El 15 de setembre arribaran les primeres multes de la ZBE Barcelona

Font: Betevé

18/06/2020 - 10:59

La intenció inicial era començar a multar els cotxes sense etiqueta de la DGT a partir de l'1 d'abril, però la declaració de l'estat d'alarma va obligar a endarrerir el calendari.

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) començarà a multar els cotxes contaminants que se saltin les restriccions de la ZBE Barcelona el 15 de setembre del 2020. Ho ha anunciat el vicepresident de l’AMB, Antoni Poveda, en una roda de premsa conjunta amb els cinc ajuntaments implicats en la ZBE. Les primers multes seran només a cotxes i motos particulars, les sancions a furgonetes, camions i autocars arribaran a partir de l’abril del 2021.

La intenció inicial era imposar les primeres sancions a partir de l’1 d’abril del 2020, però la declaració de l’estat d’alarma per la crisi del coronavirus va deixar en punt mort la implantació de la zona de baixes emissions. A principis de juny, el regidor d’Emergència Climàtica de l’Ajuntament, Eloi Badia, ja va avançar que les sancions es podrien reprendre al setembre.

El que no ha quedat interromput amb l’estat d’alarma és el funcionament de les càmeres de la ZBE, que capten les matrícules dels vehicles i, en cas de ser cotxes o motos sense etiqueta ambiental de la DGT, avisen el conductor de la infracció. Segons ha explicat Badia en roda de premsa, durant el confinament més de 4.300 cotxes sense etiqueta han circulat per dins de la ciutat (han suposat un 3 % del total de vehicles circulants). Percentualment suposa la mateixa quantitat de cotxes molt contaminants que se salten la ZBE, que abans de l’estat d’alarma.

Noves moratòries a transportistes i autònoms

Més enllà de la data en què es començarà a multar els vehicles més contaminants, l’AMB també explicarà noves moratòries per als transportistes amb furgonetes, camions, autobusos i autocars sense etiqueta ambiental. La planificació inicial de la ZBE ja preveia que, en el seu cas, les multes no comencessin a arribar fins al gener del 2021.

  • Furgonetes: s’amplia la moratòria tres mesos, fins a l’1 d’abril del 2021
  • Vehicles pesats, camions i autocars petits: s’amplia la moratòria sis mesos, fins a l’1 de juliol del 2021
  • Autobusos i autocars destinats al transport col·lectiu: s’amplia la moratòria 12 mesos, fins a l’1 de gener del 2022

A més a més, l’AMB també ha canviat els criteris perquè els autònoms amb rendes baixes puguin acollir-se a les exempcions de la ZBE si utilitzen un cotxe sense etiqueta de la DGT per treballar. En aquest sentit, si fins ara només hi podien optar els autònoms amb uns ingressos iguals o inferiors a 1,1 vegades l’IPREM, ara s’amplia aquest llindar fins a 2 vegades l’IPREM. També se n’allarga la moratòria tres mesos, fins a l’1 d’abril del 2021.

Homologats els filtres per a camions, però no per a cotxes

En paral·lel a l’ampliació de la moratòria, els dos últims col·lectius de transportistes (camions i autocars) es podran beneficiar d’un canvi normatiu aprovat per la DGT. Tots aquells que no tinguin etiqueta ambiental (i que, per tant, haurien de deixar de circular entre l’1 de juliol del 2021 i l’1 de gener del 2022), podran instal·lar filtres per reduir els nivells d’emissions dels motors i, així, aconseguir etiqueta ambiental.

Ara bé, segons ha explicat Eloi Badia, en cap cas ni els cotxes, ni les motos, ni les furgonetes lleugeres es podran beneficiar dels filtres anticontaminació. Per tant, els propietaris de vehicles particulars i furgonetes que no tinguin etiqueta de la DGT s’hauran de canviar de cotxe, moto o furgoneta si volen circular dins de la ZBE Barcelona.

 

 

Categories: 

Relacionats

Notícia

Llum verda al projecte executiu que ha de permetre doblar, millorar i interconnectar la xarxa de carrils bici de la ciutat fins arribar als 16 km. El projecte s’ha aprovat aquest mes i les obres es duran a terme a partir de final d’any amb ajuts europeus. Es preveu la construcció de nous trams de carrils bici connectats als existents per arribar als llocs i equipaments de la ciutat que generen més mobilitat.

Article

La Zona de Baixes Emissions Rondes Barcelona (ZBE Rondes BCN) és l’àrea on es restringeix l’accés als vehicles més contaminants. S’espera que la mesura ajudi a reduir en un 15% les emissions.

Article
Imatge del carril per a bicicletes que és previst habilitar al pg. de la Ribera

Imatge del carril per a bicicletes que és previst habilitar al pg. de la Ribera

Granollers adoptarà diverses propostes, a curt i i mitjà termini, per millorar la mobilitat després del confinament produït pel Covid-19. La intenció d'aquestes actuacions és pacificar el trànsit, en un context en què s'incrementarà l'ús del vehicle privat i es mantindrà reduïda la capacitat del transport públic a causa de les normativa sanitària. Alhora, es fa necessari implantar mesures que garanteixin la distància social a la via pública com facilitar la mobilitat a peu i bicicleta, la manera més eficient de desplaçar-se per a trajectes entre 1 i 7 km que s'acostumen a fer en àmbits urbans.

Butlletí