El confinament causa una caiguda rècord de la pol·lució

Font: Michele Catanzaro. El Periódico

23/03/2020 - 12:52

Els dies de quarantena són entre els menys contaminats dels últims 20 anys a BCN. Una millor qualitat de l'aire podria fins i tot alleujar els efectes nocius del Covid-19

El confinament per combatre el Covid-19 ha produït una caiguda històrica en la contaminació de l’aire a Barcelona, Madrid i Sevilla, segons dades d’estacions de mesurament d’aquestes ciutats elaborades per Greenpeace. Els nivells de NO2 van començar a caure en picat el 10 de març a Madrid i el 13 a Barcelona, coincidint amb l’adopció de les primeres mesures dràstiques a les dues ciutats.

Aquest gas, associat a malalties respiratòries i cardiovasculars, està produït majoritàriament pels cotxes i és el més ràpid de mesurar entre els que produeixen aquests vehicles. Així que proporciona una bona idea del total de contaminació que generen.

A partir del 14 de març, quan va entrar en vigor l’estat d’alarma, el NO2 va assolir mínims sense precedents. El rècord es va donar dilluns passat, 16 de març. A Barcelona, per exemple, hi va haver una densitat de NO2 de 10 micrograms per metre cúbic.

Això és una quarta part del nivell de contaminació que l’OMS considera perjudicial per a la salut (40 micrograms per metre cúbic) i que se supera sistemàticament a Barcelona i Madrid.

El dia 16, és a dir, dilluns passat, va ser també el segon dia amb menys contaminació dels últims 20 anys a Barcelona, segons dades del blog contaminacio.barcelona. «És una cosa extraordinària. Els dies menys contaminats solen ser festius o amb fort vent, com els dies del temporal ‘Gloria’», observa Miquel Ortega, doctor en Ciències Ambientals i autor del blog.

És cert que el 16 hi va haver vent, però la tendència general es deu a la reducció del trànsit. De fet, també dos dies d’aquesta setmana amb menys vent, el 15 i el 17, apareixen en la llista dels 20 dies menys contaminats de les últimes dues dècades.

Inèdita imatge de l’encreuament del carrer Alcalá i la Gran Vía de Madrid, pràcticament sense cotxes. / DAVID CASTRO

 

Protecció del virus

No obstant, un aire més net podria alleujar els pitjors efectes del coronavirus. Un estudi de l’any 2003 va comprovar que el SARS – la pandèmia precedent causada per un coronavirus– va ser més letal als llocs més contaminats. Això es deu en part al fet que la pol·lució causa malalties que fan que les persones siguin més vulnerables.

La bona notícia és que «la inflamació dels pulmons causada per la pol·lució remet ràpidament quan no s’està exposat a la contaminació, així que això protegeix contra el virus», afirma Nieuwenhuijsen. No obstant, si es fuma a casa per culpa de la quarantena, aquest efecte positiu desapareixeria.

Podeu llegir la notícia complerta aquí.


Categories: 

Relacionats

Notícia

La xifra també és un 37 % menor en comparació amb la de dilluns passat, quan ja hi havia confinament

Entrevista

Què passaria si planificàrem les nostres ciutats pensant en la salut, en la seguretat dels nens i ancians, en l’autonomia i el contacte amb la natura? És el que somia, i pel que treballa Carolyn Daher, coordinadora de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut d’ISGlobal. Sostenible va parlar amb ella arrel del 1er Congrés de Qualitat de l’Aire celebrat a Sabadell.

Notícia

Els desplaçaments a la feina són només el 23% del conjunt però és on més s’utilitza el vehicle privat i, per tant, són els que més contaminen. Els experts en mobilitat que han participat en el debat alerten que és precisament aquest l’àmbit que no es gestiona.

Butlletí