Barcelona permetrà doblar el nombre actual de bicis i motos compartides

Font: Betevé

05/07/2019 - 13:30

L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat un decret que regula l’activitat de motos i bicicletes d’ús compartit a la ciutat. La normativa preveu que el nombre d’aquests vehicles es pugui més que doblar respecte als que hi ha ara en circulació. En el cas de les bicicletes, el consistori atorgarà 3.975 llicències -ara hi ha unes 1.500 bicis-, i en el cas de les motos n’atorgarà 6.958, ara n’hi ha unes 2.500, però la xifra creixerà quan Acciona completi el desplegament de 1.200 motos. Han de complir els criteris de sostenibilitat municipals: bicicletes mecàniques i elèctriques i motos elèctriques.

El nombre total de llicències es revisarà cada any. Cada permís tindrà una vigència de tres anys i es podrà prorrogar per a un any. Per cada vehicle, les empreses han de pagar una taxa de 71,51 euros, tal com va aprovar el Ple al febrer. La normativa fixa ara un nombre màxim més alt de bicis i motos del que s’havia previst inicialment. El regidor de Mobilitat, Eloi Badia, ha justificat el creixement per “donar confiança i seguretat al sector” i per reduir el vehicle privat a la ciutat.

Evitar la saturació al centre

Per obtenir les llicències, les empreses hauran de complir diversos requisits, com ara disposar d’assegurança, reubicar els vehicles quan no s’hagin estacionat correctament i facilitar a l’Ajuntament la geolocalització en temps real de tota la flota. Una de les preocupacions del consistori és evitar la saturació de bicis i motos compartides en determinades zones.

Per això, s’ha delimitat una àrea central (formada pels barris de la Nova i l’Antiga Esquerra de l’Eixample, Sant Antoni, la Dreta de l’Eixample, Sant Gervasi – Galvany, el Putxet i el Farró, la Vila de Gràcia, el Camp d’en Grassot i Gràcia Nova i part de la Sagrada Família i el Fort Pienc) en què les empreses no podran concentrar més del 50 % de la flota més de dues hores consecutives.

En el cas específic de les bicicletes, l’Ajuntament habilitarà aparcaments exclusius per a bicis particulars, per evitar que els vehicles compartits saturin certes zones amb més demanda. Els aparcaments seran senyalitzats degudament, i es preveu pintar-los d’un color diferent, molt probablement el lila.

El sector aplaudeix la normativa

Des de Smart Mobility, plataforma que agrupa les empreses del sector, Anna Merino ha dit que en general se senten satisfets per la normativa i agraeixen la col·laboració amb l’Ajuntament. Merino ha dit que no volien que es “matés el negoci de partida” i que han batallat per aconseguir incrementar el nombre màxim de llicències. La portaveu no veu problema en els límits que fixa l’Ajuntament al centre i apunta que es podran complir.

En un comunicat, la portaveu municipal de JxC, Elsa Artadi, ha criticat que el govern d’Ada Colau aposti per “restringir l’ús compartit de motos i bicis amb flotes elèctriques”. Artadi reclama una ordenança municipal consensuada amb partits i sector.

I ara, els patinets compartits

Un cop regulades les bicis i motos de lloguer, l’Ajuntament es posarà ara a treballar en els cotxes i també els patinets d’ús compartit. En el cas d’aquests últims ginys, el lloguer només està permès si es tracta d’un grup amb guia. Una empresa opera sense permís a la ciutat i ja acumula diverses multes per incompliment de normativa.

 

 

Relacionats

Notícia
A Barcelona hi ha 6.000 cotxes per quilòmetre quadrat

A Barcelona hi ha 6.000 cotxes per quilòmetre quadrat

La lluita contra la contaminació i el canvi climàtic farà un nou pas amb l'impost que el consell de govern aprovarà les properes setmanes. Catalunya serà la primera comunitat amb un impost al carboni. Més de tres milions i mig de vehicles pagaran impostos pel CO2 que emeten a l'atmosfera. Els més vells i més contaminats pagaran més.

Notícia
L'alcaldessa intervé a Copenhaguen a una cimera mundial de ciutats contra el canvi climàtic i planteja posar fi al plàstic d'un sol ús
Opinió

Amb motiu del vintè aniversari de la celebració Dia sense cotxes a Catalunya he cregut oportú fer una reflexió sobre el que ha suposat la iniciativa i sobre quins són els reptes de futur als quals ens enfrontem, amb l’autocrítica personal que al meu parer cal fer.

Butlletí