Itàlia s'uneix a la coalició de països que demanen una Àrea de Control d'Emissions al Mediterrani

Font: Ecologistes en Acció

09/05/2019 - 09:52
Foto: Albert Punsola

Foto: Albert Punsola

Amb l'ECA la contaminació de l'aire dels vaixells en el mar Mediterrani podria reduir-se un 50% i s'evitarien 6.000 morts prematures anuals.

En el marc de la reunió de Ministres de Medi Ambient celebrada a la ciutat francesa de Metz, el ministre italià Sergio Costa i el seu homòleg francès, François de Rugy, han acordat adoptar una iniciativa conjunta per a aconseguir que es declari una Àrea de Control d'Emissions en el mar Mediterrani, per a limitar tant els òxids de sofre com de nitrogen de les emissions que genera el transport marítim (ECA, per les seves sigles en anglès).

Grups ambientalistes com NABU, Cittadini per l'ària, FNE i Ecologistes en Acció han rebut la notícia com un pas important. Aquesta xarxa d'organitzacions treballa perquè s'implementi aquesta regulació des de fa diversos anys. Espanya recentment es va pronunciar a favor d'una ECA al Mediterrani en la conferència internacional  que van organitzar a Madrid el passat 19 de març. "Acollim l'anunci d'Itàlia en suport a la designació d'una ECA en el mar Mediterrani", ha declarat Sönke Diesener, oficial de política de transport en NABU. Diesener ha afegit: "El moment per a actuar és ara, ja que la proposta pot entrar en l'agenda de l'Organització Marítima Internacional per a la seva tramitació. La mesura és beneficiosa per a la salut, el medi ambient i el clima i és rendible econòmicament. No hi ha cap argument convincent per a oposar-se".


Foto: Albert Punsola

La implementació d'una ECA en el mar Mediterrani podria reduir les emissions de SO2 i NOx del transport marítim entre 80 i 20 per cent, respectivament, en comparació amb la legislació vigent. S'evitarien prop de 6.000 morts prematures anuals i s'estalviarien de 8 a 14 mil milions d'euros en costos sanitaris. En el cas d'Espanya el 69,2% de la població total es veuria beneficiada.

"És una bona notícia per a les prop de 325 milions de persones que viuen a les ciutats costaneres del Mediterrani", ha declarat Anna Gerometta, presidenta de Cittadini per l'ària. La notícia arriba abans de la pròxima Conferència de les Parts del Conveni de Barcelona per a la protecció del mar Mediterrani, que tindrà lloc a Nàpols el mes vinent de desembre. Un esdeveniment on els Estats de la conca del Mediterrani tindran l'oportunitat de mostrar el seu suport a aquesta regulació. "La població que viu a les ciutats portuàries italianes han contribuït a aconseguir aquest pas, gràcies a la mobilització enfront dels impactes de les emissions dels vaixells que sofreixen des de fa anys", ha conclòs Gerometta.


 

 

Relacionats

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Entrevista
Martin Lutz és senador ministerial de Berlin.

Amb l’expert en sostenibilitat urbana parlem de les mesures que es van començar a aplicar ja fa més de 15 anys a la capital alemanya, on les zones de baixes emissions tenen molt més recorregut que a Catalunya. 

Butlletí