La plataforma Eixample Respira es manifesta per denunciar els efectes de la contaminació

Font: Betevé

28/06/2019 - 11:48

L'entitat recorda que l'Eixample és el districte més poblat de la ciutat i un dels que superen habitualment els nivells de contaminants recomanats per l'OMS

La plataforma veïnal contra la contaminació Eixample Respira s’ha concentrat aquest dimecres al vespre per denunciar els efectes de la contaminació en la salut pública i per demanar a les administracions que posin en marxa mesures efectives per reduir el trànsit de vehicles al centre de la ciutat.

La concentració ha reunit una cinquantena de veïns i ha començat a les set de la tarda a la cruïlla del carrer del Comte d’Urgell amb l’avinguda de Roma, davant d’una estació de mesurament de l’aire. Els concentrats hi han llegit un manifest amb els objectius de la plataforma. També han repartit domassos perquè els veïns els pengin als seus balcons i facin visible la protesta. Poc abans de dos quarts de vuit, han tallat el carrer del Comte d’Urgell durant aproximadament cinc minuts. La protesta s’ha acabat al voltant de tres quarts de vuit del vespre.

En el manifest, la plataforma Eixample Respira s’autodefineix com una entitat “veïnal, apartidista, del districte de l’Eixample, que compartim una gran preocupació per la qualitat de l’aire que respirem diàriament”. Lamenten que “des de l’any 2010” s’incompleixen “de forma sistemàtica” els nivells legals de diòxid de nitrogen, “molt per sobre” dels nivells màxims exigits per l’OMS.

“Veritables autopistes urbanes” a l’Eixample

Els veïns qualifiquen alguns carrers del districte d’autèntiques “autopistes urbanes”, i en posen com a exemples més clars el carrer d’Aragó (sis carrils, 85.635 vehicles/dia), la Gran Via (vuit carrils, 56.694 vehicles/dia), el carrer de la Marina (sis carrils, 42.252 vehicles/dia) i el carrer de València (quatre carrils, 29.817 vehicles/dia). Critiquen que, tot i que els cotxes i les motos representen “tan sols un 24 % dels desplaçaments a la ciutat”, són la “principal font de contaminació i soroll” i ocupen “la major part de l’espai públic”.

L’entitat també assenyala que al districte hi ha una densitat de població de les més altes d’Europa (amb 356,3 habitants/hectàrea) i un nombre elevat d’equipaments educatius: 53 escoles bressol, 47 escoles infantils i de primària, 32 centres d’educació secundària, batxillerat i FP i una escola d’educació especial. I recorda que, segons alguns experts, amb els nivells de contaminació recomanats per l’OMS, “deixarien de produir-se un de cada tres ictus, dos de cada 10 infarts de miocardi, i dos de cada 10 càncers de pulmó” a la ciutat.

Per tot això, conclouen, “exigim a l’Administració pública, l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el govern de l’Estat espanyol, una solució immediata a aquest greu problema de salut pública“.

Janet Sanz celebra “que els veïns es mobilitzin”

La tinenta d’alcalde d’Ecologia i Mobilitat de l’Ajuntament, Janet Sanz, ha recollit el guant de la plataforma i ha considerat una “bona notícia” que els veïns s’estiguin organitzant i portant les regnes. Accions com aquesta, diu, els estan “encoratjant i empenyent” a posar en marxa actuacions contra la contaminació, unes accions que, d’altra banda, ha advertit que “no són senzilles”, perquè necessiten “inversió i projectes” i perquè “generen pros i contres perquè afecten el dia a dia”.Sanz hi ha afegit que demanarà una reunió amb membres de la plataforma per “veure’ns i seure a treballar conjuntament”. En aquest sentit, ha demanat “coordinació interadministrativa” a la Generalitat i l’Estat per garantir la salut pública a la ciutadania.

 

Relacionats

Notícia
A Barcelona hi ha 6.000 cotxes per quilòmetre quadrat

A Barcelona hi ha 6.000 cotxes per quilòmetre quadrat

La lluita contra la contaminació i el canvi climàtic farà un nou pas amb l'impost que el consell de govern aprovarà les properes setmanes. Catalunya serà la primera comunitat amb un impost al carboni. Més de tres milions i mig de vehicles pagaran impostos pel CO2 que emeten a l'atmosfera. Els més vells i més contaminats pagaran més.

Notícia
L'alcaldessa intervé a Copenhaguen a una cimera mundial de ciutats contra el canvi climàtic i planteja posar fi al plàstic d'un sol ús
Notícia

La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat ha aprovat inicialment l’ordenança que regularà les restriccions de trànsit als vehicles més contaminants a partir de l’1 de gener de 2020.

Butlletí