Ribera sol·licita a la FEMP que els municipis adoptin mesures d'impuls a la bicicleta a la desescalada de la crisi sanitària

Font: Ministerio de

13/05/2020 - 09:00

La vicepresidenta ha traslladat a la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) un seguit de propostes per fomentar l'ús de la bicicleta a les ciutats. La bici és una alternativa de mobilitat neta que pot ajudar a descongestionar el transport públic i facilitar el distanciament interpersonal.

La vicepresidenta quarta de Govern i ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Teresa Ribera, ha enviat una carta a la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) en la qual sol·licita que les entitats locals espanyoles potenciïn l'ús de la bicicleta com a alternativa de transport net i sostenible per a la sortida gradual de la crisi sanitària provocada per la COVID-19.

La vicepresidenta ha destacat que l'ús de la bicicleta pot contribuir a descongestionar el transport públic, permetent als usuaris mantenir la distància de seguretat i evitant l'ús massiu d'automòbils particulars, que agreujaria els problemes de qualitat de l'aire a les ciutats. Mesures d'aquest tipus estan sent adoptades per ciutats com Berlín, Milà, París o Bogotà.

La vicepresidenta fa al·lusió als estudis científics que associen la contaminació atmosfèrica a un major impacte de l'COVID-19. Ha recordat que en les circumstàncies actuals estem veient com les obligades restriccions en matèria de mobilitat han millorat substancialment la qualitat de l'aire a Espanya. En aquest context, el Govern considera que les expectatives de sortida de la crisi sanitària ofereixen una oportunitat per impulsar un canvi en les pautes de mobilitat en els nuclis urbans que faci possible un aire més net i millors condicions de vida per als ciutadans.

Segons ha traslladat Ribera, després d'una reunió que va mantenir amb representants de la FEMP la setmana passada, la progressiva recuperació de l'activitat implica replantejar-nos els reptes associats a la mobilitat en un escenari nou. En aquest context, cal apostar per un nou paradigma de mobilitat sostenible que tingui en compte tant la reducció de les necessitats de desplaçaments (foment del teletreball) com a mesures per evitar la concentració dels moviments (flexibilitat horària) o el foment de mitjans de transport sostenibles, inclosos la mobilitat activa i altres modalitats de micromobilitat.

 

Proposta de possibles mesures

  • En aquest marc, la vicepresidenta ha traslladat a la FEMP una proposta de possibles mesures per afavorir l'ús de la bicicleta a les ciutats, principalment en les de més de 5.000 habitants, en el context de la desescalada:
  • Impulsar l'obertura dels serveis de bicicleta compartida pública, amb les garanties i cauteles necessàries per evitar contagis.
  • Implantar infraestructures provisionals de baix cost per a l'ampliació de zones de vianants i ciclistes, que poden incloure, per exemple, la reserva de carril dret en grans artèries per a la bicicleta o la reducció de la velocitat en ciutat (prohibició de circular a més de 30 km / h en vies d'un sol carril per sentit), mesura en la qual ja està treballant la Direcció General de Trànsit.
  • Establir corredors en zones periurbanes que comuniquin polígons, municipis veïns o campus universitaris amb els centres de les ciutats.
  • Identificar la bicicleta com a vehicle autoritzat per al desplaçament a les activitats i excepcions permeses, considerant la bicicleta com a mitjà de transport i no com a eina d'oci, evitant així potencials malentesos.
  • Facilitar i reforçar la intermodalitat amb modes de transport col·lectius (Metro i Rodalies), reduint en la mesura del possible les restriccions a pujar la bicicleta en els mateixos i facilitant la integració tarifària dels sistemes de préstec de bicicletes amb títols de transport col·lectiu.
  • Promoure aparcaments segurs per a bicicletes en centres de treball, estacions d'autobusos i de rodalies i punts estratègics.
  • Campanyes de difusió per donar visibilitat a la bicicleta com a mitjà de transport autoritzat i recomanat i per difondre bones pràctiques per a ús segur de la bicicleta, amb l'objectiu de reduir el risc de contagis, i elaboració de guies locals amb les normes municipals per desplaçar- amb bicicleta.

Ribera ha sol·licitat la col·laboració de les entitats municipals en aquest àmbit, atès que són competents en la major de les mesures que han d'adoptar i perquè, com a administració més propera a la ciutadania, tindran un paper central en les següents fases de gestió de la crisi derivada de la COVID-19.

El Govern està analitzant també el desenvolupament de mesures de suport a la bicicleta a mig i llarg termini, partint de les ja recollides en l'Estratègia Estatal de la Bicicleta, amb l'objectiu que l'impuls a aquesta forma de mobilitat activa i neta tingui continuïtat i es consolidi en el temps. Així mateix, el desenvolupament, amb el Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, d'una Estratègia i una llei de mobilitat sostenible oferirà l'oportunitat d'abordar aquesta qüestió més enllà del procés de desescalada de la crisi sanitària.



 

Relacionats

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Entrevista
Martin Lutz és senador ministerial de Berlin.

Amb l’expert en sostenibilitat urbana parlem de les mesures que es van començar a aplicar ja fa més de 15 anys a la capital alemanya, on les zones de baixes emissions tenen molt més recorregut que a Catalunya. 

Butlletí