Barcelona tindrà el 2021 la primera planta d’hidrogen per a ús públic d’Espanya, impulsada per TMB

Font: TMB

10/12/2020 - 11:01

Iberdrola construirà i explotarà la instal·lació al polígon de la Zona Franca per subministrar energia verda a autobusos i altres vehicles els pròxims deu anys 

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha seleccionat l’oferta d’Iberdrola per al subministrament d’hidrogen d’origen renovable a la seva flota d’autobusos urbans mitjançant una planta que podrà donar servei també a altres flotes de vehicles elèctrics a l’àrea de Barcelona, en la línia d’avançar cap a una nova mobilitat amb zero emissions contaminants.

La planta es construirà el 2021 en una parcel·la del polígon industrial de la Zona Franca de 5.000 metres quadrats arrendada al Consorci de la Zona Franca. La utilitzaran els autobusos de TMB d’aquesta tecnologia i potencialment també altres flotes i en general les indústries del polígon que l’adoptin com a solució energètica alternativa. Segons el resultat del concurs, TMB abonarà pel subministrament d’hidrogen un import estimat de 14,3 milions d’euros en els deu anys de contracte.

La hidrogenera de la Zona Franca serà la primera de caràcter públic a Espanya. Segons les condicions de l’adjudicació, que està pendent de formalitzar-se en contracte, subministrarà hidrogen d’origen renovable, produït per electròlisi. S’iniciarà així la creació d’un hub d’hidrogen verd en una de les principals zones industrials de Catalunya i Espanya.

En paral·lel, TMB ha adquirit vuit autobusos de pila d’hidrogen d’última generació, que arribaran a Barcelona el novembre del 2021 amb la previsió que s’incorporin al servei a principis del 2022. Els vehicles estaran assignats al Centre Operatiu de Negoci de la Zona Franca i s’abastiran d’hidrogen vehicular a la planta de recàrrega del polígon, amb un consum estimat de 160 quilos diaris. El consum augmentarà en anys successius a mesura que s’afegeixin autobusos d’aquesta tecnologia a la flota, fins als 60 previstos.

L’adopció de l’hidrogen per part de TMB compta amb el suport del programa europeu JIVE 2 de promoció dels vehicles de pila de combustible i zero emissions, cofinançat per la Unió Europea. El projecte s’impulsa amb la col·laboració de l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM).

L’aposta per l’hidrogen forma part de l’opció estratègica de TMB per les energies verdes. Així, el febrer passat es va adjudicar el subministrament de 23 articulats elèctrics de bateries preparats per a la càrrega ràpida al carrer, amb els quals s’avançarà en la conversió de les línies H16, H12 i V15 en línies d’emissió zero.


 

Relacionats

Article

El projecte EdiCitNet, finançat per la Unió Europea i amb una durada prevista de 5 anys, va néixer amb l'objectiu de demostrar que la implementació d'infraestructures verdes no ornamentals pot augmentar la producció sostenible d'aliments a nivell local, així com regenerar espais urbans apostant per una millora de la inclusió social.  Sant Feliu és l'únic municipi participant de l'estat espanyol.

Article

Pactes verds en temps de pandèmies s’ha redactat i actualitzat en aquest context complex, inquietant, incert i, per a algunes persones, dramàtic. La seva intenció neix de la certesa que, tot i viure en un moment d’intersecció d’emergències (sanitària, climàtica, ambiental, feminista, etc.) i de restriccions de tot tipus (confinaments totals, parcials, perimetrals, tancaments sectorials, tocs de queda, etc.), cal no ser meres espectadores del futur que ha de venir. Aquesta publicació de l'Observatori del Deute per la Globalització, escrita per Alfons Pérez, és una crítica al GreenNewDeal i vol crear consciència crítica de cara als reptes globals del segle XXI. Es pot aconseguir de manera gratuita a la web de l'ODG.

Article

La Xarxa va ha aprovat a la 20a Assemblea general, celebrada via telemàtica el 15 de setembre del 2020; la Declaració per una recuperació verda i socialment justa. Aquest compromís per una recuperació verda, justa i perdurable, ha d’incloure l’ambició de la neutralitat climàtica, la transició energètica, l’economia circular, la mobilitat sostenible, un espai públic obert a les persones, la biodiversitat urbana, un sistema alimentari just i l'educació ambiental com a eina essencial de resposta a la crisi. Tots aquests àmbits d’actuació ofereixen solucionsals reptes ambientals i socials i oportunitats d’estímul econòmic.

Butlletí