Barcelona ja treballa en la zona de baixes emissions permanent

Font: betevé

20/03/2019 - 11:50

L’ordenança que regularà la zona de baixes emissions permanent comença a prendre forma. La Taula contra la Contaminació, formada per Ajuntament, Generalitat i Àrea Metropolitana, s’ha reunit per començar a redactar la normativa, que vetarà la circulació dels vehicles més contaminants a partir de l’1 de gener del 2020. L’objectiu de l’Ajuntament és que amb l’aplicació de l’ordenança deixin de circular 50.000 dels vehicles més antics i ampliar aquesta xifra fins els 125.000 vehicles de cara a l’any 2024.

Ara, la zona de baixes emissions només s’aplica quan es declara l’episodi d’alta contaminació per diòxid de nitrogen a Barcelona, una situació que des que es va implantar la ZBE, el novembre del 2017, no s’ha produït mai.

A qui afecta la ZBE permanent?

A partir de l’1 de gener del 2020, aquells vehicles que no duguin l’etiqueta ambiental no podran circular per l’anomenada zona de baixes emissions permanent de dilluns a divendres entre les 7 h del matí i les 20 h del vespre. Podeu consultar l'article "Etiquetes ambientals de la DGT: Guia pràctica amb tot el que has de saber".

Queden exclosos d’aquesta restricció els vehicles de persones amb mobilitat reduïda i els dels serveis d’emergències i essencials (bombers, policia, cossos de seguretat de l’estat i serveis funeraris).

L’Ajuntament es planteja no aplicar la restricció els divendres a la tarda. La decisió es prendrà en els pròxims mesos. Per altra banda, el consistori també vol fixar determinats dies de l’any en què qualsevol vehicle pugui entrar a la ciutat. També queda encara per discutir si la restricció s’aplicarà als vehicles professionals -utilitaris, furgonetes i camions lleugers vinculats d’autònoms o empreses- o si se’ls donarà un període de marge per canviar de vehicle.

On es trobarà la zona de baixes emissions permanent?

La mesura s’implantarà en una superfície total de 95 km2 que inclou l’àrea limitada per la ronda de Dalt i la ronda del Litoral, això és, part de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat.

Per a més informació podeu consultar l'article "Barcelona activa el veto als cotxes més contaminants"

L’objectiu de la mesura és reduir els nivells de contaminació a Barcelona, que actualment es troben per sobre del llindar establert per la UE, i donar així compliment a les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). De fet, el consistori calcula que la contaminació provoca la mort prematura de 350 barcelonins cada any.

Per més informació podeu llegir l'article: "Madrid, per davant de Barcelona: prohibeix els vehicles més contaminants al centre"


 

Relacionats

Notícia

Aquesta setmana s’han habilitat tres-centes bicicletes elèctriques del nou Bicing i el servei s’anirà ampliant fins a arribar a les mil unitats, el triple que en el sistema antic. Barcelona Energia, la comercialitzadora d’energia cent per cent renovable, subministrarà l’electricitat al servei. El desplegament del Bicing continuarà amb l’activació de la reserva anticipada de cinc minuts a finals d’abril i l’ampliació de cobertura territorial al llarg del 2019.

Notícia

Ha entrat en vigor a Londres la zona d'emissions ultrabaixes (ULEZ en anglès), que estableix uns límits molt més estrictes i uns peatges més elevats per als vehicles que vulguin accedir a la part central de la capital britànica. Es tracta de la primera que s'estableix al món.

Article

LiquenCity és un projecte de ciència ciutadana per descobrir la diversitat i la quantitat de líquens que viuen als arbres de les ciutats per tal de relacionar-les amb la qualitat de l’aire.  Ha estat posat en marxa per GBIF Espanya i el Real Jardín Botánico de Madrid, el CREAF i l’Institut de Ciències del Mar de Barcelona, i a Barcelona i Madrid ja s'estan elaborant mapes de líquens com a bioindicadors. A Barcelona un total de 12 centres del programa Escoles+Sostenibles han participat en el mostreig i seguiment d’aquests bioindicadors amb l’objectiu d’avaluar els canvis ambientals i els nivells de contaminació de la ciutat.

Butlletí