El RACC preveu que 21.000 motos elèctriques circularan per Barcelona el 2014

L'entitat proposa l'exempció total dels impostos de matriculació i circulació per incentivar el seu desplegament
Redacció
28/04/2010

Barcelona és una de les capitals europees amb més número de motocicletes circulant pels seus carrers: l'any 2007 hi havia registrats 266.001 vehicles de dues rodes a motor a la ciutat, i s'estima que 55.000 motos més hi circulen provinents dels municipis de l'AMB. Més del 80% d'aquests motoristes utilitzen el seu vehicle diàriament, en recorreguts que no superen els 40 kilòmetres al dia. De fet, el 89% dels desplaçaments es circumscriuen a la ciutat i les rondes de Barcelona.

Les dades les facilita el RACC, que acaba de presentar un estudi sobre el potencial de les motos elèctriques a Barcelona. En funció de les xifres de venda actuals i de les respostes de l'enquesta realitzada, el RACC estima que 21.000 motos elèctriques podrien estar circulant per la capital catalana el 2014.

La lenta transició
En l'actualitat, els vehicles elèctrics (cotxes i motos) han de superar una sèrie de barreres per a la seva plena implantació, i durant molt temps conviuran encara amb els motors de combustió interna. Segons el RACC, la transició cap a una mobilitat elèctrica total serà lenta pels reptes tecnològics que planteja:

  1. Les bateries (cost i prestacions).
  2. La xarxa de recàrrega.
  3. Les millores dels vehicles actuals de combustió interna.

Tanmateix, els vehicles més preparats per iniciar una transició massiva a Barcelona són les motocicletes i ciclomotors, ja que el seu ús intensiu pot ajudar a escometre polítiques favorables al canvi. De fet, segons el RACC la moto elèctrica ja és prou competitiva en cost i prestacions com per competir amb la moto tradicional.

Vèncer els obstacles
Tot i així, l'estudi del RACC indica un elevat desconeixement per part dels usuaris de les actuals prestacions de los moto elèctriques: el 50% sap que ja pot trobar aquests vehicles al mercat, però encara pensa que no es poden equiparar en velocitat i acceleració a les motocicletes de benzina. Un altre problema és el seu preu: només un 37% dels enquestats estaria disposat a pagar un 10% més per una moto elèctrica.

Però l'obstacle més gran continua sent la càrrega de les bateries, ja que pràcticament la meitat dels motoristes a Barcelona deixa la moto al carrer durant la nit. Per aquest motiu, el RACC recomana realitzar un cens de pàrquings adaptats i subvencions per a instal·lacions d'endolls en garatges per a recàrrega privada, i el desplegament prioritari de punts públics de càrrega en zones d'aparcament massiu de motos (universitats, centre de la ciutat, etc.).

D'altra banda, aquesta entitat també recomana ajuts de tipus fiscal per tal d'impulsar les motos elèctriques, com per exemple una exempció total dels impostos de matriculació i circulació (actualment hi ha una bonificació de compra del 20%, i del 75% del IVTM), i modificar la base de l'impost de circulació de CV fiscals a emissions de CO2 i contaminants com els NOx i partícules PM10.

Més informació: Consulta l'informe ‘La moto elèctrica a Barcelona' del RACC (PDF)

--
Notícies relacionades:
El Govern central vol matricular 70.000 cotxes elèctrics en dos anys
Medi Ambient concedeix subvencions per a l'adquisició de vehicles elèctrics
El cotxe elèctric, disposat a saltar totes les barreres
Zapatero vol impulsar el vehicle elèctric durant la presidència espanyola de la UE
L'ICAEN subvencionarà 49 punts de recàrrega per a vehicles elèctrics en aparcaments

Relacionats

Butlletí