El 85% de catalans avala les restriccions als cotxes contaminants

Font: Roger Tugas Vilardell. Naciodigital

10/10/2019 - 07:30

Barcelona es prepara per decretar la zona de baixes emissions i restringir així l'accés als vehicles més contaminants a partir del gener. Una mesura que, a diferència del que va ocórrer a Madrid, no ha generat massa crítiques polítiques de la dreta. De fet, iniciatives d'aquest estil generen un gran consens en la societat, tal com reflecteix una enquesta de seguiment d'indicadors de sostenibilitat encarregada per la Generalitat, la qual conclou que un 85% dels catalans està d'acord en aquestes restriccions.

 

El sondeig, fet a 1.001 ciutadans entre el novembre i el desembre de l'any passat -per bé que no es va fer públic fins al juliol-, evidencia que les limitacions de circulació o les restriccions a determinats cotxes tenen un ampli suport que no depèn de si aquestes se circumscriuen a períodes d'alta contaminació o si són permanents.

Un 87% dels catalans està bastant o totalment d'acord en limitar la circulació en determinats centres urbans en episodis de contaminació aguda, un percentatge que cau només al 84% si es generalitza sense limitacions. Igualment, el rebuig a la mesura també creix tan sols del 10% al 13% en passar d'una a altra circumstància.

Aval a restringir vehicles

Pel que fa a les restriccions de vehicles més contaminants com la que s'implementarà a Barcelona, un 88% d'enquestats les veu bé en moments d'alta contaminació, per un gairebé idèntic 85% que l'avala en tot moment. El rebuig d'aquesta mesura, però, és lleugerament inferior al de la limitació en determinats centres urbans, del 8% o del 10% en funció de si és puntual o permanent.

Aquestes opcions, a més, són transversalment acceptades, amb amplis i similars marges, independentment de les edats, lloc de naixement, residència, nivell d'estudis o situació laboral dels enquestats. Sigui com sigui, aquestes entrevistes es van fer fa gairebé un any, quan encara no se sabia que s'impulsaria aquesta mesura a Barcelona i, per tant, no demanaven per aquesta aplicació concreta, sinó en genèric.

Nou de cada deu, preocupats

Preguntats pel canvi climàtic, un 44% afirma estar-ne molt preocupat i un 46%, bastant, un 3% en resta indiferent, un 5% n'està poc preocupat i un 1%, gens -els percentatges no sumen 100 pels decimals i arrodoniments-. Amb una o altra intensitat, el nivell de preocupació és similar al de les enquestes dels anys anteriors, del 90%.

Així mateix, un 83% de catalans assegura que pren mesures per fer front al canvi climàtic -de nou, un percentatge similar al d'anys previs-, especialment el reciclatge (43%), l'ús de transport públic (20%) o prioritzar els trajectes a peu o en bici (19%). Igualment, un 87% afirma que intenta estalviar aigua, sobretot dutxant-se en lloc de banyant-se o tancant bé les aixetes (23% en cada cas), així com també tancant-les mentre es renten les dents o s'afaiten (19%).

 

 

Podeu llegir aquí la notícia sencera.

 

 


 

Relacionats

Entrevista

Maj-Britt Larka Abellan és subdirectora general de Qualitat de l’Aire i Medi Ambient Industrial, al Ministeri per la Transició Ecològica (MITECO). Va ser una de les ponents al I Congrés de Qualitat de l’Aire celebrat a Sabadell el passat 24 i 25 d’octubre. En aquesta entrevista ens parla del I Programa Nacional de Control de la Contaminació Atmosfèrica, aprovat recentment pel govern espanyol per a complir amb la normativa europea de sostres d’emissions contaminants i l’estratègia de descarbonització de l’economia espanyola cap al 2050.

Article

Per salut, perquè el planeta ho necessita i perquè cal actuar davant l’emergència climàtica, l’1 de gener de 2020 entrarà en vigor la zona de baixes emissions (ZBE) permanent. Aquesta mesura limitarà la circulació dels vehicles més contaminants, reduirà un 15% les emissions de NO2 i millorarà la qualitat de l’aire. L’any 2018 la contaminació va provocar la mort de 351 persones a la ciutat.

Notícia

Els nous parquímetres incorporen el reconeixement del distintiu ambiental que la Direcció General de Trànsit atorga a cada vehicle. Així es poden regular les tarifes de cada vehicle durant els episodis de contaminació, distingint entre els vehicles de Zero Emissions i els ECO.

Butlletí