El Vallès Occidental, contra la pobresa energètica

10/10/2016 - 09:14

El Consell d’alcaldes i alcaldesses del Vallès Occidental denuncia la manca de compromís de les companyies elèctriques i del gas, i arriba a acords amb les companyies subministradores d'aigua.

Els alcaldes i alcaldesses del Vallès Occidental van reunir-se a la seu del Consell Comarcal. En el transcurs de la sessió, es van prendre diferents acords en l’àmbit de la pobresa energètica i habitacional i la gestió dels serveis públics a l’administració local.

Toc d’alerta a les empreses subministradores d’energia i gas

El Vallès Occidental va fer un toc d’alerta a les empreses subministradores d’energia i gas. I és que els alcaldes i alcaldesses dels municipis de la comarca van expressar el malestar davant les traves i la manca de resposta de les companyies subministradores elèctriques i del gas en relació a la proposta comarcal de creació d’un fons social per lluitar contra la pobresa energètica. Per aquest motiu, els representants municipals van acordar iniciar procediments sancionadors a les companyies subministradores que no compleixen el procediment establert per la Llei 24/2015 en matèria de pobresa energètica, en el qual es preveu que aquestes no realitzaran cap tall sense l’informe d’exclusió residencial sol·licitat prèviament als serveis socials municipals.

A més, l’acord preveu sol·licitar que, en futures licitacions dels ajuntaments i les entitats municipalistes o institucions supramunicipals en matèria d’energia, es tinguin en compte les qüestions socials i es valori les empreses que s’impliquin en la protecció de les famílies més vulnerables. En un mateix sentit, des del Vallès Occidental, s’instarà el govern de la Generalitat de Catalunya a desplegar les mesures previstes en la Llei 24/2015 en matèria de pobresa energètica i pel que fa al Fons Social previst en l’article 6 de la citada Llei. A més, des de la comarca es participarà activament en el Congrés Català de Pobresa Energètica, que es realitzarà a Sabadell, els propers 3 i 4 de novembre.

Les companyies subministradores d'aigua es comprometen a garantir el subministrament d’aigua a les famílies vulnerables del Vallès Occidental

Acord entre els ajuntaments de la comarca del Vallès Occidental i les empreses subministradores d’aigua (Grup CASSA, SOREA, Mina, Aigües de Terrassa i Aigües de Barcelona) per evitar talls i crear un fons social. Es presenten les fórmules entre les diferents empreses i els municipis per lluitar contra la pobresa energètica

El Consell Comarcal i les empreses subministradores d’aigua que operen al Vallès Occidental han presentat les diferents fórmules acordades amb els municipis vallesans per fer front a la pobresa energètica. Aquestes actuacions estan pensades per evitar talls de subministraments a famílies vulnerables i per posar en marxa un fons social que permeti lluitar contra la pobresa energètica. Aquest fons de solidaritat ajuda a finançar l’aigua a unitats familiars  amb dificultats econòmiques i vol ajudar les famílies a superar la situació de risc en la que es troben.

Aquest és el resultat del treball engegat fa mesos des del Consell Comarcal, per encàrrec del Consell d’alcaldes i alcaldesses, que s’ha vehiculat a través de la Taula de pobresa energètica. Les diferents empreses subministradores han signat acords amb els ajuntaments per tal d’establir els circuits d’actuació en casos de vulnerabilitat energètica i acords per a poder assumir el deute econòmic de les famílies que no poden fer front a la despesa del servei. En cada cas les companyies han consensuat amb els ajuntaments la millor fórmula pel municipi.

El president del Consell Comarcal, Ignasi Giménez, ha agraït “el compromís de les empreses subministradores d’aigua i la predisposició per treballar conjuntament en un fons social, tot i que encara no hi hagi un reglament desenvolupat per la Generalitat en aquest sentit”. “A partir d’ara, cap família en situació de vulnerabilitat acreditada per Serveis Socials se li tallarà l’aigua i aquest és un dret que hem aconseguit entre les empreses concessionàries i l’administració”, ha afegit Giménez.

Per la seva banda, el conseller comarcal de Benestar Social, Pol Altayó, ha remarcat que “ens agradaria que altres empreses subministradores, com les de la llum i les del gas també es puguin incorporar en aquest compromís social. I val a dir que fins ara no hem trobat predisposició ni resposta”. En aquest sentit, el president Ignasi Giménez ha afirmat que “ens sentim còmodes des dels municipis treballant amb empreses que tenen un compromís social i potser ens hem de replantejar les relacions amb les empreses que estan operant als pobles i ciutats de la comarca i que no tenen aquest compromís”.

Sabadell posa a disposició dels municipis del Vallès Occidental el protocol de garantia de subministrament a persones o famílies vulnerables

Durant la sessió del Consell d’alcaldes i alcaldesses del Vallès Occidental, l’alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez, ha exposat quin és l’acord que des de Sabadell s’ha pres en relació amb l’emergència habitacional i la pobresa energètica, després que el passat mes de juny l’Ajuntament iniciés el procediment per sancionar les companyies subministradores que incompleixen la garantia de subministrament a ciutadans o famílies vulnerables. Garantia, d’altra banda, continguda a la part que no ha estat suspesa pel Tribunal Constitucional, de la Llei 24/2015, de mesures urgents per afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica.

Fernàndez ha exposat quin ha estat el procediment que, des del Govern de la ciutat, s’ha seguit per sancionar les companyies que incompleixin aquesta garantia de subministrament a persones vulnerables i l’ha posat a disposició de la resta de municipis amb l’objectiu de que des d’altres ajuntaments puguin també començar a fer efectiva la llei malgrat el seu incompliment per part de les empreses subministradores de llum i gas. Fernàndez ha avançat, que en aquests moments a Sabadell els 243 expedients iniciats d’ofici es troben en fase preliminar o d’instrucció prèvia, com a pas imprescindible per poder argumentar la incoació i finalitzar així amb el decret de sanció. Aquests processos sancionadors s’emparen en els preceptes del Codi de Consum de Catalunya i dins el marc competencial que atorga als municipis la potestat sancionadora en matèria de consum i en defensa dels consumidors i consumidores.

La gestió dels serveis públics, a debat

En la sessió del Consell d’alcaldes i alcaldesses, també va acordar-se impulsar un debat sobre el model de gestió dels serveis públics a l’administració local, valorant la possibilitat d’internalitzar serveis i mancomunar-los entre diferents municipis. Tot plegat amb l’objectiu de buscar la màxima eficiència dels serveis i els recursos públics, la transparència en la despesa i tenint en compte les condicions laborals dels treballadors i treballadores que estan prestant aquests serveis.

De fet, al Vallès Occidental existeixen ja exemples de municipis que estan treballant per la internalització de serveis per tal de garantir l’accés universal als mateixos i exercir-ne un control públic i transparent. Aquest és el cas de la ciutat de Terrassa, que presta el servei de la funerària mitjançant una empresa pública. Ara aquesta ciutat també es troba immersa en el debat sobre el futur de la gestió del servei d’abastament d’aigua, valorant la possibilitat que l’Ajuntament n’assumeixi la gestió directa, arran de la fi del contracte de concessió amb l’empresa Mina d’Aigües de Terrassa, a finals de 2016.

D'altra banda, Cerdanyola, Ripollet, Sabadell i Barberà del Vallès –junt amb Badalona- volen treballar plegats per la internalització de serveis que ara estan externalitats mitjançant diferents fórmules contractuals. Aquest 2016 han signat un conveni com a una aposta per la recuperació dels serveis sota la gestió i el control públic a partir de la participació directa de la ciutadania i aquests ajuntaments estan oberts a que més municipis s’incorporin al seu acord.

Un altre pas l’ha fet l'Ajuntament de Sabadell, que ha decidit impulsar l’adopció del sistema de gestió directa del servei d’estacionament regulat en superfície, zona blava,  i ha internalitzat el servei de la grua municipal, al mateix temps que l’ha mancomunat amb els municipis de Castellar del Vallès i Barberà del Vallès.

Sant Cugat també ha decidit en els darrers mesos municipalitzar la zona blava. I Ripollet, Cerdanyola i Montcada, han obert també la porta a estudiar la recuperació de la gestió de l'aigua o el servei de neteja d'instal·lacions municipals, coincidint amb la fi dels contractes de serveis amb les empreses externes que actualment hi treballen.

Un altre exemple comarcal és el de les licitacions conjuntes de serveis, com la que han fet Castellar del Vallès, Sant Llorenç Savall i Gallifa, per la recollida de residus i la neteja viària.


 

Municipis: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

La sessió “Construir Ciutats Circulars per afrontar reptes de futur i de la Covid-19" té l'objectiu d'estimular el paper que han de jugar les ciutats en la transició ecològica i el seguiment de les directrius del Pacte Verd Europeu, integrant la sostenibilitat en l’acció local de forma transversal i utilitzant l’Economia Circular i la idea de construir Ciutats Circulars com eines de transformació sistèmica.

Notícia

Per assolir aquest objectiu, el Govern local ha impulsat el projecte de creació d’un Living Lab, és a dir, un espai d’aprenentatge i experimentació centrat en l’economia circular i la sostenibilitat.

Article

La rehabilitació de l’edifici s’està fent en el marc del projecte europeu Houseful format per 16 socis de diversos països europeus i 4 projectes pilots (dos dels projectes són comandats per l’Agència de l’Habitatge de Catalunya). Aquesta actuació proposa un canvi de paradigma cap a un sector de l’habitatge fonamentat en l’economia circular.

Butlletí