Barcelona serà una de les primeres ciutats europees amb busos articulats híbrids de gas

10/06/2020 - 10:43

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha obert el procés de licitació per adquirir 46 autobusos híbrids de gas natural comprimit (GNC), 16 dels quals seran articulats, dels primers que circularan en ciutats europees amb aquesta tecnologia de reducció d’emissions. Els nous vehicles en substituiran d’altres de 15 anys d’antiguitat que estan arribant al final de la vida útil. A banda de rebaixar l’edat mitjana de la flota, que era de 8,78 anys el 31 de desembre passat, amb l’operació s’espera aconseguir una millora de la qualitat ambiental i de la seguretat del servei.

L’operador municipal, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), ha iniciat un procés per la compra de 46 autobusos híbrids de gas natural comprimit (GNC), 16 dels quals seran articulats. Es tracta dels primers que circularan a Europa amb aquesta tecnologia, que permet una reducció important d’emissions.

El sistema híbrid permet reduir encara més les ja de per si baixes emissions contaminants dels vehicles de GNC (Gas Natural Comprimit) en comparació amb un vehicle convencional, ja que s’aplica sobre una motorització que està considerada ambientalment avançada (EEV en la sigla anglesa) perquè gairebé no emet partícules i emet un 90% menys d’òxid de nitrogen en comparació amb un motor dièsel.

Els nous vehicles substituiran alguns dels existents, amb 15 anys d’antiguitat, que estan arribant al final de la vida útil. Amb aquesta acció, a banda de rebaixar l’edat mitjana de la flota (de 8,78 anys el 31 de desembre passat), s’espera aconseguir una millora de la qualitat ambiental i de la seguretat del servei.

Els autobusos tindran les característiques de confort i accessibilitat habituals en la nova flota. En tecnologia de seguretat, comptaran amb el sistema d’ajuda a la conducció a partir de sensors frontals i d’angle mort, actius en tot moment, que generaran alertes sonores i visuals quan hi hagi un risc imminent d’impacte, atropellament o col·lisió.

Els 46 nous vehicles híbrids de gas es divideixen en 30 unitats de mida estàndard, de 12 metres de longitud, 16 unitats articulades, de 18 metres. També s’adquiriran 6 minibusos dièsel amb categoria ambiental Euro 6 per substituir els vehicles més antics del servei de Bus del Barri.

L’adquisició dels 52 nous autobusos, amb un pressupost base de 21,3 milions d’euros, s’afegeix al contracte per comprar 23 autobusos articulats 100% elèctrics, ja adjudicat, per un import de 20,7 milions d’euros.

El repte per millorar la qualitat ambiental i aconseguir una ciutat més saludable es plasma en el Pla de Renovació de la Flota de Bus per al període 2019-2021, acordat amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que suposa una inversió de 115 milions d’euros en tres anys i l’adquisició de 254 vehicles de les tecnologies més netes disponibles. A aquesta inversió s’ha de sumar l’execució de les obres d’infraestructures necessàries perquè els vehicles elèctrics siguin operatius, que representen 20 milions d’euros més. En total, 135 milions.

Aquest 2020 la flota de TMB ja ha incorporat 105 autobusos nous, dels quals 49 eren estàndard de 12 metres equipats amb motors de gas natural comprimit d’última generació, 26 articulats de 18 metres de longitud amb la mateixa tecnologia i 30 vehicles estàndard de propulsió híbrida dièsel-elèctrica. Així, el nombre de vehicles híbrids de tot tipus ha ascendit a 386, els elèctrics purs continuen sent 9 i els de gas natural comprimit 376, sobre un total de 1.140 unitats.


 

Relacionats

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Entrevista
Martin Lutz és senador ministerial de Berlin.

Amb l’expert en sostenibilitat urbana parlem de les mesures que es van començar a aplicar ja fa més de 15 anys a la capital alemanya, on les zones de baixes emissions tenen molt més recorregut que a Catalunya. 

Butlletí