"Anem amb anys de retard", advertiment i mesures contra la contaminació a Barcelona

Font: Agències

10/04/2019 - 10:03

Científics del CSIC i de l'ISGlobal han reclamat voluntat política i mesures "dràstiques" per reduir la contaminació de l'aire a l'àrea d'influència barcelonina, a través d'una reducció de vehicles, i no només en episodis ambientals concrets, a més d'altres propostes. "Anem amb anys de retard", ha destacat a Europa Press l'investigador del CSIC Xavier Querol, que lidera el projecte Airuse, premiat a Europa com un dels millors per augmentar la qualitat de l'aire.

Unes 280 ciutats europees han pres cartes en l'assumpte, explica l'expert que defensa mesures transversals no només dirigides a restringir vehicles contaminants pels carrers, perquè al principi es reduiran i pot ser que a la llarga es produeixi un fenomen generalitzat de canvi de vehicle cap a models més sostenibles. És una "mesura necessària", però no té per què resoldre el problema, ha defensat, i ha subratllat la importància de reforçar el transport públic, instaurar una taxa de congestió que reinverteixi en transport públic i la instal·lació de pàrquings dissuasius a l'entrada o sortida de la capital catalana, per exemple.

També s'ha abordat la necessitat de pal·liar la contaminació derivada de la distribució de mercaderies per proveir els 7.000 bars i restaurants d'una ciutat tan "turística".

Des de l'ISGlobal, institut impulsat per la Fundació Bancària La Caixa, l'investigador Xavier Basagaña ha vist com a solució formes dràstiques de reducció de vehicles, més enllà d'episodis ambientals d'alta contaminació.

Els vehicles i la ciutat

Els representants de l'institut han recordat que Barcelona és una de les ciutats amb major densitat de vehicles per metre quadrat, multiplicant per quatre la de Londres, ja que a la capital catalana els turismes poden circular pràcticament per tots els carrers. Després que la Generalitat fes públic la setmana passada un informe sobre que dues estacions de Barcelona --Gràcia i Eixample--encara incompleixen els límits legals de partícules contaminants de diòxid de nitrogen (NO2) el 2018, tres menys que l'any anterior, tots dos experts han destacat que els nivells de contaminants segueixen sent "molt alts" a Barcelona.

Querol ho ha atribuït inicialment al fet que 2018 va ser un dels anys més plujosos dels últims anys, la qual cosa ha permès netejar partícules en suspensió en l'atmosfera i escombrar la contaminació cap al mar. "Això no vol dir que s'hagin fet bé les coses", ha observat l'expert, que igual que Basagaña ha situat la qüestió en un problema de salut pública.

"A aquest Govern local el que li hem d'agrair és que ha reconegut el problema de la contaminació de l'aire com un problema de salut pública", ha defensat Querol, que ha lamentat que la implementació d'un pla complet s'hagi condicionat a una repetició de mandat després dels comicis electorals del 26 de maig.


 

Relacionats

Notícia

L’Ajuntament adequarà, com a prova pilot, nous espais per a vianants i bicicletes per garantir les distàncies de seguretat arran de la COVID-19. S’avança així, amb la posada en marxa de l‘Anella de Mobilitat Verda. Un pla d’acció de mesures que dona prioritat als desplaçaments a peu i als mitjans de transport sostenible. En aquest sentit, cal recordar que ja hi ha estudis que afirmen que la contaminació atmosfèrica agreuja la gravetat de la malaltia.

Article

Confinem els cotxes, recuperem la ciutat! és una campanya de la Plataforma per la Qualitat de l'Aire. En aquesta acció es demana un pla de desconfinament en què es prioritzin les persones i la mobilitat justa i sostenible envers l'ús del vehicle privat. "La contaminació atmosfèrica ens afecta greument la salut i agreuja els efectes de la Covid-19. Volem recuperar les nostres ciutats. Unes ciutats saludables i que cuidin del nostre clima. Confinem els cotxes, recuperem la ciutat!"

Notícia

La vicepresidenta ha traslladat a la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) un seguit de propostes per fomentar l'ús de la bicicleta a les ciutats. La bici és una alternativa de mobilitat neta que pot ajudar a descongestionar el transport públic i facilitar el distanciament interpersonal

Butlletí