“Fes-lo nou de nou”, la campanya de la Generalitat que anima a reutilitzar abans de llençar

Font: Agència de Residus de Catalunya

09/04/2019 - 17:13

L’Agència de Residus de Catalunya finança una campanya informativa centrada en la reutilització i adreçada a conscienciar la ciutadania sobre la necessitat, les opcions i les oportunitats d’allargar la vida útil dels recursos i productes, incloent estratègies de prevenció i reutilització.

L’Agència de Residus de Catalunya (ARC) ha llançat aquest 5 d'abril una campanya informativa institucional en favor de la reparació i la reutilització d’objectes per prevenir que arribin a esdevenir residus. “Fes-lo nou de nou” durarà cinc setmanes i es difondrà a través de diversos espots de televisió, falques de ràdio, creativitat en mitjans impresos, cartells al carrer, internet i xarxes socials.

Durant la darrera setmana de maig es realitzarà una acció de street marketing que consistirà en un “anticontenidor”, un indret situat a la ciutat de Barcelona on les persones podran reparar i intercanviar objectes i on s’impartiran tallers de reparació.

Recuperar allò que descartem

Amb una imatge acolorida i impactant, seguint la línia gràfica típica de grans superfícies de consum, però donant el missatge contrari, els protagonistes de la campanya són els objectes domèstics quotidians i que fàcilment acaben descartats: peces de roba o calçat, instruments musicals, objectes infantils o mobiliari, entre molts d’altres, poden ser revenuts, reparats, regalats o modificats de manera que s’allargui la seva vida útil. La campanya informativa la finança l’ARC amb un import de 2 milions d’euros.

Per als espais ja existents a Catalunya que ajuden a reparar i reutilitzar els productes, com els tallers de reparació, botigues de segona mà, deixalleries, mercats de segona mà, mercats d’intercanvi, centres impulsats per entitats o empreses socials, s’han creat uns distintius específics que els acrediten com a indret que facilita la recirculació d’objectes, ja sigui comprant i venent, reparant o reinventant.

Cap al residu zero 

La prevenció és un dels pilars de les noves directives europees de residus i del Programa General de Prevenció i Gestió de Residus i Recursos de Catalunya (PRECAT20), pel qual es regeixen les actuacions de l’ARC. Un dels principis del programa és la reducció de la producció de residus, entenent que el millor és el que no es genera, perseguint la idea de “residu zero”. Entre els objectius del PRECAT destaquen: estendre la visió dels residus com a recursos;  contribuir a l’obtenció de recursos dels residus, preferentment materials, estratègics per a l’economia catalana;  reduir de forma efectiva la generació primària total de deixalles, assolint l’any 2020 un 15% de reducció en pes de la generació de residus respecte l’existent l’any 2010; incrementar el coneixement entre la població de l’oferta existent de productes reutilitzats o reutilitzables; i fomentar l’allargament de la vida útil dels productes.

La Directiva Marc sobre els residus estableix que la prevenció, incloent la reutilització i l’allargament de la vida dels productes, és l’estratègia prioritària en la jerarquia de gestió dels residus per davant del reciclatge, la valorització i l’eliminació. Per aquest motiu, l’agència ha considerat oportú fer una campanya centrada en la reutilització, adreçada a conscienciar la ciutadania sobre la necessitat, les opcions i les oportunitats d’allargar la vida útil dels recursos i productes, incloent estratègies de prevenció i reutilització.


 

Categories: 

Relacionats

Article

La Mancomunitat Penedès-Garraf inicia una campanya per abordar la problemàtica del residu tèxtil als municipis del territori. Amb la campanya "Està de Moda", es busca informar i conscienciar sobre la importància de reduir, reutilitzar i reciclar les peces de roba per mitigar l'impacte ambiental.

Article

Maresme Circular publica un manual per ajudar als restaurants i menjadors escolars a prevenir el malbaratament alimentari

Article

El tema del concurs és “OBJECTIU ZERO RESIDUS. REDUÏM, RECICLEM, REUTILITZEM”.

Butlletí