En marxa el perllongament de la línia Llobregat-Anoia i la connexió amb la del Vallès de Ferrocarrils

24/01/2022 - 14:17

L’actuació millorarà la intermodalitat i la cobertura del sistema de transport públic en l’interior de Barcelona i les comunicacions de la regió metropolitana

El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori ha licitat, per un import de 7 MEUR, el desviament dels serveis afectats en el marc del perllongament de la línia Llobregat - Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia, a Barcelona. Es preveu que aquests treballs comencin aquest estiu i tinguin una durada de 14 mesos.

Aquests treballs consisteixen en el desviament dels serveis –xarxa d’aigua, de sanejament, telefonia, cable, gas o electricitat– que es veuen afectats per l’execució de les obres previstes per a perllongar la línia Llobregat-Anoia. Aquesta obra de prolongació comportarà la construcció de 4 quilòmetres nous de túnel i de tres noves estacions, així com la remodelació de l’estació de Plaça Espanya.

Les reposicions de serveis abasten tres àmbits: a la Gran Via de les Corts Catalanes entre el carrer de Llançà i el carrer de Vilamarí, on s’ubicarà el pou d’atac de la tuneladora que perforarà el túnel; la futura estació d’Hospital Clínic; i la nova estació de Gràcia.

 

Més cobertura en transport públic

El perllongament de la línia Llobregat-Anoia millorarà i ampliarà la cobertura en transport públic a la Nova Esquerra de l’Eixample, en una zona densament poblada que, a més, compta amb diversos equipaments de rellevància (com l’Hospital Clínic o l’Escola Industrial). També afavorirà la connectivitat ferroviària del districte de Gràcia i incrementarà la intermodalitat, ja que les noves estacions facilitaran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia –que ara finalitza a la Plaça Francesc Macià sense connexió ferroviària– i altres línies d’FGC.

Aquesta actuació permetrà connectar les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès i els usuaris de la línia Llobregat-Anoia d’FGC tindran un accés més directe cap al centre de la ciutat, quan ara han de fer transbordament amb metro (L1 o L3). El projecte pretén augmentar els usuaris en transport públic i reduir l’ús del vehicle privat i, d’aquesta manera, contribuir a la descarbonització de la mobilitat.

Amb una inversió total estimada en 400 MEUR, la prolongació d’aquesta línia constarà d’un túnel que s’executarà mitjançant tuneladora. L’obra comprèn quatre estacions adaptades a persones amb la mobilitat reduïda, tres de les quals seran de nova construcció:

  • Hospital Clínic, al carrer d’Urgell, entre Rosselló i Còrsega, que permetrà l’intercanvi amb l’L5 del metro
  • Francesc Macià, al carrer d’Urgell entre Buenos Aires i la plaça F. Macià, que facilitarà l’intercanvi amb el Trambaix
  • Gràcia, a Travessera de Gràcia, entre Balmes i Via Augusta, que connectarà amb la línia d’FGC Barcelona-Vallès
  • Plaça Espanya, que comportarà la remodelació del vestíbul de l’estació d’FGC existent i de l’intercanviador amb l’L1 i l’L3 de metro.

Actualment, està en redacció el projecte constructiu corresponent a l’obra civil del túnel i les estacions i s’ha impulsat la redacció dels projectes d’arquitectura i instal·lacions.


 

Relacionats

Notícia

La remodelació del carrer de la Ciutat Comtal el 2019 ha fet possible una disminució d'aproximadament un 20% de les emissions generades pel trànsit i una baixada d’un 60% del consum de l’enllumenat.

Notícia

El programa formarà investigadors per avaluar la relació que mantenen els vehicles electrificats i la percepció humana del soroll.

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Butlletí