La reducció d'emissions causada per la Covid no és suficient per assolir els objectius climàtics

23/02/2021 - 12:59
Un cartell avisa als conductors que entren a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona a la sortida 5 de la Ronda de Dalt | ACN

Un cartell avisa als conductors que entren a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona a la sortida 5 de la Ronda de Dalt | ACN

La disminució sense precedents de la contaminació atmosfèrica provocada per la pandèmia no compleix els objectius de l'Acord de París

L'estudi anual Global Energy and Climate Outlook publicat pel Centre Comú d'Investigació (CCI), el servei científic de la Comissió Europea, mostra com ni amb les restriccions de mobilitat imposades per pal·liar la Covid-19 s'han assolit els compromisos climàtics recollits a l'Acord de París.

La reducció més gran d'emissions del 2020 s'han concentrat en el sector de la mobilitat, ja que ens hem trobat davant de la major caiguda de la demanda de mobilitat de la història recent, segons apunta la investigació del CCI. Un descens que ha obert la porta a noves formes de consum, inversió i canvis de comportament que, segons l'entitat, mostraven un possible canvi en el sistema energètic global. El que els investigadors anomenaven una "nova normalitat", amb la qual estimaven que mai més es tornaria a superar el màxim històric mundial d'emissions de gasos d'efecte hivernacle (GEH) registrades el 2019. No obstant això, un retorn total a les tendències habituals tornaria a augmentar les emissions.

L'informe subratlla que els canvis nascuts de la pandèmia podrien ser prou per trencar la tendència creixent d'emissions mundials de GEH, però no són suficients per assolir els objectius de l'Acord de París. Les projeccions mostren que s'ha alterat significativament les tendències d'emissions anteriors, però les reduccions només ens han aproximat a limitar un 35% l'augment de 2 °C de temperatura.

Fum provinent d'indústries | Pxhere

Convertir els reptes en oportunitats

Pels investigadors això demostra que són necessàries accions més ambicioses per mantenir el canvi de temperatura global a molt per sota dels 2 ° C el 2100, tal com s'esperava a l'Acord de París.

L'anàlisi revela els importants reptes als quals s'enfronten els països a l'hora d'obtenir grans reduccions d'emissions sense causar danys a les activitats econòmiques. Però els autors de l'informe continuen esperançats. Veuen la pandèmia i els canvis resultants com una oportunitat per als governs per reforçar una recuperació verda i accelerar les inversions en energia neta i eficiència energètica.


 

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

Uns serveis que s'afegirien als de les bicicletes metropolitanes, que ja han rebut l'aval de l'ATM, o dels patinets elèctrics, que també ambicionen gestionar.

Notícia

L’entrada de nous vehicles el 2022, la més alta dels últims 15 anys, suposarà un pas endavant per millorar la mobilitat i el medi ambient a Barcelona

Notícia

Durant aquesta primera setmana del nou curs prop de 2.100 nens i nenes de primer de primària i les seves famílies rebran, a cada una de les seves escoles, un díptic amb el cartell Caminant cap a l’escola i una carta de la Comissió del Pla de Seguretat i Educació Viària de Badalona amb la voluntat de fomentar els desplaçament cap a l’escola, a peu o en transport públic.

Butlletí