El vicepresident Puigneró anuncia l'elaboració del Pla de mobilitat sostenible per a l'àrea urbana de Girona

21/03/2022 - 15:22

El document planificarà estratègies per a descarbonitzar la mobilitat de la zona. Està impulsat per l’Ajuntament de Girona i l’Autoritat Territorial de la Mobilitat de Girona (ATGM) i participen diversos municipis del Gironès.

El vicepresident de la Generalitat i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha anunciat l’elaboració del Pla de mobilitat sostenible supramunicipal de Girona, que afectarà l’àrea urbana de la ciutat. El document analitzarà els desplaçaments a la zona i dissenyarà noves estratègies de mobilitat amb l’objectiu de reduir la contaminació i combatre el canvi climàtic.

Els objectius del text passen per potenciar els desplaçaments a peu o en bicicleta, buscar fórmules per reduir l’impacte ambiental del transport de distribució de paqueteria, dissenyar aparcaments als afores de la ciutat o facilitar estratègies en favor del vehicle elèctric.

El Pla està impulsat per l’Ajuntament de Girona i pel Departament de la Vicepresidència, a través de l’Autoritat Territorial de la Mobilitat de Girona (ATMG). Hi participen la Diputació de Girona, el Consell Comarcal del Gironès i, a més de Girona, una desena d’ajuntaments més: Aiguaviva, Bescanó, Fornells de la Selva, Llambilles, Quart, Salt, Sant Gregori, Sant Julià de Ramis, Sarrià de Ter i Vilablareix. Són municipis que formen part de l’ATMG i que es troben dins de la zona 1 d’integració tarifària.

En la presentació del Pla a l’Estació Jove de Girona, el vicepresident Puigneró ha destacat el fet que “onze municipis s’hagin posat d’acord per impulsar aquest pla de mobilitat interurbana, que millorarà la vida dels ciutadans”. Ha afegit que el nou text “ajudarà a combatre el canvi climàtic i, per tant, a descarbonitzar la mobilitat”. Ha assenyalat que “estem contribuint a fer pobles i ciutats del segle XXI, que es regeixen per ser municipis més ben governats, més sostenibles, més democràtics i que atraguin inversions”.

L’acte ha comptat amb la presència del president del Comitè Executiu de l’Autoritat Territorial de la Mobilitat de Girona i director dels Serveis Territorials, Pere Saló; l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas; el president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer; el president del Consell Comarcal del Gironès i alcalde de Sant Gregori, Joaquim Roca, i els alcaldes de la resta dels municipis implicats.

 

Mètode de treball 

Properament es licitarà el contracte per a l’elaboració del Pla per un valor de prop de 323.000 euros (IVA no inclòs).

L’empresa adjudicatària haurà de fer inicialment una diagnosi de la situació actual a partir de reunions i trobades periòdiques amb els diversos ajuntaments i la ciutadania. També disposarà dels resultats d’una enquesta de mobilitat que està portant a terme l’ATMG. Després haurà de planificar un programa d’actuacions amb un establiment d’objectius.

El document haurà de passar per un procediment d’avaluació ambiental. L’aprovació definitiva del Pla i l’inici de la implementació de les accions es preveu per al 2025.  El Pla actua també com a prova pilot, amb la possibilitat d’estendre’l més endavant a la resta de comarques gironines.

El procés per elaborar el nou Pla de mobilitat va començar el 2019. El 14 de desembre del 2020 el Ple de l’Ajuntament de Girona va aprovar el conveni de col·laboració per a la redacció, finançament i contractació del Pla entre els diferents municipis, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i el Consell Comarcal del Gironès.

La confecció d’aquest nou document neix de la necessitat de revisar i actualitzar el pla de mobilitat vigent a la ciutat de Girona, aprovat el 2014 i d’àmbit exclusivament municipal. La voluntat ara és fer un pas més i incloure tota l’àrea urbana a l’hora de configurar les estratègies de mobilitat sostenible de les persones i de les mercaderies.


 

Municipis: 

Relacionats

Entrevista
Martin Lutz és senador ministerial de Berlin.

Amb l’expert en sostenibilitat urbana parlem de les mesures que es van començar a aplicar ja fa més de 15 anys a la capital alemanya, on les zones de baixes emissions tenen molt més recorregut que a Catalunya. 

Notícia

La remodelació del carrer de la Ciutat Comtal el 2019 ha fet possible una disminució d'aproximadament un 20% de les emissions generades pel trànsit i una baixada d’un 60% del consum de l’enllumenat.

Notícia

Serveixen per mesurar a tots els barris els paràmetres mediambientals de contaminants i soroll relacionats amb el trànsit

Butlletí