Els peatges ja no seran gratis per als vehicles de zero emissions, però tindran rebaixa

Font: CCMA

27/11/2019 - 12:11

Els que fins ara no pagaven peatge, tindran una bonificació del 75%, i els híbrids endollables passen a la categoria dels ECO, que tenen el 30% de descompte

Els vehicles amb distintiu d'emissions zero pagaran peatge a les autopistes de la Generalitat. El govern ha aprovat aquest dimarts al Consell de Govern la modificació del sistema de descomptes a les autopistes i vies en règim de peatges de la Generalitat per adaptar-lo a la política mediambiental del govern i a la nova realitat del mercat de vehicles de baixes emissions.

S'acaben els peatges gratuïts

Els vehicles de categoria ECO específic, que inclouen els vehicles d'hidrogen, elèctrics purs, els d'autonomia estesa i les motocicletes elèctriques, que fins ara no pagaven peatge en les autopistes de la Generalitat, passaran a tenir una bonificació del 75%.

Els vehicles híbrids endollables, que fins ara pertanyien a l'anterior categoria, passen a la de vehicles ECO generals.

Els ECO general comprenen els vehicles híbrids, endollables, GLP i gas natural, híbrids de benzina i gasoil que compleixin la normativa Euro6, i mantenen la bonificació del 30%

Es manté també el sistema que permet acumular els descomptes generals ECO i VAO, però amb una bonificació màxima del 75%.

Els vehicles ECO general i ECO específics han de complir dos requisists addicionals per tenir les bonificacions en els peatges:

  • El preu del vehicle ha de ser inferior als 48.400 €, IVA inclòs.
  • Acreditar que s'ha desballestat prèviament un vehicle de més de 10 anys d'antiguitat i amb l'ITV en vigor, en cas de les noves altes de vehicles al portal EcoViaT a partir de l'1 de gener del 2020.

L'actual sistema de bonificacions, vigent des del 2017, canviarà a partir de l'1 de gener del 2020, coincidint amb l'entrada en funcionament de la Zona de Baixes Emissions, ZBE, a Barcelona i l'entrada en vigor del reglament de la Unió Europea, per la reducció de les emissions de Co2 dels nous vehicles. I es mantindrà fins al 2021 o es podran revisar com a conseqüència del pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire.

Les bonificacions s'aplicaran, l'1 de gener del 2020, coincidint amb l'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions

Triple objectiu

Segons ha explicat la consellera portaveu, Meritxell Budó, les mesures responen a un triple objectiu: "Les bonificacions ECO tenen una triple voluntat: la d'estimular els ciutadans i ciutadanes a comprar models de baixes emissions, compensant en part el cost més elevat que tenen aquests vehicles, respecte a models de combustibles convencionals.  La mesura permet una renovació del parc mòbil català que està molt envellit actualment, i estimular la indústria automobilística en la progressió cap al vehicle elèctric."

La modificació de les bonificacions, segons ha explicat Budó, respon al fet que la gamma de vehicles considerats més nets que ofereixen els fabricants és més àmplia que anys enrere.

Meritxell Budó, consellera portaveu del govern, ha anunciat les noves mesures

El govern calcula que aquestes mesures permetran, amb la introducció de les innovacions tecnològiques i l'increment de l'eficiència dels vehicles, estalviar l'emissió de 56.000 tones de Co2 a l'atmosfera en els pròxims 2 anys.

La mesura, ha afegit, complementa la política mediambiental del govern segons la declaració d'emergència climàtica que es va fer el mes de maig.


 

Relacionats

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Entrevista
Martin Lutz és senador ministerial de Berlin.

Amb l’expert en sostenibilitat urbana parlem de les mesures que es van començar a aplicar ja fa més de 15 anys a la capital alemanya, on les zones de baixes emissions tenen molt més recorregut que a Catalunya. 

Butlletí