Ciència ciutadana als parcs i platges

Font: AMB

12/02/2021 - 11:41

El Servei de Promoció i Conservació de l'Espai Públic de l'AMB promou diversos projectes de ciència ciutadana als parcs i platges metropolitans. Per promoure'n la participació s'integren dins del programa Aprenem a la Xarxa.
 

Es tracta del Visor de Fauna, l'Observatori de Papallones i el Bioblitz Metropolità. Tots tres tenen com a objectiu disposar d'informació sobre la biodiversitat d'aquests espais, donar-la a conèixer i sensibilitzar la població sobre la necessitat de preservar-la i documentar-la.

Aquesta informació també és útil per a la gestió i planificació de les actuacions en aquests espais. Per exemple, amb les dades recollides pels ciutadans es comproven les resultats de les accions que s'han portat a terme dins del Pla de millora de la biodiversitat.

El Visor de Fauna mostra, en temps real, les observacions faunístiques realitzades als parc i platges de l'AMB a través d'ornitho.cat i ocellsdelsjardins.cat, dues propostes de ciència ciutadana de l'Institut Català d'Ornitologia.



La idea de l'Observatori Metropolità de Papallones (mBMS) dels parcs i platges metropolitans és semblant. Està format per voluntaris que identifiquen les papallones presents en determinats parcs i platges i introdueixen els resultats al web de l'Observatori.

Per la seva banda, el Bioblitz Metropolità és un esdeveniment que té la voluntat de difondre i augmentar la participació en aquests projectes de ciència ciutadana. Enguany tindrà lloc a tots els parcs i platges metropolitans durant el cap de setmana del 22 i 23 de maig, coincidint amb la celebració del Dia Mundial de la Biodiversitat.

També dins de la programació de la Jugatecambiental s'inclouen algunes activitats familiars d'observació d'ocells i papallones. I en aquest mateix sentit, als projectes participatius es recullen les observacions realitzades pels alumnes i s'introdueixen al visor de fauna. És el cas, per exemple, de les iniciatives de col·locació de menjadores per a ocells durant l'hivern. Moltes menjadores s'han construït i es mantenen gràcies a la implicació dels alumnes en els 14 projectes participatius sobre caixes niu i menjadores que es duen a terme aquest any. 


 

Relacionats

Article

A les portes de l'inici de curs escolar, 84.000 alumnes ja tenen a les mans l’Agenda EA les portes de l'inici del cursar del Medi Ambient i el Desenvolupament, un recurs d’educació ambiental per a l’ESO editat per la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat i la Diputació de Barcelona, que arriba a la seva dinovena edició i que enguany ens convida a mobilitzar-nos en favor del planeta.

Article

El projecte EdiCitNet, finançat per la Unió Europea i amb una durada prevista de 5 anys, va néixer amb l'objectiu de demostrar que la implementació d'infraestructures verdes no ornamentals pot augmentar la producció sostenible d'aliments a nivell local, així com regenerar espais urbans apostant per una millora de la inclusió social.  Sant Feliu és l'únic municipi participant de l'estat espanyol.

Article

A través del projecte, i mitjançant la participació de persones coneixedores dels treballs del camp, els nens i les nenes poden aprendre quins són els productes de l'horta, com funciona el regadiu, entendre l'estacionalitat dels conreus o arribar a treballar directament la terra, entre altres activitats guiades.

Butlletí