Barcelona pacificarà l’entorn de 200 escoles per reduir-ne la contaminació i fer-les més segures

Font: Betevé

14/01/2020 - 12:51

L’Ajuntament de Barcelona s’ha compromès a pacificar els entorns de 200 escoles de la ciutat fins al 2023 amb el programa Protegim les escoles. En aquest mandat, el consistori preveu invertir 10 milions d’euros per reduir el trànsit i guanyar espai públic en 120 centres educatius. Els 80 restants també tindran millores als entorns a partir d’altres projectes com les superilles o el Pla de barris.

El projecte s’executarà per fases. Aquest 2020 s’actuarà en 20 centres educatius de Barcelona, la majoria de l’Eixample on està previst pacificar totes les escoles perquè els nivells de contaminació són més elevats. De fet, segons un web que permet consultar-ne la pol·lució, la xifra d’escoles del districte que superen els límits recomanables s’eleva al 92 %.

De moment, ja tenen projectes programats l’Escola Carlit, l’Escola Marillac, l’Escola 9 graons, l’Escola Xirinacs, les Escolàpies Llúria, el Sagrat Cor Diputació, l’Institut Viladomat i l’Escola Sagrada Família.

Aquest pla arriba poc després que la preocupació per les xifres de contaminació a les escoles es materialitzés en un manifest dirigit a l’alcaldessa, Ada Colau, i als regidors de l’Ajuntament per exigir un canvi de model per assolir un aire més net. Desenes de centres han signat el document que reclamen un pla amb mesures contundents i urgents per millorar la qualitat de l’aire als centres escolars.

Els entorns pacificats, de color taronja

Per fer veure als conductors que s’apropen a una zona escolar, es pintarà al terra una franja de color taronja amb un cercle que porta escrit la paraula ‘escola’. “Tothom té molt clar on són els pàrquings i, en canvi, ningú no té ni idea que s’apropa a una escola”, ha sentenciat l’alcaldessa, que ha insistit que “el cotxe no pot ser el centre de les ciutats”.

Per reduir-hi el trànsit, s’eliminaran carrils de circulació i places d’aparcament. Altres mesures que es duran a terme és la limitació de la velocitat a 20 km/h, l’adaptació de semàfors, la millora de l’enllumenat i la col·locació d’elements de seguretat com tanques i pilones. També hi haurà personal voluntari per controlar el trànsit durant l’entrada i sortida dels alumnes.

L’Escola Grèvol, estrena els canvis

L’Escola Grèvol, al Front Marítim del Poblenou, ha estat la primera a estrenar aquestes millores. Precisament, en una cruïlla molt propera, l’octubre passat, es va produir l’atropellament mortal d’un nen de cinc anys. Els treballs s’han pactat amb la comunitat educativa. L’entrada principal del centre ha guanyat un nou espai d’estada de 280 m2 amb bancs, jardineres i protegit per una tanca.

Aquesta nova zona s’ha aconseguit amb la reducció d’un carril de circulació i una línia d’aparcament al carrer de Provençals. A més, el carrer dels Pellaires -entre Ferrers i Provençals- i el dels Ferrers -entre passeig del Taulat i Pellaires- s’han convertit en vies d’ús exclusiu per als vianants. En aquesta zona, la velocitat s’ha limitat als 20 km/h, s’hi ha instal·lat un radar pedagògic i s’ha ampliat el nombre de places d’estacionament de bicicletes.

Com es trien els centres?

La selecció d’escoles es farà en coordinació amb les diferents àrees municipals implicades i amb una sèrie de criteris que en marcaran la prioritat:

  • Que siguin centres amb infants de zero a 12 anys (escoles bressol, d’infantil i de primària)
  • Que tinguin un alt nivell de contaminació ambiental, tant de l’aire com acústica
  • Que estiguin situades en punts complicats de seguretat viària
  • El nombre d’alumnes

La plataforma Eixample Respira ja s’ha pronunciat sobre el pla Protegim les Escoles. Ho consideren una mesura necessària però insuficient. Per això demanen anar més enllà perquè el problema de la contaminació a la ciutat és un “problema estructural”.


 

Relacionats

Notícia

Si el projecte de les “superilles” s’apliqués íntegrament, la ciutat de Barcelona podria evitar cada any 667 morts prematures, la majoria a causa de la disminució dels nivells de contaminació atmosfèrica (NO2). Són algunes de les conclusions d'un estudi de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), el qual estima que la implementació de les 503 “superilles” previstes inicialment reduiria els nivells anuals de contaminació atmosfèrica un 24%.

Notícia
L’Ajuntament de Barcelona ha presentat un pla per adaptar l’espai públic a la nova mobilitat que s’establirà a la ciutat un cop s’aixequin progressivament les mesures de confinament, adoptades per evitar la propagació del coronavirus
Entrevista

Què passaria si planificàrem les nostres ciutats pensant en la salut, en la seguretat dels nens i ancians, en l’autonomia i el contacte amb la natura? És el que somia, i pel que treballa Carolyn Daher, coordinadora de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut d’ISGlobal. Sostenible va parlar amb ella arrel del 1er Congrés de Qualitat de l’Aire celebrat a Sabadell.

Butlletí