Barcelona ja treballa en la zona de baixes emissions permanent

Font: betevé

20/03/2019 - 11:50

L’ordenança que regularà la zona de baixes emissions permanent comença a prendre forma. La Taula contra la Contaminació, formada per Ajuntament, Generalitat i Àrea Metropolitana, s’ha reunit per començar a redactar la normativa, que vetarà la circulació dels vehicles més contaminants a partir de l’1 de gener del 2020. L’objectiu de l’Ajuntament és que amb l’aplicació de l’ordenança deixin de circular 50.000 dels vehicles més antics i ampliar aquesta xifra fins els 125.000 vehicles de cara a l’any 2024.

Ara, la zona de baixes emissions només s’aplica quan es declara l’episodi d’alta contaminació per diòxid de nitrogen a Barcelona, una situació que des que es va implantar la ZBE, el novembre del 2017, no s’ha produït mai.

A qui afecta la ZBE permanent?

A partir de l’1 de gener del 2020, aquells vehicles que no duguin l’etiqueta ambiental no podran circular per l’anomenada zona de baixes emissions permanent de dilluns a divendres entre les 7 h del matí i les 20 h del vespre. Podeu consultar l'article "Etiquetes ambientals de la DGT: Guia pràctica amb tot el que has de saber".

Queden exclosos d’aquesta restricció els vehicles de persones amb mobilitat reduïda i els dels serveis d’emergències i essencials (bombers, policia, cossos de seguretat de l’estat i serveis funeraris).

L’Ajuntament es planteja no aplicar la restricció els divendres a la tarda. La decisió es prendrà en els pròxims mesos. Per altra banda, el consistori també vol fixar determinats dies de l’any en què qualsevol vehicle pugui entrar a la ciutat. També queda encara per discutir si la restricció s’aplicarà als vehicles professionals -utilitaris, furgonetes i camions lleugers vinculats d’autònoms o empreses- o si se’ls donarà un període de marge per canviar de vehicle.

On es trobarà la zona de baixes emissions permanent?

La mesura s’implantarà en una superfície total de 95 km2 que inclou l’àrea limitada per la ronda de Dalt i la ronda del Litoral, això és, part de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat.

Per a més informació podeu consultar l'article "Barcelona activa el veto als cotxes més contaminants"

L’objectiu de la mesura és reduir els nivells de contaminació a Barcelona, que actualment es troben per sobre del llindar establert per la UE, i donar així compliment a les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). De fet, el consistori calcula que la contaminació provoca la mort prematura de 350 barcelonins cada any.

Per més informació podeu llegir l'article: "Madrid, per davant de Barcelona: prohibeix els vehicles més contaminants al centre"


 

Relacionats

Article

L'eficiència energètica i l'economia circular són els principals àmbits en què les organitzacions sanitàries i socials estan portant a terme accions davant de l'emergència climàtica, segons un estudi elaborat pel Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC) on han participat 41 entitats proveïdores de serveis públics.

Entrevista
Xavier Querol és professor d’investigació a l’IDAEA-CSIC

Xavier Querol ens parla de les morts prematures per la contaminació de l’aire que respirem i ens proposa algunes mesures per pal·liar la situació de forma urgent.

 

Butlletí