El Congrés de l’Aire aposta pel treball conjunt de tots els agents en la lluita contra la contaminació atmosfèrica

25/10/2019 - 09:01

Prop d’un centenar de ponents de relleu científic nacional i internacional han començat a exposar, entre aquest 24 i 25 d'octubre a Sabadell, la darrera hora de l’estat de la qüestió en urgència ambiental, en el marc del Primer Congrés de l’Aire. Fira Sabadell acull aquest primer simposi on es plantegen les eines de gestió i normatives d’implantació urgent per a una millora de la qualitat de l’aire de la societat. Sota el paraigües de l’OMS, Martin Williams, professor de King’s College de Londres, ha posat damunt l’escenari els nous valors de l’OMS durant la seva ponència inaugural.

Després de la perspectiva internacional, l’obertura institucional del Congrés ha anat a càrrec dels representants de les 4 administracions coorganitzadores: El sr. Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB); La sra. Mercè Rius, directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic; el sr. Xesco Gomar, diputat de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona i la sra. Marta Farrés, alcaldessa de Sabadell.

Nova Llei de Qualitat de l’Aire

“La qualitat de l’aire és un repte molt complex perquè involucra molts actors. Per això aquí en el Congrés ens hi sumem Administracions, persones expertes i el món científic, que ens acompanya, perquè tots hem de buscar solucions”, així ho ha expressat la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mercè Rius, destacant que “El govern de la Generalitat té com a una de les prioritats millorar actuar sobretot en l’Àmbit-40 per poder arribar als nivells de contaminants que ens demana l’OMS”. “Les actuals mesures han permès reduir la contaminació, però això no és suficient”, ha remarcat. “Actualment estem treballant per elaborar una nova Llei de qualitat de l’aire i, alhora, redactant un nou Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire a la conurbació de Barcelona, amb un horitzó 2020-2025”. Canvi d’hàbits per a una mobilitat sostenible.

”Aquest congrés ens ha de permetre compartir polítiques efectives per millorar la qualitat de l’aire i reduir la contaminació”, ha exposat el vicepresident de mobilitat, transport i sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, recordant que està en joc la salut pública. "L’AMB va aprovar el 2017 un potent programa de mesures. A banda de la ZBE Rondes BCN, que entrarà en vigor l’1 de gener de 2020 de forma permanent de dilluns a divendres de 7 a 20h, hem ampliat serveis públics de mobilitat i impulsat d’altres nous per facilitar el canvi d’hàbits per una mobilitat més sostenible” ha exposat Poveda remarcant la necessitat de donar i facilitar alternatives a la ciutadania. Algunes de les millores impulsades per l’AMB són: La targeta verda metropolitana, les noves línies exprés i metrobus, de Bus Metropolità, i la tarifa metropolitana. D’altra banda, Poveda ha recordat la falta d’infraestructures i ha qüestionat una Catalunya lliure de peatges: “El dia que es treguin els peatges entraran més vehicles i s’hauran de posar-ne de nous a les entrades de Barcelona. Sembla una revolució, però serà un pas enrere que portarà més contaminació”.

El paper determinant del món local

El diputat de medi Ambient de la Diputació de Barcelona, Xesco Gomar, ha remarcat que «un dels elements que incideixen especialment en la salut de les persones és la qualitat de l’aire que respirem. Es per això que ens cal consens, decisió i rapidesa per revertir la mala qualitat de l’aire a la regió metropolitana. Aquesta és una acció que s’ha de vincular amb la conscienciació i l’educació climàtica en compliment dels ODS». Xesco Gomar també ha ressaltat que «els governs locals som una força vital en aquesta acció política. Ho som perquè l’escenari principal de la mala qualitat de l’aire són les ciutats, on viu la majoria de la població mundial. Però ho som també, perquè fa temps que participem activament en iniciatives mundials liderades per alcaldes i alcaldesses i per governs regionals amb accions com la Nova Agenda Urbana, l’organització de Ciutats i Governs Locals Units o el comitè polític del Pacte dels alcaldes pel Clima i l’energia, on la Diputació de Barcelona hi té veu i vot des que es va constituir ara fa dos anys a Brussel·les». Gomar ha ressaltat el treball que es realitza des de la Diputació en la redacció de plans municipals supramunicipals, donant suport als ajuntaments per a l’anàlisi de la qualitat de l’aire. Ciutats que treballen plegades per a solucions comunes de qualitat ambiental.

Sabadell és el municipi que acull aquesta primera edició del Congrés

La seva alcaldessa, Marta Farrés, ha destacat el paper dels municipis en l’emergència climàtica: “Les ciutats som un veritable motor de canvi en molts aspectes i en la lluita contra la contaminació atmosfèrica hem de ser radicals. Però, a més, com que no vivim aïllades faig una crida a que les ciutats de l’entorn treballin de forma conjunta per establir polítiques reals de millora de la qualitat ambiental que beneficiïn tothom”.

En aquest sentit ha reclamat “treballar de forma consensuada entre els municipis i posar sobre la taula mesures concretes per buscar solucions reals, que passen no només per zones de baixes emissions sinó també per potenciar la millora constant de la xarxa de transport públic”.

7 àmbits d’anàlisi de la Qualitat de l’Aire

A través de les 22 sessions de treball plantejades repartides en 7 àmbits d’aplicació directa, el Congrés busca projectar els agents sectorials i donar suport a les sinèrgies i aliances necessàries per enfortir i visibilitzar la gestió de la qualitat de l’aire i involucrar els agents clau –tècnics, polítics i mitjans de comunicació– per afavorir l’adopció de polítiques integrals en favor de la qualitat de l’aire. Els àmbits d'anàlisi son salut, emissions, mobilitat, urbanisme, fiscalitat, educació i sensibilització, i avaluació i modelització, repartits en diferents sales (NO2, PM10, i Auditori Principal) en format ponències i taules rodones amb experts del sector.

El Congrés compta també amb una zona central d’exposició i networking amb presència d’empreses que ofereixen recursos i eines relacionades amb la qualitat ambiental, com nous aparells de mesurament i millora de la qualitat de l’aire, anàlisi de dades atmosfèriques i software, entre altres.

Pla Supramunicipal amb 15 mesures comarcals

Alcaldes i Alcaldesses de tota la comarca del Vallès Occidental no s’han volgut perdre la cita del Congrés, marc idoni per a endegar l’elaboració del Pla Supramunicipal per la Qualitat de l’Aire aprovat al setembre pel Consell d’Alcaldies. La taula política d’alcaldes ha començat amb les paraules del president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, el sr. Ignasi Giménez remarcant que:“Volem estar en aquest debat i fer sentir la nostra veu com a comarca perquè l’aire no coneix de fronteres, no coneix de muralles, i per tant hem de ser capaços de coordinar totes les mesures que es puguin prendre des dels 23 municipis de la comarca juntament amb la Generalitat i la Diputació. Avui hem constituït la Taula per la qualitat de l’aire de la comarca i ens hem posat en marxa per elaborar el Pla Supramunicipal per la Qualitat de l’Aire i des del Consell Comarcal hem presentat 15 mesures per tal de poder iniciar de manera urgent una sèrie de passos, que val a dir, des de diferents ajuntaments ja es duen a terme.”

Durant el matí els representants de les diverses institucions presents, membres de diferents consistoris i públic assistent al Congrés, s’han sumat amb un minut de silenci al dia de dol oficial decretat pel Govern de la Generalitat de Catalunya, en solidaritat amb les víctimes de la llevantada dels darrers dies.


 

Relacionats

Notícia

L’Expoelectric, l’esdeveniment més important de vehicles elèctrics i energies renovables del sud d’Europa ha tancat amb un rècord d’assistència total de prop de 25.000 visitants. Aquesta edició, que ha comptat amb la participació de 55 expositors, també ha registrat un rècord de vehicles elèctrics i híbrids endollables exposats, tant d’automòbils, com de motos, bicicletes i patinets elèctrics.

Article

Sant Feliu crea el seu propi plànol metrominut per fomentar la mobilitat a peu. El metrominut és un esquema de la ciutat visualment semblant a un mapa del metro i serveix per mostrar recorreguts a peu entre diferents punts i equipaments de la ciutat. Cada recorregut ve acompanyat amb la distància aproximada entre els dos punts que connecta i del temps de trajecte a peu.

Opinió

Amb motiu del vintè aniversari de la celebració Dia sense cotxes a Catalunya he cregut oportú fer una reflexió sobre el que ha suposat la iniciativa i sobre quins són els reptes de futur als quals ens enfrontem, amb l’autocrítica personal que al meu parer cal fer.

Butlletí