Barcelona vol treure la majoria de cotxes aparcats a la calçada abans del 2030

Font: Betevé/Ajuntament de Barcelona

11/12/2020 - 13:00

L’Ajuntament de Barcelona vol treure cotxes estacionats a la calçada i baixar-los a aparcaments subterranis abans del 2030. És una de les línies estratègiques amb la qual treballa actualment el govern municipal per reduir la presència del cotxe al carrer i destinar-lo al vianant. “Hem d’imaginar-nos un espai públic lliure de cotxes aparcats a la calçada a prop de les nostres cases”, ha dit la tinenta d’alcalde d’Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, en una entrevista al programa ‘bàsics’ de betevé. Aquesta es una de les mesures del nou Pla de mobilitat urbana que recull més de 300 mesures i 60 línies d’actuació per dissenyar les polítiques de la mobilitat del futur i és fruit del treball conjunt i el diàleg amb una trentena d’entitats i grups polítics.

El nou Pla de mobilitat urbana 2024 estableix com a màxima prioritat el disseny de polítiques que contribueixin a construir una ciutat més saludable, equitativa, sostenible, intel·ligent i segura. L’objectiu principal és que l’any 2024 el 81,52% dels desplaçaments es facin a peu, en transport públic o en bicicleta.

A més, la nova proposta marca quatre reptes a assolir:

  • Garantir el dret a la mobilitat.
  • Vetllar per la salut i la seguretat de les persones.
  • Contribuir a la recuperació de l’activitat econòmica i comercial.
  • Combatre la crisi climàtica i millorar la qualitat de l’aire.

Més de 300 mesures

Per afavorir i incrementar els desplaçaments en mitjans sostenibles, el Pla de mobilitat urbana es desplega en 60 línies d’actuació i 340 mesures, entre les quals destaquen:

  • Vianants: incrementar 32 quilòmetres de carrers per a vianants, instal·lar ascensors i escales mecàniques per millorar l’accessibilitat o reduir la mobilitat rodada als entorns escolars.
  • Bus: millorar la xarxa de bus, amb 68 quilòmetres nous de carrils, reordenar les línies supramunicipals o ampliar les línies de bus amb zero emissions.
  • Bicicleta: incrementar la xarxa de carrils bici en un 40%, desenvolupar el pla estratègic d’aparcament segur de bicicletes a la ciutat o estudiar l’ampliació de les bicicletes elèctriques al Bicing.
  • Mercaderies: estudiar la modulació del temps d’estacionament a l’àrea DUM segons el tipus d’activitat, promoure la càrrega i descàrrega nocturna amb vehicles silenciosos i estudiar o promoure mesures tarifàries i/o fiscals per reduir l’impacte ambiental de la DUM.
  • Vehicle privat: implantar la velocitat 30 a tota la ciutat (excepte a les vies de connectivitat), intensificar les actuacions sobre les zones de concentració i punts de risc d’accidents, prioritzar l’ús de vehicles més sostenibles i menys sorollosos o assolir l’objectiu que un 80% de la flota municipal sigui elèctrica.
  • Noves tecnologies: ampliar els serveis de vehicles compartits (turismes, motos i bicicletes) a l’àmbit metropolità, incorporar sistemes automàtics de control de la indisciplina viària o introduir la videodenúncia als busos per identificar i multar els vehicles que cometin infraccions a les parades i als carrils bus.

Procés d’aprovació del nou Pla de mobilitat urbana

El projecte del Pla de mobilitat urbana 2024 es presentarà a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat del mes de desembre per a l’aprovació inicial. Si supera el tràmit s’obrirà un període d’al·legacions i, posteriorment, es debatrà i votarà definitivament al Ple del Consell Municipal.


 

Relacionats

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Entrevista
Martin Lutz és senador ministerial de Berlin.

Amb l’expert en sostenibilitat urbana parlem de les mesures que es van començar a aplicar ja fa més de 15 anys a la capital alemanya, on les zones de baixes emissions tenen molt més recorregut que a Catalunya. 

Butlletí