Arrenquen les proves del projecte europeu Assured a Barcelona

18/03/2021 - 16:41

Durant les pròximes setmanes dos autobusos elèctrics verificaran en condicions reals d'explotació la interoperabilitat de diferents models de carregadors ràpids

Aquest 18 de març ha tingut lloc l’acte virtual de presentació de l’inici de les proves a Barcelona del projecte ASSURED, que promou l’electrificació dels vehicles comercials urbans mitjançant solucions innovadores de càrrega ràpida que permetin avançar cap a l’estandardització i la interoperabilitat de les flotes elèctriques. Es tracta d’una iniciativa cofinançada per la Comissió Europea, coordinada per la Universitat Lliure de Brussel·les i liderada per la Unió Internacional de Transport Públic (UITP) en el camp dels autobusos elèctrics.

Per part de l’operador local TMB, en l’acte hi han participat la seva presidenta, Rosa Alarcón, i el conseller delegat, Gerardo Lertxundi; per part de la Comissió Europea, Maurizio Maggiore, director general de Recerca i Innovació, i, per part de la UITP, el seu president, Pere Calvet. A més, VDL Bus & Coach, Irizar, Jema, Heliox i ABB socis d’ASSURED han mostrat els seus autobusos i carregadors totalment integrats en l’operació de TMB.

El projecte d’innovació ASSURED (acrònim de la denominació anglesa fast and smart charging solutions for full size urban heavy duty applications) es desenvoluparà fins al març del 2022 i disposa d’un pressupost de 23,64 milions d’euros, dels quals 18,65 milions van a càrrec de la Unió Europea. En marxa des de l’octubre del 2017, la fase de proves comporta la participació d’autobusos de transport públic, camions amb càrrega ràpida automàtica i un vehicle comercial lleuger amb càrrega sense fil. La primera ciutat que va fer la prova va ser Göteborg (Suècia) l’octubre del 2020.

Condicions reals d'operació

Amb les proves que comencen ara a Barcelona es verificarà la plena interoperabilitat entre autobusos elèctrics i carregadors de diversos fabricants en condicions reals d’explotació. Prèviament, els serveis d’enginyeria d’Applus+ IDIADA han fet una tasca preparatòria de definició, verificació i validació de paràmetres i processos de càrrega.

Els autobusos elèctrics participants en la demostració són un Irizar articulat de 18 metres de longitud, pertanyent a la flota de TMB i assignat habitualment a la línia H16, i un VDL Citea estàndard de 12 metres cedit temporalment a Barcelona pel fabricant dels Països Baixos. Els dos autobusos faran recorreguts de prova en diverses línies regulars de la xarxa de TMB, com ara l’H16, la 33 o la 55. Per operar de manera habitual, carregaran les bateries, mitjançant el pantògraf situat a la part superior del vehicle, als carregadors d’alta potència instal·lats per Jema, Heliox i ABB a la cotxera del Triangle i al carrer del Cisell, al districte de Sants-Montjuïc, juntament amb una de les parades terminals de la línia H16.

Els recorreguts de prova d’aquests dos autobusos es desenvoluparan durant les pròximes 5-6 setmanes. Paral·lelament, també es duran a terme altres tandes experimentals a les ciutats d’Osnabrück (Alemanya) i Eindhoven (Països Baixos). Tots els resultats es recopilaran i es compartiran entre els socis del projecte, que es preveu que acabarà d’aquí a un any.


 

Categories: 

Relacionats

Article

El passat setembre es va anunciar la posada en marxa d’una nova acció per promoure la mobilitat neta i saludable: la gratuïtat del bitllet senzill de bus urbà.

Notícia
La Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat del Vallès es va activar l'1 de maig d'aquest any (ACN/Albert Segura Lorrio)

La Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat del Vallès es va activar l'1 de maig d'aquest any (ACN/Albert Segura Lorrio)

L'Àrea Metropolitana de Barcelona preveu destinar part dels fons europeus Next Generation a ampliar la zona de baixes emissions i a fomentar l'ús de la bicicleta.

Notícia
L'estació de Bellpuig, una de les localitats que pateixen un dèficit històric de connexió amb Lleida (Wikimedia Chixoy Share Alike 3.0)

L'estació de Bellpuig, una de les localitats que pateixen un dèficit històric de connexió amb Lleida (Wikimedia Chixoy Share Alike 3.0)

Renfe deixarà de ser l’operador, Ferrocarrils n’assumirà la gestió i ha anunciat que millorarà la freqüència, puntualitat i comoditat. Aquest traspàs ha de ser l’avantsala del traspàs total i efectiu del servei de Rodalies a Catalunya.

Butlletí