Aprovada la Llei de prevenció i control ambiental de les activitats

La nova normativa comporta una simplificació dels procediments, una major eficiència i menors costos
Font: DMAH
19/11/2009 - 00:00

El Parlament de Catalunya ha aprovat aquest dijous 19 de novembre la Llei de prevenció i control ambiental de les activitats amb què s'ha volgut resoldre l'alt nivell d'intervenció de la Llei 3/1998, d'intervenció integral de l'Administració ambiental, en vigor des de l'any 1999.

La nova Llei simplifica els procediments i implanta mesures de racionalització i major eficàcia a la pràctica totalitat de les activitats, ja que la majoria queden subjectes al règim de comunicació. L'anomenat règim de comunicació, destinat a les empreses amb poca o mitjana incidència ambiental, consisteix en el fet que la persona responsable de la nova activitat comunica a l'Administració que compleix tots els requisits i pot començar l'activitat pel que fa a l'àmbit ambiental, tot i que l'Administració pot retirar-li el permís si constata que no compleix algun dels requisits. Els titulars i els tècnics són els responsables del seu funcionament. S'estima que unes 183.000 activitats (un 70%) es podran posar en marxa sense que abans l'Administració hagi hagut de comprovar que compleixen totes les mesures de prevenció o reducció de la contaminació.

D'altra banda, la Llei implanta la tramitació telemàtica de les autoritzacions i llicències ambientals per fer més eficients aquests procediments.

Més eficiència i menys costos
Segons el Govern, tots aquests factors han d'aportar una major eficiència i menors costos administratius i de temps de dedicació associats al medi ambient, que han de beneficiar especialment la petita i mitjana empresa amb poca incidència ambiental. Es calcula que el cost administratiu que suporten les empreses a Catalunya es reduirà un 5,38%, uns 178 milions d'euros.

Però, juntament amb els reptes de simplificació i racionalització, la Llei ha de respondre prioritàriament a altres objectius, i garantir que la simplificació administrativa en cap cas comporti la reducció dels requeriments mediambientals exigibles a les empreses; un equilibri entre els drets de participació i informació per part dels interessats en les activitats amb incidència ambiental i social i el principi de simplificació; i el respecte a l'àmbit competencial de l'Administració municipal en matèries de la seva plena competència.

La nova llei estableix cinc règims d'intervenció

Autorització ambiental: s'aplica a activitats amb alta o molt alta incidència ambiental. Està subjecta a la normativa comunitària i inclou la Declaració d'impacte ambiental. És competència de la Generalitat.

Declaració d'impacte ambiental amb una autorització sectorial: per a algunes activitats, l'avaluació ambiental s'integra en l'autorització sectorial, com és el cas de l'activitat minera i l'energia eòlica i fotovoltaica. Sense autorització ambiental.

Llicència ambiental: s'aplica a activitats amb incidència ambiental mitjana. És competència dels ajuntaments.

Comunicació: s'aplica a activitats amb baixa incidència ambiental. El control de l'activitat és a posteriori. Es comunica l'inici de l'activitat als ajuntaments.

Intervenció ambiental integrada en la llicència de la Llei d'espectacles públics i activitats recreatives: Sense llicència ambiental.

Relacionats

Butlletí