Barcelona tindrà el 2021 la primera planta d’hidrogen per a ús públic d’Espanya, impulsada per TMB

Font: TMB

10/12/2020 - 11:01

Iberdrola construirà i explotarà la instal·lació al polígon de la Zona Franca per subministrar energia verda a autobusos i altres vehicles els pròxims deu anys 

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha seleccionat l’oferta d’Iberdrola per al subministrament d’hidrogen d’origen renovable a la seva flota d’autobusos urbans mitjançant una planta que podrà donar servei també a altres flotes de vehicles elèctrics a l’àrea de Barcelona, en la línia d’avançar cap a una nova mobilitat amb zero emissions contaminants.

La planta es construirà el 2021 en una parcel·la del polígon industrial de la Zona Franca de 5.000 metres quadrats arrendada al Consorci de la Zona Franca. La utilitzaran els autobusos de TMB d’aquesta tecnologia i potencialment també altres flotes i en general les indústries del polígon que l’adoptin com a solució energètica alternativa. Segons el resultat del concurs, TMB abonarà pel subministrament d’hidrogen un import estimat de 14,3 milions d’euros en els deu anys de contracte.

La hidrogenera de la Zona Franca serà la primera de caràcter públic a Espanya. Segons les condicions de l’adjudicació, que està pendent de formalitzar-se en contracte, subministrarà hidrogen d’origen renovable, produït per electròlisi. S’iniciarà així la creació d’un hub d’hidrogen verd en una de les principals zones industrials de Catalunya i Espanya.

En paral·lel, TMB ha adquirit vuit autobusos de pila d’hidrogen d’última generació, que arribaran a Barcelona el novembre del 2021 amb la previsió que s’incorporin al servei a principis del 2022. Els vehicles estaran assignats al Centre Operatiu de Negoci de la Zona Franca i s’abastiran d’hidrogen vehicular a la planta de recàrrega del polígon, amb un consum estimat de 160 quilos diaris. El consum augmentarà en anys successius a mesura que s’afegeixin autobusos d’aquesta tecnologia a la flota, fins als 60 previstos.

L’adopció de l’hidrogen per part de TMB compta amb el suport del programa europeu JIVE 2 de promoció dels vehicles de pila de combustible i zero emissions, cofinançat per la Unió Europea. El projecte s’impulsa amb la col·laboració de l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM).

L’aposta per l’hidrogen forma part de l’opció estratègica de TMB per les energies verdes. Així, el febrer passat es va adjudicar el subministrament de 23 articulats elèctrics de bateries preparats per a la càrrega ràpida al carrer, amb els quals s’avançarà en la conversió de les línies H16, H12 i V15 en línies d’emissió zero.


 

Relacionats

Notícia

La remodelació del carrer de la Ciutat Comtal el 2019 ha fet possible una disminució d'aproximadament un 20% de les emissions generades pel trànsit i una baixada d’un 60% del consum de l’enllumenat.

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Butlletí