Els nivells de contaminació de Badalona milloren un 40% amb la disminució del trànsit

Font: Ajuntament de Badalona

01/04/2020 - 16:55

Els nivells de contaminació de l’aire a Badalona han millorat en més d’un 40% durant les darreres dues setmanes. Els nivells de NO2 (diòxid de nitrogen) dels darrers quinze dies a l’estació de vigilància de la plaça dels Països Catalans és comparable aquests dies als nivells mesurats habitualment al mig de la Serralada de Marina.

Segons les dades recollides per l‘estació de la XVPCA (Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica), situada a la plaça dels Països Catalans, des que es va decretar l’estat d’alarma el passat 14 de març s’observa una disminució de les concentracions diàries mitjanes del 43% per als òxids de nitrogen respecte als valors obtinguts en els dies previs i del 60% respecte dels valors obtinguts el  mes de març de l’any 2019. Aquesta davallada en els nivells de contaminació es conseqüència directa de la   disminució de la circulació de vehicles a Badalona.

La mitjana diària de N02, (diòxid de nitrogen) dels darrers quinze dies és de 17 micrograms/m3. Aquesta dada equival a menys de la meitat del valor màxim recomanat per l’organització Mundial de la Salut (OMS), així com per la Unió Europea (40 µg/m3). Els nivells  actuals són  equivalents als que es poden mesurar durant tot l’any en condicions normals a zones verdes pròximes a poblacions, com per exemple el Parc de la Serralada de Marina.

Aquesta situació de millora de la qualitat de l’aire també es produeix a la resta de Catalunya, on segons les dades fetes públiques per la Generalitat de Catalunya, els nivells diaris de diòxid de nitrogen han caigut més del 60% des de la declaració de l’estat d’alarma i, arribant en els últims dies a valors del 70 i el 80% respecte de les dades del mes de març dels darrers 5 anys.

La disminució es va començar a notar amb el tancament d’escoles i va augmentar amb la declaració de l’estat d’alarma. Els nivells es redueixen més a les estacions situades en zones habitualment de trànsit intens atès que el diòxid de nitrogen és un contaminant molt associat al trànsit i a la mobilitat.

El fet que a Badalona la disminució observada és inferior a la que s’ha registrat a altres estacions de l’entorn, és conseqüència de les característiques de la pròpia estació de mesura, pensada per mesurar valors de fons urbà, ubicada allunyada de les grans infraestructures de comunicació amb trànsit intens i regular, com l’autopista C-31.

La regidora de Medi Ambient de l’Ajuntament de Badalona, Rosa Trenado, ha afirmat que: "aquesta situació d’excepcionalitat ens fa més conscients que mai que cal pacificar el trànsit de la nostra ciutat si volem acabar amb les morts prematures causades per la contaminació atmosfèrica”. "Més enllà de l’excepcionalitat del moment en què vivim, aquesta situació ens està demostrant com són d’efectives les mesures associades a la restricció de l’ús del vehicle privat per tal de lluitar contra la contaminació atmosfèrica. Aquesta és una altra pandèmia silenciosa que anualment genera un important nombre de morts prematures a l’àrea metropolitana", ha conclòs la regidora Rosa Trenado. 

La regidora també recorda que l'aire contaminat provoca càncer, afecta el sistema immunològic, contribueix a l'aparició d'asma, té clars efectes en malalties cardiorespiratòries, alenteix el desenvolupament del cervell dels infants i redueix l'esperança de vida, arribant a provocar 3.500 morts prematures i 1.800 ingressos hospitalaris a l'any per causes cardiorespiratòries al territori metropolità.

Dades de diòxid de nitrogen recollides l’Estació de la Xarxa de Vigilància de la plaça dels Països Catalans

 

Mitjanes diàries

1 a 13 març 20

14 a 29 març 20

1 a 31 març 19

NO2

30

17

42

Al gràfic es pot observar l’evolució dels valors mesurats durant els darrers dies.


 

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

Les ZBE són àrees on es restringeix l'accés i la circulació dels vehicles més contaminants, segons l'etiqueta o distintiu ambiental de cada vehicle, i també depenent dels fenòmens meteorològics que puguin afectar o empitjorar les condicions de qualitat de l'aire. 

Notícia

Són dades de l’estudi "La calor en un futur: índex de vulnerabilitat al canvi climàtic (IVAC)”, elaborat per l’Institut Metròpoli i finançat per l’AMB.

Entrevista
Javier Martín Vide, climatòleg

Javier Martín Vide és climatòleg i catedràtic de Geografia Física de la Universitat de Barcelona (UB).

Butlletí