Entitats i experts coincideixen: cal anar més enllà de la zona de baixes emissions

18/09/2019 - 13:19

L’investigador del CSIC Xavier Querol i Ricard Riol, president de l'entitat Promoció del Transport Públic, veuen la Zona de Baixes Emissions una mesura insuficient i demanen, entre d'altres mesures, la implantació d'un peatge urbà.

L’Ajuntament es mostra optimista per l’eficàcia de la zona de baixes emissions, que entrarà en funcionament l’1 de gener. Xifren en 50.000 els cotxes sense etiqueta afectats i el consistori es mostra convençut que molts d’aquests conductors es passaran al transport públic. Això hauria de repercutir en un descens de les emissions i una millora de la qualitat de l’aire.

L’investigador del CSIC Xavier Querol veu la implantació d’aquesta mesura com un començament “que arriba tard” i que ha d’anar complementada d’altres mesures per reduir de manera efectiva el trànsit i la contaminació a la ciutat. Proposa, en primer lloc, la creació de busos metropolitans connectats amb pàrquings dissuasius. També és partidari del peatge urbà que, explica, en ciutats com Estocolm o Milà ha resultat molt efectiu, amb reduccions del 30 i el 20 % de les emissions respectivament.

Una altra de les mesures que, a parer de Querol, seria molt efectiva és l’electrificació del parc de vehicles de mercaderies i de transport de passatgers: “Són vehicles que funcionen 12 hores al dia quan els privats ho fan una hora i mitja. Electrificar un d’aquests vehicles seria l’equivalent a 10 vehicles privats”.

Actualitzar la zona de baixes emissions per afectar més vehicles

Des de Promoció del Transport Públic són més partidaris del peatge urbà. El president de l’entitat, Ricard Riol, creu que l’impacte de la zona de baixes emissions serà ínfim i demana que es vagi actualitzant per incloure cada vegada més vehicles afectats.

Ecologistes en Acció també reclama el peatge urbà

Ecologistes en Acció també creu que l’impacte de la zona de baixes emissions serà pràcticament nul perquè acabarà provocant una renovació del parc de vehicles. Per això, reclamen, també, el peatge urbà que, assenyalen, pot arribar a reduir un 30 % de les emissions. Demanen a l’Ajuntament que sigui valent i no esperi més a implantar-lo.


 

 

 

Relacionats

Notícia

Des del 2017 la circulació dels vehicles contaminants a la ciutat s’ha reduït en 550.000 desplaçaments en total. En tres anys el percentatge de vehicles sense etiqueta ambiental i no aptes per circular per la zona de baixes emissions (ZBE) Rondes de Barcelona ha passat d’un 20% a un 3%, al voltant de 285.000 desplaçaments menys.​ Les càmeres de la zona de baixes emissions han detectat 10.761 vehicles infractors en les primeres setmanes de funcionament del règim sancionador.

Notícia

Aquest 7 d'octubre s’ha celebrat la primera trobada amb els centres educatius per presentar aquesta iniciativa que té per objectiu fomentar una mobilitat autònoma, segura, sostenible i saludable al voltant dels centres. El pla s’ha desplegat a la ciutat com a prova pilot a tot Catalunya.

Notícia

La UE contribuirà amb més de 54 milions d’euros per dur a terme cinc projectes que pretenen millorar la seguretat i la sostenibilitat del transport ferroviari europeu i demostrar així el seu compromís amb l’objectiu d’oferir uns serveis de transport més segurs i més ecològics en un període que és crucial per a la UE.

Butlletí