L’estudi sobre el servei de l’aigua a Sant Cugat conclou que la gestió mitjançant una empresa pública és la més eficient possible

Font: Ajuntament de Sant Cugat

17/12/2020 - 15:49

Segons l’informe, una empresa pública municipal podria reduir un 15% les tarifes i congelar-les durant 10 anys

La Comissió Tècnica per a l’anàlisi i estudi tècnic i econòmic del servei de subministrament d’aigua potable a Sant Cugat,  creada el 2017 per liquidar la concessió actual i estudiar la viabilitat del futur model,  ha rebut la memòria de valoració de la consultora contractada (CAPIOL, Infrastructure&Asset Management S. L.)

L’estudi conclou que, a efectes d’eficiència i sostenibilitat, la forma de gestió més eficient és la prestació directa amb personificació mitjançant una Entitat Publica Empresarial Local (EPEL) o una Societat Mercantil Pública.

En l’estudi s’ha comparat les sis formes de gestió establertes legalment de prestació del servei:

  • directa amb personal municipal
  • directa a través d’organisme autònom
  • directa a través d’una EPEL
  • directa a través d’una societat mercantil 100% pública
  • indirecta a través d’una concessió
  • indirecta a través d’empresa mixta

L’estudi conclou que l’empresa pública municipal podria reduir inicialment un 15% les tarifes i congelar-les durant 10 anys, en una hipòtesi d’increment de costos de IPC anual de l’1,5% i d’increment anual del preu de l’aigua d’empreses subministradores de l’1%, amb un nivell d’inversió anual d’1,5M en comparació als 0,3M actuals.

Aquesta increment del nivell d’inversió combinat amb baixada de tarifa és possible per:

  1. Un menor cost del sector públic a l’accés al crèdit per inversions que les remuneracions privades a la inversió.
  2. La desaparició del benefici industrial que en l’actual concessió està establert en un 16% de les despeses d’explotació i un 10% en la compra d’aigua.
  3. L’actual sobredimensionament de la taxa que està definida des del 2014 per amortitzar més de 2M€ d’inversions quan només se n’estan invertint poc més de 300.000€ anuals.

A banda dels factors estrictament econòmics, també s’analitzen altres factors que condicionen la sostenibilitat de les diferents formes de gestió:

  1. La sostenibilitat pressupostària de l’administració pública
  2. La capacitat per obtenció de finançament
  3. Impacte tarifari de les inversions
  4. El cost del finançament per les inversions
  5. L’eficiència en l’assignació de recursos
  6. La gestió dels recursos humans
  7. La flexibilitat de contractació
  8. La coordinació amb altres serveis
  9. La sostenibilitat ambiental
  10. La flexibilitat en l’elecció d’inversions
  11. La transparència
  12. El cost del control administratiu de la gestió
  13. L’aplicació de criteris socials
  14. La participació de PIMES
  15. La participació ciutadana
  16. L’aplicació de polítiques socials

Dins les formes de gestió directa, la gestió per l’ens local sense personificació o amb Organisme Autònom es mostra com a suficient en eficiència i sostenibilitat davant dels criteris analitzats en 12 dels 16 aspectes; la gestió directa mitjançant una EPEL o una societat mercantil pública es mostra com a suficient en eficiència i sostenibilitat davant dels criteris analitzats en 15 dels 16 aspectes, mentre que les formes de gestió indirecta ho són en 8 dels 16 aspectes estudiats.

Lourdes Llorente, tinenta d’alcaldia de Bon Govern i Transparència, ha explicat que “l’estudi documenta que la gestió pública és la més eficient. Des de l’Ajuntament estem treballant amb l’AMB per garantir que després de la sentència la gestió de l’aigua a Sant Cugat es faci a través d’una empresa pública on l'ajuntament conservi capacitat d'incidir en les decisions que afectin la ciutat”.

L’estudi s’ha lliurat a tots els grups polítics municipals i està disponible al portal de transparència (consulteu l’estudi en aquest enllaç). També s’exposarà a la propera comissió informativa de la tinència d’alcaldia de Transparència, Bon Govern, Participació i Barris.

Pendents de converses amb l’AMB després de la sentència del TSJC

La conclusió de la memòria, un dels passos necessaris per tirar endavant la municipalització del servei de l’aigua a Sant Cugat, ha arribat just quan la sentència 4187/2020 del TSJC ha anul·lat l’article 3 del reglament del cicle integral de l’aigua de l’Àrea Metropolitana de Barcelona l’AMB, que atorga a l’administració metropolitana la competència en la gestió. Actualment l’Ajuntament està pendent de reunir-se amb l’organisme metropolità per avaluar els possibles escenaris en la gestió de l’aigua per assolir que el pla de municipalització local no es demori en la seva aplicació.


 

Categories: 

Relacionats

Article

Emmarcat en l’estratègia per fer front a l’Emergència Climàtica, l’objectiu és minimitzar els seus efectes i assegurar el subministrament d’aigua a la població.

Article

Les actuacions, què formen part del pla d’inversions PSG (Programa d’actuacions en paisatges naturals i urbans) i compten amb finançament FEDER, serviran per millorar la qualitat ambiental i paisatgística de l’espai fluvial i en potenciaran l’ús social i l’accés mitjançant la mobilitat sostenible.

Notícia

Barcelona encara la tardor amb la intenció de marcar un punt d’inflexió en la transformació del sistema alimentari i en la lluita contra l’emergència climàtica. Per això, durant el mes d’octubre tindran lloc un seguit d’esdeveniments a Barcelona: la Setmana Ciutadana de l’Alimentació Sostenible, el VII Fòrum Global de Polítiques Alimentàries del Pacte de Milà i el Gastronomic Forum Barcelona.

Butlletí