L'Ajuntament de Mataró aprova el projecte de l’anella ciclista

Font: Ajuntament de Mataró

01/07/2020 - 16:19

Llum verda al projecte executiu que ha de permetre doblar, millorar i interconnectar la xarxa de carrils bici de la ciutat fins arribar als 16 km. El projecte s’ha aprovat aquest mes i les obres es duran a terme a partir de final d’any amb ajuts europeus. Es preveu la construcció de nous trams de carrils bici connectats als existents per arribar als llocs i equipaments de la ciutat que generen més mobilitat.

L’anella ciclista de Mataró vol facilitar i motivar la mobilitat amb aquest vehicle de manera quotidiana a la ciutat, incentivant un transvasament de desplaçaments que actualment es realitzen en vehicle privat cap a d’altres realitzats amb bicicleta. Per extensió, es preveu aconseguir una disminució dels nivells de partícules de CO² presents a l’aire, que es calcula en 34,78 tones per cada quilòmetre de carril bici construït (l’equivalent a treure de la circulació 1.589 cotxes).

El projecte es va presentar públicament el passat setembre i s’emmarca en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Mataró, que es va aprovar inicialment al desembre de 2018, així com en el Pacte per a la Mobilitat signat al 2016 per tots els grups municipals que llavors tenien representació a l’Ajuntament. El nou Pla de Mobilitat es marca com a repte per al 2024 que el 50% dels desplaçaments a Mataró es facin a peu o amb bicicleta (un 41% al 2014), restant pes al vehicle privat.


Una xarxa de 16 quilòmetres

Mataró té ara uns 8.000 metres d’espais senyalitzats i aptes per a la circulació amb bicicleta, la majoria carrils bici en vorera o segregats del trànsit motoritzat. El nou projecte preveu sumar-hi 8.600 metres més per configurar un únic traçat circular de més de 16 km que transcorre de manera perimetral pels límits del Centre-Eixample, i coincideix amb les vies considerades com a xarxa primària viària, facilitant els desplaçaments fins als polígons d’activitat econòmica, el TecnoCampus, l’estació de Renfe i altres dels llocs i equipaments que generen més mobilitat a la ciutat.

L’anella es complementa amb ramals de connexió que comuniquen ràpidament aquest perímetre amb el Centre de la ciutat, i es connecta amb els municipis veïns d’Argentona i Cabrera de Mar pel Camí del Mig, i amb Sant Andreu de Llavaneres a través del Camí de les Cinc Sènies.

En total, s’habilitaran 12 nous trams de carrils bici segregats del trànsit motoritzat, un d’ells l’arranjament i actualització del tram del Camí del Mig:

 

Es duran a terme treballs de pavimentació i reposició d’elements de vialitat, modificació de semàfors, senyalització horitzontal, vertical i elements d’abalisament i protecció, instal·lació de plataformes d’accés a autobusos i aparcaments per a bicicletes. Sempre que sigui viable es prioritzarà el recorregut per calçades existents de la trama urbana consolidada de la ciutat. Pel que fa a les dimensions dels carrils, aquests s’han previst perquè, sempre que sigui possible, es doni compliment a les mesures recollides al manual per al disseny de vies ciclistes de Catalunya i a d’altres manuals referents internacionals.

El projecte inclou les obres i els estudis necessaris per executar-les i té un pressupost de 993.168,79 € (IVA inclòs). Per finançar-lo es compta amb una subvenció dels Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER) procedent d’una convocatòria per a vies ciclistes. En concret, la Generalitat va notificar l'assignació de 410.470,45 € al projecte de Mataró.

Es preveu que les obres comencin a final d’any i tinguin una durada de 8 mesos.

Paral·lelament a les actuacions que es faran dins aquest projecte, l’Ajuntament ha construït recentment un altre tram de carril bici que transcorre pel Camí de Sant Crist i el carrer de Puig i Pidemunt, i que quedarà connectat amb els trams del Camí del Mig i de l’avinguda de Lluís Companys. Aquesta obra forma part del Pla d’Acció integral de millora dels Polígons d’Activitat Econòmica i es finança amb ajuts de la Diputació de Barcelona.



 

 

Relacionats

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Entrevista
Martin Lutz és senador ministerial de Berlin.

Amb l’expert en sostenibilitat urbana parlem de les mesures que es van començar a aplicar ja fa més de 15 anys a la capital alemanya, on les zones de baixes emissions tenen molt més recorregut que a Catalunya. 

Butlletí