El nou impost per a vehicles contaminants: de 7 a 128 euros l'any en funció del cotxe

Font: CCMA

14/10/2019 - 13:16
A Barcelona hi ha 6.000 cotxes per quilòmetre quadrat

A Barcelona hi ha 6.000 cotxes per quilòmetre quadrat

La lluita contra la contaminació i el canvi climàtic farà un nou pas amb l'impost que el consell de govern aprovarà les properes setmanes. Catalunya serà la primera comunitat amb un impost al carboni. Més de tres milions i mig de vehicles pagaran impostos pel CO2 que emeten a l'atmosfera. Els més vells i més contaminats pagaran més.

El govern està ultimant els detalls d'aquest gravamen als vehicles més contaminants en funció de les seves emissions a l'atmosfera. Es comencarà a pagar a partir del novembre del 2020, tot i que els rebuts tindran data a 31 de desembre del 2019. Els turismes i les furgonetes són els primers vehicles que hauran d'assumir l'impost, i les motos ho faran a partir del 2021.


De 7 a 128 euros en funció del vehicle

L'impost funcionarà de forma similar al de la renda. Els vehicles que estiguin registrats a la Direcció General de Trànsit el 31 de desembre pagaran l'impost onze mesos després, el mes de novembre de l'any següent.

A més, hi haurà un canvi en les quantitats a pagar a partir del 2020 perquè entrarà en vigor un llindar de contaminació més exigent a tot Europa.

Els cotxes que emetin fins a 119 grams per quilòmetre no pagaran res en l'exercici de 2019, però passaran a pagar 7 euros el 2020.

Els vehicles que emetin 140 grams per quilòmetre pagaran 11 euros en l'exercici del 2019 i pagaran 34,5 a partir del 2020.

Els totterrenys i similars que emetin 170 grams per quilòmetre pagaran 32 euros el 2019 i 66,5 a partir del 2020.

Els vehicle que encara contaminin més - 218 grams per quilòmetre - pagarà 76 euros el 2019 i 128 euros el 2020.

Aquestes quantitats es calculen aplicant un criteri progressiu, de manera que els trams de contaminació baixos no paguen i els més alts paguen més.

En principi, els camions n'estan exempts, tot i que el govern no descarta que l'hagin de pagar en un futur.

Una llei del 2017

La implantació respon al desplegament de la llei de canvi climàtic que va aprovar el Parlament l'any 2017.

Encara no es disposa d'una estimació sobre la recaptació total que pot suposar aquest impost, però des del govern es destaca que els diners es dedicaran a accions contra la contaminació i el canvi climàtic.


 

Relacionats

Notícia

Durant els mesos de la crisi sanitària per la covid-19 es van impulsar diverses mesures municipals per fomentar la mobilitat sostenible i garantir la distància de seguretat. A partir del setembre es posaran en marxa més actuacions per seguir incrementant l’espai públic per als vianants i ampliar els carrils bus i els corredors bici. També es mantenen 34 dels 60 carrers delimitats com a itineraris segurs temporals que es van obrir durant el desconfinament i alguns, com la via Laietana, s’incorporaran al programa “Obrim carrers”, que es reactivarà a la tardor.

Notícia
Iniciativa 'Obrim els Carrers' Foto: Ajuntament de Barcelona

Iniciativa 'Obrim els Carrers' Foto: Ajuntament de Barcelona

Via Laietana, carrer de Sants i passeig de Sant Joan quedaran lliures de trànsit el cap de setmana, i els ciclistes i el bus guanyen espai als cotxes.

Notícia

 

La Diagonal ampliarà els carrils bus, en detriment d'un carril per als cotxes, i la Gran Via desdoblarà el carril bus fins a Marina. A partir d’aquest octubre, el carrer d’Aragó tindrà carril bici. L’Ajuntament l’implantarà entre l’avinguda Meridiana i el carrer de Tarragona i serà unidireccional; en total farà 4,8 km de llarg. L’entrada en funcionament del carril bici d’Aragó comportarà l’eliminació d’un carril per als cotxes.

Butlletí