa ha fet aquest dimecres un important pas endavant. La Comissió Europea ha presentat un ambiciós pla que permetria reduir les emissions netes de gasos d'hivernacle almenys un 55% per al 2030, en relació als nivells de 1990.

Aquest paquet de mesures és el pas intermedi en l'objectiu a llarg termini: l'any 2050, Europa vol haver eliminat per complet les emissions contaminants dins la Unió.

De totes les propostes anunciades per la Comissió, la que més afectaria els ciutadans és la fi de la fabricació de cotxes de combustió a partir del 2035. Segons aquest acord, encara pendent d'aprovació, tots els vehicles nous hauran de ser elèctrics o d'hidrogen.

"La nostra economia basada en els combustibles fòssils ha arribat al seu límit. I sabem que hem d'avançar cap a un nou model basat en la innovació en l'energia verda que va cap a l'economia circular", ha declarat la presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen. "Europa és el primer continent que té una arquitectura clara per aconseguir els nostres objectius climàtics".

 

Un projecte ambiciós i car

Per portar a terme el pla, la Comissió convoca tant la indústria com els particulars, i crearà un fons social que permeti fer front a aquestes reconversions.

Tot i això, alguns dels 27 estats membres es mostren reticents davant dels costos que, inevitablement, hauran d'assumir. Brussel·les reconeix que les exigències són altes, però diu que no hi veu alternativa.

 


Impost al carboni

Per convidar a tots els actors a moure's ràpid, la Comissió ha aprovat posar un preu al carboni. L'impost afectarà també les indústries de tercers països que vulguin accedir al mercat de la Unió Europea.

D'aquesta manera, la Comissió dissuadeix les empreses europees a deslocalitzar-se per evitar haver d'adaptar-se a les noves regulacions.

Els ingressos recaptats amb aquest impost s'invertiran en projectes relacionats amb el clima i l'energia. La intenció és contribuir a assolir un altre dels objectius del 2030: que el 40% de l'energia provingui de fonts renovables.

Els transports aeri i marítim també hauran de transformar els seus sistemes de combustió per fer-los més sostenibles, sota l'amenaça de ser sancionats.

Per últim, el sector públic haurà de renovar anualment el 3% dels seus edificis per reduir-ne l'ús d'energia. De cara al 2035, la intenció de la Comissió és que cap sistema de calefacció domèstic emeti CO2.


Relacionats

Notícia

El vehicle, un utilitari Renault Zoe, compta amb una autonomia de més de 200 km i estarà al servei de totes aquelles persones o institucions que es facin sòcies de la cooperativa Som Mobilitat, entitat propietària del vehicle que gestiona el servei. 

Notícia

TMB inicia la licitació de 210 autobusos elèctrics i híbrids dins del pla de renovació de la flota. La comanda, dividida en cinc lots i valorada en 116 milions d’euros, servirà per avançar en la reducció d’emissions els pròxims quatre anys.

Opinió

Les ciutats són l’escenari del repte social, ambiental i econòmic que suposa la mobilitat sostenible. És el moment d’aplicar noves fórmules com l’ús compartit de vehicles, el foment de la bicicleta, els desplaçaments a peu o models urbanístics com les superilles; i també de promoure eixos verds i transports col·lectius electrificats.

Butlletí