Barcelona pacificarà l’entorn de 200 escoles per reduir-ne la contaminació i fer-les més segures

Font: Betevé

14/01/2020 - 12:51

L’Ajuntament de Barcelona s’ha compromès a pacificar els entorns de 200 escoles de la ciutat fins al 2023 amb el programa Protegim les escoles. En aquest mandat, el consistori preveu invertir 10 milions d’euros per reduir el trànsit i guanyar espai públic en 120 centres educatius. Els 80 restants també tindran millores als entorns a partir d’altres projectes com les superilles o el Pla de barris.

El projecte s’executarà per fases. Aquest 2020 s’actuarà en 20 centres educatius de Barcelona, la majoria de l’Eixample on està previst pacificar totes les escoles perquè els nivells de contaminació són més elevats. De fet, segons un web que permet consultar-ne la pol·lució, la xifra d’escoles del districte que superen els límits recomanables s’eleva al 92 %.

De moment, ja tenen projectes programats l’Escola Carlit, l’Escola Marillac, l’Escola 9 graons, l’Escola Xirinacs, les Escolàpies Llúria, el Sagrat Cor Diputació, l’Institut Viladomat i l’Escola Sagrada Família.

Aquest pla arriba poc després que la preocupació per les xifres de contaminació a les escoles es materialitzés en un manifest dirigit a l’alcaldessa, Ada Colau, i als regidors de l’Ajuntament per exigir un canvi de model per assolir un aire més net. Desenes de centres han signat el document que reclamen un pla amb mesures contundents i urgents per millorar la qualitat de l’aire als centres escolars.

Els entorns pacificats, de color taronja

Per fer veure als conductors que s’apropen a una zona escolar, es pintarà al terra una franja de color taronja amb un cercle que porta escrit la paraula ‘escola’. “Tothom té molt clar on són els pàrquings i, en canvi, ningú no té ni idea que s’apropa a una escola”, ha sentenciat l’alcaldessa, que ha insistit que “el cotxe no pot ser el centre de les ciutats”.

Per reduir-hi el trànsit, s’eliminaran carrils de circulació i places d’aparcament. Altres mesures que es duran a terme és la limitació de la velocitat a 20 km/h, l’adaptació de semàfors, la millora de l’enllumenat i la col·locació d’elements de seguretat com tanques i pilones. També hi haurà personal voluntari per controlar el trànsit durant l’entrada i sortida dels alumnes.

L’Escola Grèvol, estrena els canvis

L’Escola Grèvol, al Front Marítim del Poblenou, ha estat la primera a estrenar aquestes millores. Precisament, en una cruïlla molt propera, l’octubre passat, es va produir l’atropellament mortal d’un nen de cinc anys. Els treballs s’han pactat amb la comunitat educativa. L’entrada principal del centre ha guanyat un nou espai d’estada de 280 m2 amb bancs, jardineres i protegit per una tanca.

Aquesta nova zona s’ha aconseguit amb la reducció d’un carril de circulació i una línia d’aparcament al carrer de Provençals. A més, el carrer dels Pellaires -entre Ferrers i Provençals- i el dels Ferrers -entre passeig del Taulat i Pellaires- s’han convertit en vies d’ús exclusiu per als vianants. En aquesta zona, la velocitat s’ha limitat als 20 km/h, s’hi ha instal·lat un radar pedagògic i s’ha ampliat el nombre de places d’estacionament de bicicletes.

Com es trien els centres?

La selecció d’escoles es farà en coordinació amb les diferents àrees municipals implicades i amb una sèrie de criteris que en marcaran la prioritat:

  • Que siguin centres amb infants de zero a 12 anys (escoles bressol, d’infantil i de primària)
  • Que tinguin un alt nivell de contaminació ambiental, tant de l’aire com acústica
  • Que estiguin situades en punts complicats de seguretat viària
  • El nombre d’alumnes

La plataforma Eixample Respira ja s’ha pronunciat sobre el pla Protegim les Escoles. Ho consideren una mesura necessària però insuficient. Per això demanen anar més enllà perquè el problema de la contaminació a la ciutat és un “problema estructural”.


 

Relacionats

Notícia

S’aprova un paquet de projectes per millorar la qualitat ambiental i la mobilitat i per fer front a la crisi climàtica. D’aquesta manera, s’opta a rebre 125 milions d’euros en ajuts provinents dels fons europeus, en concret, de la convocatòria del 2021 del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.

Notícia

Les superilles de Barcelona afecten positivament la salut i el benestar del veïnat i les persones que en fan ús. Així ho conclouen diversos estudis observacionals, quantitatius i qualitatius realitzats, en el marc del projecte “Salut als carrers”, per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), que ha analitzat l’impacte en la salut i els seus determinants de les superilles implantades al Poblenou, a Sant Antoni i a Horta.

Notícia

El tribunal va anul·lar l'ordenança municipal que regula la ZBE per "falta d'informes determinants i per ser excessiu en l'àmbit geogràfic d'aplicació i en el tipus de vehicles exclosos".

Butlletí