Els mercats municipals de la província de Barcelona diuen adeu als plàstics d’un sol ús

08/11/2021 - 10:37

La Diputació de Barcelona ha posat en marxa des d’aquest 29 d’octubre un projecte per reduir el consum de plàstic d’un sol ús als mercats municipals de la província. La campanya, que s’ha presentat al Mercat Municipal de Rubí amb el lema “Mercats sostenibles. Adéu als plàstics d’un sol ús!”, es posa en marxa com a prova pilot a tres mercats municipals de la província amb l’objectiu d’impulsar la sostenibilitat i reduir els residus de plàstics, especialment els d’un sol ús, mitjançant accions que fomentin la participació ciutadana i que involucrin els clients i els paradistes. 

La presentació de la campanya ha anat a càrrec de la diputada de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Comerç de la Diputació de Barcelona, Eva Menor; l’alcaldessa de Rubí i diputada de la Diputació de Barcelona, Ana Maria Martínez; i el diputat d’Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona, Xesco Gomar. En concret, el projecte es va posar en marxa aquest 29 d’octubre al mercat Municipal de Rubí; el 5 de novembre, al Mercat Puigmercadal de Manresa; i el 23 de novembre, al Mercat de la Constitució de Viladecans.

Durant la presentació als mitjans de comunicació, Eva Menor, ha explicat que aquest projecte es posa en marxa «com a prova pilot a tres municipis de la província de Barcelona (Rubí, Manresa i Viladecans) amb l’objectiu de sensibilitzar i donar a conèixer la problemàtica dels plàstics i promoure un canvi d’actituds, hàbits i comportaments en relació amb els plàstics per reduir-ne el consum i la seva presència a nivell local i mundial». A més, ha destacat que el projecte realça els mercats municipals no només com a eina de promoció econòmica, sinó també com a element de cohesió social i de punt de trobada de la ciutadania. «La proposta també vol posar en valor l’ètica de la sostenibilitat fent reflexionar la ciutadania sobre com cada persona pot contribuir amb les seves accions quotidianes a millorar la sostenibilitat ambiental. I no hi ha res més quotidià que l’acció de comprar».

En aquest sentit, el el diputat d’Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona, Xesco Gomar, ha dit que «ara és moment que les administracions públiques diguem a la gent què és el que hem de fer, és el moment de fer-ho amb la ciutadania i de convèncer a la ciutadania que gestionar els residus d’una altra manera no és una necessitat és una obligatorietat».

Per la seva banda, l’alcaldessa de Rubí i diputada de la Diputació de Barcelona, Ana Maria Martínez, ha assegurat que «estem orgullosos que la nostra ciutat sigui un dels tres municipis on s’impulsi aquest projecte. Ho estem perquè volem contribuir amb totes les accions possibles a construir un món, una ciutat, més sostenible i això passa també perquè tothom sigui conscient de la necessitat de consumir de manera responsable». També ha recordat que la vida útil d’una bossa de plàstic és de mitjana d’un quart d’hora, el que tardem entre el moment de la compra i el desembossat a casa, i que, en canvi, el perjudici que provoca en el medi ambient s’allarga durant molts anys. Finalment, l’alcaldessa també ha volgut agrair la participació en el projecte d’alumnes de la ESO de Rubí que també participaran en aquest projecte.

I és que aquest projecte  vol fer partícip a l’alumnat d’ESO dels instituts municipals, a través d’un projecte educatiu d’Aprenentatge i Servei (ApS), una innovadora metodologia educativa especialment dirigida als centres educatius, que combina l’adquisició de competències per part de l’alumnat amb un servei a la comunitat.

La fase d’aprenentatge tindrà lloc als instituts i la de servei principalment als mercats. D’aquesta manera, els joves descobriran els impactes que tenen els plàstics d’un sol ús i el model d’usar i llençar, sobre la salut i sobre el medi ambient; donaran a conèixer la campanya i participaran en la recollida i en l’anàlisi posterior de les dades; sensibilitzaran i animaran les seves famílies a participar en la campanya i estaran capacitats per plantejar alternatives de consum conscient i sostenible.
 

Consum responsable i sostenible als mercats municipals

La campanya duu com a lema “Mercats sostenibles. Adéu als plàstics d’un sol ús!” vol impulsar un model de comerç sostenible que comporti un consum responsable i sostenible als mercats municipals, situant-los com a agents de cohesió social i desenvolupament sostenible. En aquest sentit, la Diputació de Barcelona col·labora amb els ajuntaments de la província per fomentar la sostenibilitat en els mercats municipals. Actualment, la província de Barcelona compta amb 93 mercats municipals.

Es tracta d’una campanya per conscienciar la ciutadania sobre la importància de reduir residus, en especial plàstics, mitjançant l’ús de bosses de roba, envasos reutilitzables o el carretó en les compres alimentàries quotidianes, estimulant l’adhesió dels paradistes i la participació ciutadana. Amb aquesta campanya, a través de la Gerència de Serveis de Comerç i de la Gerència de Serveis de Medi Ambient,  la Diputació de Barcelona vol transmetre els valors de que els mercats municipals son espais: sostenibles, integradors, responsables i saludables.
 

Accions de la campanya

Les accions de la campanya impliquen tant als paradistes com a la ciutadania d’una manera directa.

  • Es repartiran cartells (amb consignes alternatives a l’ús del plàstic) als paradistes perquè els disposin entre els productes. També es repartiran xapes identificatives de la campanya entre els paradistes.
  • Els paradistes donaran un passaport a cada persona que compri, que contindrà alguns consells i deu caselles que caldrà segellar. Per cada compra que es faci amb un envàs o bossa reutilitzable, s’aconseguirà un segell. És a dir, si el client fa servir el carro o el cabàs o bé porta els seus túpers, carmanyoles o bosses reutilitzables per a la fruita, verdura, llegum, carn o peix, etc, el paradista segellarà una casella. Quan s’aconsegueixin 10 segells, s’obtindrà una bossa de reixeta, que servirà per seguir fent les compres de forma sostenible.
  • En grups reduïts, i prèvia formació a l’institut, els estudiants donaran a conèixer la campanya i els motius pels quals és necessari deixar d’utilitzar plàstics d’un sol ús i participaran en l’anàlisi posterior de les dades recollides. Se’ls proporcionarà un dispensador de passaports i xapes d’identificació.
  • Web diba.cat/mercats_sostenibles, on es pot trobar els materials i informació sobre la campanya
     

Per què hem de dir “adeu” als plàstics d’un sol ús

El plàstic d’un sol ús té greus impactes sobre la salut i el medi ambient. Cada any se’n fabriquen al món més de 300 milions de tones i només se’n recicla un 10%. La resta acaba als abocadors, s’escampa a la natura o es converteix en microplàstics, que s’incorporaren a la cadena alimentària i poden provocar afectacions hormonals, neurològiques i oncològiques.

El consum humà genera diàriament grans quantitats de plàstics d’un sol ús, que triguen centenars o milers d’anys en degradar-se. Gran part d'aquests residus acaben al medi natural, al mar o, en el millor dels casos, en abocadors, ja que molts no es poden reciclar, i alliberen substàncies tòxiques al medi. Tot això té uns costos ambientals i econòmics enormes.

Des de l’inici de la seva comercialització, a mitjan segle XX, s’han fabricat uns 8.300 milions de tones de plàstic a tot el món. Es calcula que el 2050 al mar hi haurà més residus plàstics que peixos, aproximadament 1.000 milions de tones. Cada any acaben als oceans vuit milions de tones de residus plàstics, amb els quals es podria cobrir 15 vegades la superfície de Barcelona.

El 50% dels plàstics es produeixen a l’Àsia, principalment a la Xina. Espanya és el quart país de la Unió Europea amb més demanda de plàstics. Pràcticament, la meitat de tot el plàstic produït actualment és per a finalitats d'un sol ús. Això inclou ampolles, envasos d'aliments, bosses, etc., dels quals podríem prescindir, i optar per alternatives reutilitzables i fetes amb materials que respectin el medi ambient.

El Parlament Europeu va aprovar la prohibició dels plàstics d’un sol ús a partir del juliol de 2021, segons la directiva (UE) 2019/904 del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juny de 2019, relativa  a la reducció de l’impacte de determinats productes de plàstic en el medi ambient. Aquesta normativa insta els estats membres a adoptar mesures per a la reducció de residus plàstics, incentivant i fomentant els productes d’usos múltiples i produïts amb materials reutilitzables i reciclables.
 

El Mercats sostenibles 2030: espais d’oportunitats

La Diputació de Barcelona, conscient d’aquesta realitat, vol contribuir a la reducció de materials plàstics a nivell municipal, en especial els d’un sol ús, mitjançant la campanya “Mercats sostenibles”, que promou accions que fomentin la participació ciutadana i que involucrin diferents sectors de la societat.

Amb aquesta campanya, la Diputació de Barcelona a més reforça el seu compromís amb el  desenvolupament sostenible i es posiciona com a administració responsable amb els objectius del Pla de mandat d’aquesta institució, que estan plenament alineats amb l’Agenda 2030 i amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) com garantir modes de consum sostenibles; aconseguir municipis inclusius, segurs i sostenibles, reduir la generació de residus mitjançant el reciclatge, la reutilització i, sobretot, la prevenció; garantir la seguretat alimentaria, la millora de la nutrició i la promoció de l’agricultura sostenible; garantir una vida sana i promoure el benestar per a totes les persones; promoure el creixement econòmic sostenible, l’ocupació plena i productiva i el treball digne per a tothom i protegir els ecosistemes i aturar la pèrdua de la biodiversitat.

La campanya “Mercats Sostenibles” de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (PDS) número 8 “Promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l’ocupació plena i productiva i el treball digne per a tothom”, número 12 “Producció i consum responsables” i el número 13 “Acció pel Clima”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.


 

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

L’objectiu de la campanya, que duu com a lema “Mercats sostenibles. Adéu als plàstics d’un sol ús!” i que s’inicia com a prova pilot a aquestes tres poblacions, és impulsar la sostenibilitat i reduir els residus de plàstics, especialment els d’un sol ús, mitjançant accions que fomentin la participació ciutadana i que involucrin els clients i els paradistes.

Article

Des d’aquest 23 de de novembre, en el mercat municipal de la Constitució de Viladecans es posa en marxa una prova pilot, impulsada per la Diputació de Barcelona, per reduir el consum de plàstic d’un sol ús als mercats municipals de la província. En les darreres setmanes ja s’ha realitzat a Rubí i Manresa. L’objectiu de la campanya, que duu com a lema “Mercats sostenibles. Adéu als plàstics d’un sol ús!” i que s’inicia com a prova pilot a aquestes tres poblacions, és impulsar la sostenibilitat i reduir els residus de plàstics, especialment els d’un sol ús, mitjançant accions que fomentin la participació ciutadana i que involucrin els clients i els paradistes.

Notícia

Ametller Origen, La Sirena, Veritas, Condis, Sorli, Grup Llobet, Gremi de Carnissers i Xarcuters de Barcelona i Província, Gremi de Peixaters de Catalunya i Gremi de Carn de Barcelona han estat els primers que s'han compromès a facilitar als clients que reomplin els seus propis envasos de productes disposats a granel com la carn, el peix, els llegums, els ous, els sucs o altres aliments.

Butlletí