Criteris ambientals en la compra pública d'equips informàtics

Les administracions europees van adquirir l'any 2006 més de 3 milions d'ordinadors
Sostenible.cat
29/03/2010

L'ús de productes ambientalment respectuosos contribueix a l'estalvi de recursos i a la reducció de les emissions de gasos amb efecte hivernacle, i per tant, a la lluita contra el canvi climàtic. Des de l'Administració Pública, aquesta pràctica, a més del seu poder exemplificador, pot esdevenir un autèntic motor pel canvi a la indústria, ja que les seves compres i contractacions representen el 16% del Producte Interior Brut de la Unió Europea.

En aquest sentit, la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona va organitzar el passat 25 de març una jornada dedicada als criteris ambientals per a la compra d'equips ofimàtics, un sector creixent -les administracions europees van adquirir l'any 2006 més de 3 milions d'ordinadors-, on la incorporació de criteris ambientals no necessàriament implica un augment dels costos, sinó més aviat el contrari. En terme mig, l'aplicació de criteris ambientals en la compra pública comporta una reducció del 25% de les emissions i una reducció de costos que com a mitjana se situa en un 1,2%.

L'etiquetatge ecològic
Ordinadors, pantalles, projectors, impressores... la llista de la compra de productes informàtics és ben coneguda. I també lo ràpid que acaben obsolets, a causa sobretot de l'obsolescència programada per part dels fabricants, que d'aquesta manera s'asseguren que els consumidors es vegin obligats a renovar els seus equips cada pocs anys.

Anna Bergstöm Pramborg, responsable per Espanya de TCO Development, va donar algunes pistes sobre quins criteris seguir a l'hora d'adquirir nous equips. El primer de tots, fixar-nos en les seves etiquetes, i comprovar que l'aparell estigui certificat amb algunes de les ecoetiquetes existents al mercat: Energy Star, Nordic Swan, EPEAT, Blue Angel, TCO... Respecte aquesta última, Pramborg va explicar que certifica tant la qualitat ambiental del producte com la seva seguretat d'ús -usabilitat, ergonomia, camps electromagnètics...-, a més del respecte a les normes de RSC de les empreses que el fabriquen. Avui dia hi ha més de 1.600 productes amb aquesta etiqueta de certificació "ecològica i social". 

Si parlem de consum energètic, l'etiqueta Energy Star ens assegura l'eficiència de l'aparell: al mercat podem trobar portàtils que consumeixen des de 10 a 94 watts, o monitors que van dels 14 als 65 watts, diferències que justifiquen fixar-nos en el seu etiquetatge si després no volem endur-nos sorpreses amb la factura elèctrica. Però igualment important és l'ús que després en fem nosaltres: activant el mode d'estalvi d'energia, apagant l'equip i la pantalla quan no es fa servir, desconnectant la font d'alimentació quan el portàtil ja està carregat...

Els plecs de compra
A l'hora de preparar la compra d'ordinadors des de l'Administració cal tenir en compte, però, que potser no cal adquirir els equips més moderns. Josep Esquerrà, d'Ecoinstitut, va explicar que moltes vegades n'hi ha prou "allargant la vida útil dels equips fent servir programari lliure (com ara el sistema operatiu Linux), molt menys exigent en el consum de recursos -memòria, disc dur-, el que ens permetrà fer-los servir uns quants anys més". D'altres vegades, n'hi haurà prou amb una substitució parcial del hardware -per exemple, ampliant la memòria RAM de l'equip-, per poder seguir funcionant correctament.

Si tot i així la compra és inevitable, Esquerrà va explicar que als plecs de condicions es poden incorporar alguns dels criteris presents a les ecoetiquetes: d'aquesta manera, dades com el consum energètic, la seva durabilitat, embalatge ecològic o fins i tot el soroll poden ser criteris de valoració a l'hora d'escollir la millor oferta. Quant a les impressores, es poden establir criteris com que puguin imprimir a doble cara, que es puguin connectar en xarxa, compatibles al 100% amb l'ús de paper reciclat... En aquest punt, Javier Martínez, de Consuprint, va remarcar la importància que està agafant el mercat de reciclatge de tòners i cartutxos de tinta, ja que la crisi està fent que moltes empreses i administracions optin per aquesta via davant l'elevat preu dels consumibles "originals".   

Repensar les nostres necessitats
Finalment, moltes vegades serà molt més important racionalitzar la compra que no pas fer-la amb criteris ambientals. Carles Palau, cap de compres de l'ajuntament de Sant Just Desvern, va exposar el camí que va seguir el seu consistori a l'hora de renovar la seva xarxa d'impressores i fotocopiadores. "No es va fer una compra amb criteris ecològics, sinó canviant la forma de pensar; vam analitzar què teníem i què necessitàvem realment". El resultat de fer inventari i estudiar les necessitats de cadascun dels 120 treballadors a l'ajuntament no pot ser més eloqüent: de 47 equips de copisteria es va passar a només 21, el que unit a una racionalització en l'ús d'aquestes màquines ha permès un estalvi de 500 paquets de DIN-A4 en sis mesos.

AdjuntMida
Image icon cpv.jpg13.02 KB

Relacionats

Butlletí