Els nivells de contaminació de Madrid i Barcelona són un 'risc greu' per a la salut

Font:Agències

09/02/2011

Els experts de la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (SEPAR) han alertat avui als ciutadans sobre el "risc greu" per a la salut que comporten els nivells de contaminació que suporten Madrid i Barcelona.
La doctora Cristina Martínez, coordinadora de l'Àrea de Malalties Respiratòries i Medi Ambient de SEPAR, ha declarat avui a l'agència Efe que la contaminació de l'atmosfera incideix en l'aparició i agudització de malalties respiratòries i cardiovasculars, juntament amb l'augment de morts.

Donats els elevats nivells de diòxid de nitrogen (NO2), els pneumòlegs recomanen evitar en la mesura del possible la proximitat als llocs amb contaminació ambiental, no realitzar exercici físic i que els nens juguin en parcs el més allunyats possibles de l'entorn urbà.

Els dos extrems de la vida, els nadons i la gent gran, i especialment els malalts crònics respiratoris o els que pateixen del cor, són les persones més vulnerables a l'efecte de la contaminació a les ciutats.

No obstant això, la contaminació també es fa perceptible per als ciutadans sans, que aquests dies poden patir llagrimeig, picor de nas, esternuts i tos, juntament amb dificultats per respirar.

En les persones que pateixen patologies, aquests pics poden "descontrolar" la seva malaltia, amb més demanda de medicació, visites a urgències i ingressos hospitalaris.
I és que la comunitat científica no té dubtes sobre els efectes perjudicials de la contaminació sobre la salut respiratòria i, per això, exigeixen de les autoritats públiques que adoptin mesures contundents per reduir-la.

A Espanya, el 32,5% de les emissions de NOx (òxids de nitrogen) provenen del trànsit i altres contaminants ambientals amb impacte sobre la salut són les partícules suspeses que emeten els automòbils i la indústria, i el diòxid de sulfur dels combustibles fòssils i els vehicles dièsel.

A tot l'Estat hi ha un alt percentatge de vehicles dièsel, que consumeixen menys, però que emeten fins a 6 vegades més partícules contaminants, segons els experts.

La doctora ha remarcat que no només s'han de prendre mesures en aquests moments d'especial dificultat, perquè a llarg termini la contaminació atmosfèrica minva la salut, la qualitat de vida dels ciutadans i danya l'entorn.
"Pot fer que els pulmons no es desenvolupin de la mateixa manera, que es perdi part de la funció pulmonar i també és causa de patologies com l'asma i la malaltia pulmonar obstructiva crònica", ha puntualitzat.
A més, la contaminació derivada de les partícules dièsel fa que augmenti el potencial dels al·lergens comuns incrementant al seu torn la sensibilització a la població.

Els elevats nivells de NO2 detectats aquests dies també afecten els trams més profunds dels pulmons inhibint algunes de les seves funcions com la resposta immunològica, la qual cosa provoca una minva de la resistència a les infeccions.

Martínez ha advocat perquè que es prenguin mesures com les recomanades a Madrid i Barcelona, com ara utilitzar el transport públic, compartir el cotxe en els desplaçaments diaris i anar a peu o en bicicleta, juntament amb la reducció de la velocitat en les vies pròximes a les urbs, almenys a 80 quilòmetres per hora.

La DGT advoca per anar més enllà en polítiques de mobilitat
El director de la Dirección General de Tráfico (DGT), Pere Navarro, també s'ha manifestat en aquest sentit i ha assenyalat la necessitat d' "anar més enllà" en polítiques de mobilitat amb criteris ambientals, ja que aquests "són bàsics i fonamentals" a l'hora de fer front als nivells de contaminació atmosfèrica.

Navarro ha dit que, en matèria de trànsit, les víctimes d'accidents són "més visibles" que els de la contaminació, de la qual "no hi ha una percepció directa, no es compta, i és una mica més difícil consultar les dades". De fet, ha subratllat que ' s'està en el camí adequat, amb la promoció dels desplaçaments en peu o amb bicicleta i la promoció del transport públic però els indicadors ens diuen que no és suficient, que cal anar més enllà'.

Notícies relacionades:
La limitació de velocitat a 80km/h es manté a causa d'un anticicló
Un enverinament consentit. Efectes en la salut de la contaminació ambiental

Relacionats

Butlletí