Arriben les primeres parades solars d'autobús

L'Entitat Metropolitana del Transport té previst implantar, en una primera fase durant el 2009, 100 unitats en els 18 municipis integrats a l'EMT
Font: EMT
14/10/2009

L'Entitat Metropolitana del Transport (EMT) té previst implantar, en una primera fase durant aquest 2009, 100 Parades Solars d'Informació dinàmica sobre els transports públics, en els 18 municipis integrats a l'EMT. Es tracta d'un sistema innovador i sostenible de panells d'informació a l'usuari  dels transports públics, que funciona íntegrament amb energia solar.

La nova instal·lació modular incorpora funcionalitats superiors respecte el pal de parada d'autobús convencional, i augmenta la qualitat del servei a l'usuari, que estarà informat puntualment del temps que manca per a l'arribada dels autobusos (la informació s'actualitza cada 30 segons). El sistema permet, igualment, oferir altre tipus d'informació d'interès per a l'usuari.

En aquest sentit, la nova Parada Solar és un concepte que es basa en fer arribar la informació sobre els serveis de transport a qualsevol punt, amb la mínima infraestructura i cost: aquestes parades són autònomes respecte a la xarxa elèctrica ja que s'abasteixen energèticament mitjançant una placa solar fotovoltaica, amb suficient autonomia i mínim consum.

Avantatges ambientals i econòmics
Quant a sostenibilitat, significa que, en alimentar-se del sol no consumeix energia procedent de fonts contaminants, ni emet cap tipus d'emissió de gasos durant el seu funcionament.

Quant a la seva facilitat d'instal·lació, s'ha de tenir en compte que  no requereix cap obra civil considerable (com rases al carrer) per fer arribar l'electricitat des de la connexió de servei i, per tant, pot funcionar tant en el centre de nuclis urbans com en vies interurbanes on no hi hagi les connexions energètiques  que requereixen els sistemes convencionals. La instal·lació és modular i va fixada al terra mitjançant un ancoratge.

Noves tecnologies
La Parada Solar d'Informació funciona mitjançant connexió GPRS i es composa de 3 parts:  el software, un servidor de gestió de dades i les pantalles d'informació a l'usuari.

El programari, desenvolupat per l'empresa catalana CAPMAR, és l'aplicació per al control de les pantalles; el servidor de gestió de dades s'encarrega d'integrar la informació que rep dels diferents proveïdors a través del Sistema d'ajuda a l'explotació (SAE) que ja fan servir les companyies d'autobusos i que permet connectar amb el sistema operatiu i distribuir-la als diferents panells informatius, que mostren la informació.

Cadascun dels panells es composa d'una petita centraleta amb un processador de dades i un mòdem GPRS. Les pantalles utilitzen la tecnologia dels llibres o paper digital amb tinta electrònica. Això suposa un consum molt baix (només hi ha consum energètic quan canvia la informació), el que permet el seu funcionament durant tota la nit mitjançant un acumulador connectat a la placa solar fotovoltaica. Cada panell consta de dues pantalles, una amb la informació horària dels autobusos i una altra, que es podrà fer servir per a altra informació d'interès ciutadà.

El desenvolupament de la PSI com a concepte i producte és fruit  de la col·laboració entre l'empresa catalana CAPMAR i l'Istituto Europeo di Design de Barcelona. CAPMAR, especialitzada en la fabricació de mobiliari urbà, va contactar amb el departament d'Investigació i Educació de l'IED BCN per a la creació d'una parada solar d'autobusos, amb l'objectiu d'incorporar el disseny com un element indispensable per al seu desenvolupament, donant com a resultat la Parada Solar d'Informació dinàmica sobre els transports públics.

Dades Tècniques
Alçada total: 3,5 m.
Amplada: 67 cm.
Secció de les columnes: 8 x 8 cm.
Panell solar: 67 x 72 cm.
Consum: 72 W/dia (autonomia de 2 dies i mig en cas de no obtenir cap radiació solar)

AdjuntMida
Image icon parada2_solar.jpg23.74 KB

Relacionats

Notícia

Pallejà disposa d’un nou carril bici que connecta el nucli amb el polígon industrial i l’estació de Ferrocarrils de Quatre Camins. La seva construcció ha estat possible gràcies al suport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i forma part del Programa Metropolità de desenvolupament de la Bicivia, un projecte que vol comunicar i connectar els diferents municipis a través d’aquesta infraestructura.

Notícia
El diumenge 10 de novembre s'ha portat a terme la segona edició de l'Acció Platges Met al litoral metropolità: una jornada de participació ciutadana en què la sensibilització ambiental ha jugat un paper fonamental per conscienciar sobre la conservació de les platges metropolitanes.
Notícia

En els darrers mesos i d'acord amb els objectius de sostenibilitat que s'incorporen en la gestió de la xarxa de parcs metropolitans, s'han portat a terme algunes millores que fan referència a l'eficiència i a l'estalvi energètic d'alguns parcs metropolitans. A més, s'han fet algunes proves pilot enfocades a fer la instal·lació d'enllumenat cada cop més "intel·ligent".

Butlletí